پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

دراین یاداشت پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، قصد دارد ضمن تعریفی اجمالی از عدالت مالیاتی و عدالت اجتماعی ؛به نقش مالیات درتوسعه عدالت اجتماعی بپردازد . باشد که این یاداشت در راه اشاعه فرهنگ مالیاتی کشور تاثیری هرچند کوچک داشته باشد.

طبق تعریف تحلیلگران اجتماعی ،عدالت، یک مفهوم ارزشى است و براساس قضاوت‌ها و معیارهاى مختلف ارزشی، به‌صورت‌هاى متفاوت تعبیر و تفسیر مى‌گردد. به واقع مفهوم عدالت نتیجه تفکر و رضایت اجتماعى است. دراین خصوص صاحب نظران معتقداند ،عدالت اجتماعی یکی از دلالت‌های مفهوم عدالت است که منظور از آن تخصیص «منصفانه ی» منابع در یک جامعه است. به این معنا قانون باید به سطح قابل قبولی از برابری واقعی و رسمی دست یابد و باید توزیع منصفانه منابع و برابر فرصت‌ها را تضمین کند.

دراین بین طبق تعریف تحلیلگران اقتصادی،مالیات تابعی از نرخ بازگشت سرمایه است و در تعریف عدالت مالیاتی به این نکته اشاره دارد که ، هر کس که قدرت توانائى بیشترى در پرداخت انواع مالیات داشته باشد بایستى مالیات بپردازد. صاحب نظران دربحث عدالت مالیاتی نظریه ای دارند با عنوان عدالت مالیاتی در راستای عدالت اجتماعی که طبق این نظریه،قدرت مالیات‌بندى بر توزیع مجدد درآمد از طبقات بالاتر به طبقات پائین‌تر اجتماع است و تقریباً همهٔ بار مالیاتى را بر دوش طبقات ثروتمند جامعه تحمیل مى‌نماید.

درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی به این نکته اشاره نمود که ، مالیات هزینه ای اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور (امنیت، آموزش، بهداشت، دادرسی، توسعه و رفاه و...) موظفند آنرا پرداخت نمایند واز سویی دیگرمبنا و معیار قرار دادن عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه طبعاً مستلزم اعمال محدودیت اقتصادی در بازار و وضع قوانین و راهکارهایی به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر و رفع نیازهای آنان است. که یکی از این راهکارها و ابزارها وضع قوانین مالیاتی است.

مالیات وعدالت اجتماعی

حال آنکه یکی از مواردی که اکثر مؤدیان مالیاتی در اعتراض به مالیات خود عنوان می‌کنند، این است که مالیات‌های آنان با سایر مشاغل هم‌صنف خود نابرابر و تبعیض‌آمیز است. از این‌رو‌ در زمینه تشخیص و تعیین مالیات باید توجه خاص و ویژه به این مسأله داشت و سازمان مالیاتی حتی‌المقدور باید با در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات و به‌ویژه برقراری سیستم جامع اطلاعات مؤدیان، از بروز هرگونه عامل تبعیض و احساس بی‌عدالتی در این سیستم جلوگیری کند‌، زیرا اگر نگرش مردم نسبت به مالیات عادلانه و منصفانه باشد، در پرداخت مالیات احساس رضایت و خشنودی خواهند کرد و این خود در توسعه و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات مؤثر خواهد بود.

دراین بین سازمان امورمالیاتی کشور معتقداست مردم و نظام حکومتی(قوه مقننه، مجریه و قضاییه) هر یک مسولیتی در قبال یکی از والاترین ارزشهای انسانی یعنی عدالت دارند. قوه مققنه با وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین مالیاتی، قوه مجریه با اصلاح و رفع تبعیض در ساختار و اجرای نظام جامع اطلاعات مالیاتی و قوه قضاییه با عملکرد قاطع در برخورد با خطاکارن و مجرمان مالیاتی و مفسدان اداری و مردم با ایمان و اعتماد به نظام مالیاتی و تمکین مالیاتی می توانند جامعه را به سوی رفاه و عدالت هدایت کنند.

درپایان و به نظر نگارنده" مهدی حیدرپور "مالیات تابعی از نرخ بازگشت سرمایه است و نباید برای همه شهرها و استانهای کشور به طور یکسان وضع شود . چنانچه از ایرانشهر تا پیرانشهر یک نرخ ثابت و همان 25 درصد درنظر گرفته شود، عدالت مالیاتی رعایت نشده است.لازم است نرخ مالیات براى افراد با درآمدهاى مختلف یکسان نباشد و با افزایش درآمد، نرخ مالیات افزایش یابد.

