پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران به منظور شناسایی فراریان مالیاتی تهران دستور ویژه صادر کرد.

به گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، در جلسه تجهیز درآمد استان تهران به ریاست نعمت‌الله ترکی و حضور مدیرکل اقتصاد و دارایی استان تهران آمار دقیقی از آمار دریافت مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم در استان تهران قرائت شد.

بر اساس این گزارش در 6 ماه نخست سال جاری 75 درصد تحقق درآمد داشتیم که نسبت به مشابه سال قبل 8.9 درصد افزایش داشته است.  یکی از انتقادات به نحوه دریافت مالیات از کسبه و اصناف تهران بود، به نحوی که تیم مالیات می‌گفتند، آمار دقیقی از اصناف ندارند.


جمعی از مدیران مسئول مطبوعات غیردولتی با حضور در نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی، از آخرین تحولات این حوزه بازدید کردند.
به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، در این بازدید که چندی پیش، با حضور رئیس کل و معاونین سازمان امور مالیاتی کشور، مدیرکل امورهماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی، رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن روزنامه های غیردولتی و جمعی از مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی برگزار شد، تازه ترین دستاوردهای نظام مالیاتی در حوزه طرح جامع مالیاتی به حضار ارایه گردید.

پرسش این است که آیا واقعا دریافت مالیات بر اساس تراکنش های دستگاههای کارتخوان روشی منطقی، عادلانه و قابل اجرا و راستی آزمایی است یا این تصمیم صرفا تنگنایی برای سیستم بانکی و صنعت نوپای پرداخت الکترونیک در کشور خواهد بود و مبادلات روزمره را سخت تر خواهد کرد؟

قانونی برای تضمین آینده ای نامعلوم
 بر اساس آخرین اعلام سازمان مالیاتی کشور و اظهار نظر تقوی نژاد رئیس این سازمان، از سال آینده کارت‌خوان‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند و بر این اساس گفته می شود که با اجرایی شدن این طرح، مالیات برخی اصناف چند برابر خواهد شد.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اجرای طرح‌های نیمه تمام توسط بخش خصوصی برای 10 سال از مالیات معاف بوده و حق بیمه کارفرمایان را به حداقل ممکن رسیده است.

سید حمید پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به پیشرفت اجرای قانون بودجه در قبال واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش‌های غیر دولتی اظهار داشت: قانونگذار به دولت اجازه داده ۴۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی ملی و ۲۰ درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها را صرف یارانه تسهیلات کند.


عضو شورای عالی مالیاتی کشور گفت: مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، تولید، توزیع و نشر خبر و اطلاعات مشمول مالیات بر نرخ صفر شده و از پرداخت مالیات معاف هستند . 
به گزارش روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، کارگاه آموزشی مالیات‌های مستقیم برای اصحاب رسانه‌ صبح امروز یکشنبه 15 مهرماه 97 با حضور بیش از 60 تن از مدیران و نمایندگان رسانه‌ها در محل باشگاه خبرنگاران معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد . 
سعید آسترکی، عضو شورای عالی مالیاتی کشور در این کارگاه آموزشی گفت: مطابق دستورالعمل ماده 12 آیین نامه اجرایی بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، تولید، توزیع و نشر خبر و اطلاعات مشمول مالیات بر نرخ صفر می باشد که می‌بایست مودیان علاوه بر ارائه اظهارنامه، اسناد و مدارک قابل قبول مالیاتی را نیز تهیه و نگهداری کنند .


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خریدار مجتمع کشت و صنعت مغان پیش از خرید این مجموعه اعلام ورشکستگی کرده و مالیات خود را پرداخت نمی‌کند، چگونه مجتمع بزرگی با این امکانات به این فرد فروخته شده است.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،مسعود پزشکیان، با اشاره به حضورش در سازمان امور مالیاتی برای بازدید از نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی کشور اظهار داشت: سیستم داده‌های کشور باید جامع‌تر، شامل‌تر و کامل‌تر شود، چرا که در ساختار کنونی افراد باید اطلاعات را خود ارائه دهند، اما باید سیستمی ایجاد شود که حاکمیت اطلاعات را در این سیستم ثبت کند.