پس با توجه به این موضوع که ،مالیات یک فریضه دینی و ملی است،بایددر کشور عدالت مالیاتی وجود داشته باشدتا در راستای آن عدالت اجتماعی توسعه یابد.

تهیه وتنظیم: مهدی حیدرپور

خبرنگارحوزه اقتصاد

مدیرپایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

منابع :

پرتال وزارت تعاون ،رفاه و تامین اجتماعی

پرتال سازمان امورمالیاتی کشور


باز نشر این مطلب در :
1- سایت خبری نوبت شما
2- سایت خبری مرآت
3- سایت خبری گلستان
4- شبکه مجازی کلوب
5- سایت خبری حرف تو
6- سایت خبری حرف لر
7- شبکه مجازی نت ایران
8- شبکه مجازی فیس نما
9- سایت خبری مازندبلاگ
10-سایت خبری توبنویس

11-شبکه مجازی هم میهن

12-سایت خبری سنگریها

13- سایت فارس فیس

14- سایت کرمان کلوب

15- سایت خبری تبیان

16- شبکه مجازی فیس نما

17- سایت خبری جوونی

18 - شبکه اجتماعی آیتگ

19-شبکه اجتماعی سلام

20- سایت خبری همه باهم

21- سایت روایت نو

22- شبکه اجتماعی کرمان فیس

23-شبکه اجتماعی دل گو

24-سایت خبری هفت آسمان

25-سایت فیس بوک ایران

26- سایت بیربلاگ

نظرات (۱۵)

  • باشگاه وبلاگ نویسان استان البرز روایت نو
  • با سلام
    لطفا کد بنر تبلیغاتی خودتان را برایمان ارسال کنید  تا با افتخار  در سایت روایت نو نضب شود

    سلام مطلب شما درسایت مرکزی استان سیستان و بلوچستان (همه با هم )با ذکر منبع درج شد .

    لینک مطلب شما:

    http://baham91.ir/vdcdzn0f.yt0nk6a22y.html

    درصورت به روز رسانی لینک مطالب خود را برای ما ارسال نمایید

    منتظر مطالب ارزشمند شما دوست عزیز هستیم

    هدیه همه باهم به شما وبلاگ نویس گرامی

    امام باقر علیه ‏السلام :

    المؤمنُ أصْلَبُ مِن الجَبلِ، الجَبلُ یُسْتَقَلُّ مِنه، والمؤمنُ لا یُسْتَقَلُّ مِن دِینِه شَیءٌ؛

    مؤمن از کوه سخت‏تر است. از کوه کم‏ مى ‏شود اما از دین‏ مؤمن چیزى‏ کاسته نمى ‏گردد.

    کافی : ج2 ، ص241 ، ح37
    به‏ هرحال یکی از اصول اساسی در وضع مالیاتها اصل تساوی افراد در مقابل مالیات‏ می‏باشد.این اصل در قوانین کلیهء کشورها ذکر شده است و در ممالکی مانند انگلیس که‏ قانون اساسی مدون ندارد،این اصل به‏عنوان یک اصل اساسی قبول عامه‏ می‏باشد.
    در تبصره ماده 157 قانون مالیاتهای مستقیم امده است که در صورت مطالبه مالیات از غیر مودی شوراهای حل اختلاف مالیاتی بایستی از این کار جلوگیری نمایند و در هر مرحله ای این کار را متوقف سازند (سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه ای به ادارات مالیاتی دستور داده است تا هر برگ تشخیص مالیات و یا مالیات قطعی شده فقط یک بار به کمیسیون ارجاع گردد )این درحالی است که برخی ممیزین مالیاتی جهت جلوگیری از ارجاع پرونده به کمیسیون حل اختلاف وشکستن رای تشخیص مربوط به خودکه عواقب خاصی را برایشان دارد به بهانه های واهی پرونده را به کمیسیون ارجاع میدهند و در پی درخواست مودی ویا شخص ثالث برای ارجاع به کمیسون حل اختلاف عنوان میدارند که قبلا به کمیسیون رفته و دیگر نمیتوان پرونده را به کمیسیون فرستاد (برخلاف ماده 238 و 239 قانون مالیاتهای مستقیم )
    در ماده 181و تبصره ان تصریح شده که اداره مالیات میتواند جهت انجام بهتر قوانین مالیاتی میتواند اسناد مالی مودیان را تا هر سالی که لازم باشد!!!!! بررسی و مالیات مربوطه را از ایشان اخذ نمایند این قانون ابزاری شده در دست اداره مالیات تا هرکس که به نحوی معترض به نحوه تشخیص مالیات باشد و یا در این زمینه کند وکاوی نماید اطلاعات مالی او را در بانکها و دیگر موسسات مالی(که جز اطلاعات محرمانه شخص تلقی میگردد ) جمع اوری و به زبان ساده وی را از زندگی ساقط نماید با توجه به اینکه ادارات مالیاتی در این ماده قانونی خود به تنهایی شاکی – دادستان و قاضی ماجرا میباشند و خدای ناکرده بیم ان میرود تا بر اثر بعضی بی عدالتی ها و حب و بغض ها از این ماده قانونی استفاده گردد لذا پیشتنهاد میگردد تا در تبصره ای برای این ماده مشخص گردد چه کسانی مشمول این قانون قرار میگیرند