به قلم سردبیرآزاداندیش، علیرضا طاری بخش کارشناس مالیاتی و معاون اسبق مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه اصلاحات لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده که توسط کمیسیون اقتصادی انجام شد که 12 اشکال به این اصلاحات وارد است، گفت: در بند «ج» ماده1 آمده که مالیات متعلق به «مؤدیان سامانه» بدون مداخله عوامل سازمان امور مالیاتی و صرفاً بر اساس خوداظهاری مؤدیان تعیین می‌شود؛ سوال اینجاست که وضع چنین مقرراتی برای این افراد، جایزه به آنان محسوب نمی‌شود و موجب خروج آنان از سیطره سازمان امورمالیاتی نخواهد شد؟

 

معاون سابق مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده به اهداف کلان و دلایل متعدد انتخاب و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده و نیز چالش‌ها و ایرادهای قانون آزمایشی پرداخت و نکات مثبت و منفی در لایحه خروجی از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مشکلات تغییرات فرآیند دادرسی و نیز راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات را مورد بحث قرار داد.

 

در این زمینه مصاحبه‌ای با علیرضا طاری انجام شده که مشروح گفت‌وگو به شرح زیر است:

 


عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان اینکه با پیگیری‌ معاونت حقوقی ریاست جمهوری بخشی از ابهامات برنامه ششم در بخش ریلی رفع شد، گفت: براین اساس مقرر شد مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های ریلی با نرخ صفر محاسبه شود.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،سعید رسولی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بندهای 24 و 25 سیاست‌ 80 بندی به توسعه حمل و نقل ریلی تأکید شده است.
وی ادامه داد: مزیت رقابتی برای حمل و نقل ریلی در بند 24 این سیاست‌ها و اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی در بند 25 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و توسعه کریدورهای ترانزیتی با توجه به توجهات دولت و مجلس به توسعه حمل و نقل ریلی منجر می‌شود.


وی تبعات اخذ این مالیات را از بخش تولید و صنعت را باعث تضعیف سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در جامعه دانست و اضافه کرد: ممکن است مالیات بر ارزش افزوده برخی از خلاء مالی و اقتصادی دولت را پوشش دهد ولی در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری بر بدنه تولید در کشور وارد خواهد ساخت .


یک

از سال ۸۷ قصه پر غصّه مالیات بر ارزش افزوده در ایران کلید خورد، هدف از مالیات بر ارزش افزوده ایجاد درآمد پایدار و رونق اقتصاد ملی بود، اما هر چه پیش رفت زنجیری تنگ به دست و پای تولیدکنندگان شد تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان یکی از علل تعطیلی فعالیت خود را همین امر می‌دانند.

به گزارش سردبیرآزاداندیش، «مالیات نفس تولید را گرفته است، اگر می خواهیم چرخه تولید روان شود و از چاله رکود خارج شویم باید فکری به حال مالیات بر ارزش افزوده کنیم»، این مخلص کلام تولیدکنندگان و البته مسئولان صنعتی کشور است.

وزیر صنعت و معدن اما اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از پیش شرط‌های تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی عنوان می‌کند.


فعالیت مربوط به تولید، توزیع و نشر خبر از پرداخت مالیات معاف است

عضو شورای عالی مالیاتی کشور گفت: مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، تولید، توزیع و نشر خبر و اطلاعات مشمول مالیات بر نرخ صفر شده و از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، به نقل از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگاه آموزشی مالیات‌های مستقیم برای اصحاب رسانه‌ صبح امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۹۷ با حضور بیش از ۶۰ تن از مدیران و نمایندگان رسانه‌ها در محل باشگاه خبرنگاران معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.


عنوان

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس سیاست‏های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، باید کشور از محل درآمدهای مالیاتی اداره شود.

سید کامل تقوی نژاد در مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره فرهنگی ورزشی یادواره شهدای گرانقدر سازمان با تشریح نقش و اهمیت سازمان امور مالیاتی کشور در تامین درآمدهای مالیاتی مورد نیاز کشور گفت: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، باید کشور از محل درآمدهای مالیاتی اداره شود.


 معاون مالیات بر ارزش افزده سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: فروشندگان طلای آب شده با شخصیت حقیقی مشمول ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، ‌ محمد مسیحی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: فعالان اقتصادی شاغل در رسته آب شده فروشی طلا با شخصیت حقیقی مشمول مالیات ارزش افزوده نیستند و هنوز فراخوان نشده‌اند. 


 نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وضع قوانین سختگیرانه برای مقابله با سوداگری و دلال بازی در حوزه مسکن بسیار کارآمد خواهد بود.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی ، با اشاره به بررسی طرح مالیات بر عایدی مسکن، گفت: به طور حتم تصویب این طرح و تبدیل شدن آن به قانون، تأثیر مثبتی در کاهش تلاطمات بازار مسکن و بهبود شرایط این حوزه خواهد گذاشت.



رئیس‏ سازمان بورس و اوراق بهادار:
طرح جامع مالیاتی پیشرفت های بسیار مطلوبی دارد
رئیس‏ سازمان بورس و اوراق بهادار در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی گفت: طرح جامع مالیاتی پیشرفت های بسیار مطلوب و ارزشمندی دارد.
سازمان امور مالیاتی کشور میزبان دکتر شاپور محمدی، رئیس‏ سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر حسن امیری، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس بود که برای بازدید از نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی در این محل حاضر شده بودند. 
رئیس‏ سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: نقش مالیات در عرصه اقتصادی بسیار مهم است و طرح جامع مالیاتی می‏تواند ضمن ارتقاء ظرفیت‏های نظام مالیاتی، بسترهای این کار را هموارتر نماید.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: فردا پانزدهم مهرماه، آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه تابستان 1397 می باشد.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،محمد مسیحی با بیان این مطلب افزود: مطابق قانون، مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده حداکثر 15 روز پس از پایان هر فصل مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به آدرس WWW.EVAT.IR ارایه و مالیات و عوارض ابرازی را پرداخت نمایند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی بمنظور برخورداری از هرگونه تسهیلات قانونی و جلوگیری از تعلق جرایم مالیاتی، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات و عوارض متعلقه در موعد مقرر اقدام نمایند.


سابقه پرداخت فوق‌العاده کیلومتراژ به کارکنان راه‌آهن به سال‌های دور و تقریبا ابتدای فعالیت راه‌آهن برمی‌گردد. بر این اساس به کارکنان راه‌آهن به جای فوق‌العاده مأموریت مبلغی تحت عنوان فوق‌العاده کیلومتراژ پرداخت می‌شد که این قانون حدودا همچنان ادامه دارد.

 سابقه پرداخت فوق‌العاده کیلومتراژ به کارکنان راه‌آهن به سال‌های دور و تقریبا ابتدای فعالیت راه‌آهن برمی‌گردد. بر این اساس به کارکنان راه‌آهن به جای فوق‌العاده مأموریت مبلغی تحت عنوان فوق‌العاده کیلومتراژ پرداخت می‌شد که این قانون حدوداQ همچنان ادامه دارد.


معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: متوسط جهانی نسبت وصول مالیاتی به درآمد ناخالص داخلی 15 درصد است در صورتی که این میزان در کشور ایران بین 6 تا هفت درصد است.

نادر جنتی روز شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران کل جدید و قدیم امور مالیاتی استان ایلام اظهار کرد: نزدیک به ۴۴ درصد هزینه های جاری کشور از محل وصول مالیات و درآمدهای مالیاتی تامین می شود این در حالی است که طبق قانون باید ۱۰۰ درصد هزینه های جاری و تملک سرمایه کشور از محل مالیات تامین شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید همچون دیگر کشورهای توسعه یافته و همگام با سایر ممالک هزینه های کشور را با وصول مالیات و درآمدهای حاصل از آن تامین کند و اقتصاد مبتنی بر نفت و انرژی جای خود را به اقتصاد بر پایه مالیات بدهد.
جنتی یادآور شد: اگر قانون گذاران بودجه داخلی را به جای درآمدهای حاصل از فروش نفت بر اساس درآمدهای مالیاتی تدوین و تصویب کنند میزان وابستگی به فروش نفت و گاز کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد بسیار شکننده و حساس است، گفت: اقتصاد رابطه مستقیم و تنگاتنگ با اقشار مختلف جامعه و عامه مردم دارد و هر گونه اختلال و ایراد در اقتصاد، بازار، تولید و تقاضا می تواند بر زندگی مردم تاثیر مستقیم بگذارد.
وی اهمیت اقتصاد را مهم تر و تاثیرگذار تر از حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برشمرد و تاکید کرد: همه اقشار مختلف جامعه به طور مستقیم با اقتصاد، عرضه و تقاضا در ارتباط هستند و پیشرفت هر جامعه ای در گروه توسعه اقتصاد آن است.
جنتی با اشاره به موضوع دهکده جهانی اقتصاد گفت: دنیای سرمایه گذاری غرب برای تسخیر بازارهای کوچک دیگر کشورها تعریف جدیدی از اقتصاد را به جهان معرفی کرده است که در این تعریف همه کشورهای جهان فاکتورهای چون حذف تعرفه های گمرکی یا عدم افزایش این تعرفه ها را در دستورکار خود قرار دهند.
وی ادامه داد: با حفظ تعرفه های گمرکی کشورهایی با اقتصاد ضعیف و کوچک به محلی برای کالاهای خارجی کشورهای قدرتمند تبدیل می شوند و در ازای واردات این کالاها ذخایر و منابع معدنی خام خود چون نفت و گاز را به کشورهای صادرکننده می دهند.


مالیات بر ارزش افزوده دارای آثار اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی فراوانی است ،برخی از این آثار عبارتند از:
-ایجاد منبع درآمدی با ثبات برای مخارج عمومی:مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورها منبع درآمدی جدید و با ثبات است که به منظور پوشش مخارج دولت در نظر گرفته می شود، یکی از ویژگی‌های مالیات بر ارزش‌افزوده آن است که در حداقل‌زمان وصول می‌گردد بنابراین مالیات بر ارزش‌افزوده هرسال با توجه به‌پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی سال بعد محاسبه و به‌عنوان هدف سازمان امور مالیاتی کشور در قانون بودجه تعیین می‌گردد.
-مدیریت مصرف:وضع مالیات بر ارزش افزوده در مدیریت وکنترل مصرف کالاها وخدمات نقش اساسی دارد، برای مثل مالیات بر ارزش افزوده اهرمی برای محدود کردن مصرف محصولات آسیب رسان مانند فست فودها،سیگار ونوشابه های گازدار وقنددار است. همچنین با توجه به محدودیت منابع کشور، می توان با افزایش نرخ این مالیات بر کالاهای لوکس و تجملی، مصرف اینگونه کالاها را محدودتر نموده و در مقابل، منابع کشور را به تولید بیشتر کالاهای اساسی و ضروری سوق دهد. این امر به نوبه خود موجب می شود که افراد جامعه در عادات مصرفی خود تجدید نظر کرده و در حقیقت الگوی مصرفی را اصلاح نمایند.

- شفاف‌سازی:مالیات و عوارض موضوع این قانون درواقع نوعی مالیات بر مصرف است که پرداخت‌کننده آن خریداران کالا و خدمات می‌باشند. فعالان اقتصادی ازجمله فعالان بخش تولید، صرفا عامل انتقال بار مالی مالیات و عوارض مذکور به مصرف‌کنندگان بوده و هیچ‌گونه وجهی از محل درآمدها یا فروش خودپرداخت نمی‌نمایند. بر این اساس، اجرای صحیح این قانون موجب پیوند مبادلات اقتصادی و شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و درنتیجه نظارت بر جریان کالا و خدمات در اقتصاد ملی شده و به‌تبع آن نظم و انضباط اقتصادی در درون کشور حاکم و تمامی جریان‌های ناصواب در بازارهای اقتصادی کار، کالا، پول و سرمایه را شناسایی و درنهایت موجب حذف آن‌ها می‌گردد.
-ایجاد عدالت مالیاتی: نظام ایده آل مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات بر مصرف بوده و می توان به خوبی استدلال کرد که چون مصرف افراد یکی از بهترین شاخص های قابل مشاهده سطح زندگی آنهااست،پس باید یکی از عادلانه ترین پایه های مالیاتی نیز باشد.درحقیقت مالیات بر ارزش افزوده،مالیاتی یکنواخت بر تمام شکل های مصرف است ودر آن از دارندگان مصرف پایین وبالا مالیاتی متناسب اخذ شده و از این حیث تصاعدی محسوب نمی شود.