    و دستور اجرای ان نیز برعهده مرجع صالح قضایی باشد تا حداقل حقوق مودیان نیز در این رابطه لحاظ گردد .
    مدتی قبل یکی از دوستان به بنده مراجعه نمود و با توجه به شناخت محدودی که اینجانب از قوانین مالیاتی دارم از من طلب کمک نمود دیدم که مغازه ای دارد و مستاجرین مغازه وی بدون پرداخت مالیات از محل رفته اند و حال کارشناس مالیاتی امده و مالیات مشاغل را بنام مالک ثبت نموده و ان را برای اجرا گذاشته اند گفتم خوب ما به اداره وصول و اجرای مالیاتی رفتیم و در انجا بنده به استناد ماده مورد نظر در خواست ارجاع به کمیسیون حل اختلاف را کردم و لی در جواب به من گفتند که باید چک یا سفته بگذاری برای اینکار و وقتی با اعتراض اینجانب روبرو شدند بعضا تهدید هم نمودند فلان وغیره ..............

    از روی ناچاری به دیوان عدالت اداری پناه بردیم که پس از ده روز در جواب بنده مجددا گفتند

    باید یه شورای حل اختلاف مراجعه نمایی وقتی به مدیر شعبه ۰۰۰ دیوان ماجرای اداره مالیات را گفتم گفت به ما ربطی ندارد (این هم از عدالتخانه ما)
    من موافق عدالت افقی هستم که در این عدالت ( سرشکن شدن بار مالیاتى به‌طور مساوى در شرایط یکسان و به‌طور نامساوى در شرایط غیریکسان است. براى رسیدن به عدالت افقی، باید شرایط مشابه براى افراد ایجاد نمود تا براساس آن به‌طور برابر مشمول پرداخت مالیات گردند)
    عدالت مالیاتی در راستای عدالت اجتماعی که طبق این نظریه،قدرت مالیات‌بندى بر توزیع مجدد درآمد از طبقات بالاتر به طبقات پائین‌تر اجتماع است و تقریباً همهٔ بار مالیاتى را بر دوش طبقات ثروتمند جامعه تحمیل مى‌نماید.
    عدالت، یک مفهوم ارزشى است و براساس قضاوت‌ها و معیارهاى مختلف ارزشی، به‌صورت‌هاى متفاوت تعبیر و تفسیر مى‌گردد. به واقع مفهوم عدالت نتیجه تفکر و رضایت اجتماعى است.
  • مازند بلاگ
  • سلام آقا مهدی بابت ارسال مطلبتون بی نهایت سپاسگزاریم. حالا که در  دانشگاه امیر کبیر فعالیت می کنید لطف کنید فیلم دروس تخصصی دانشگاه رو برامون تو مازند ارسال کنید تا دوستان دانشجو استفاده کنند. مثل مکتب خونه که فیلم اساتید صنعتی شریف رو منتشر می کنه ، ما هم دوست داریم سایتمون در راستای علمی هم فعالیت کنه.
    انشاء الله ذخیره الهی باشید برای دولت حقه مولا و سرورم امام مهدی عجل الله تعالی فرجه.یا علی
  • حرف لر کانون وبلاگی لرستان
  • سلام
     خداقوت
    مطلب در سایت حرف لر کانون وبلاگی لرستان با ذکر منبع درج گردید.
     التماس دعا
    سلام
    تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
    " نقش مالیات در توسعه عدالت اجتماعی "
    با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/40441
    در این سایت انتشار یافت.
    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
    هدیه سایت "حرف تو" به شما:
    "امام علی (علیه‌السّلام): شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد، گمان بد ببری، چرا که برای آن برداشت نیکویی می‌توان داشت."
    یا علی
    سلام دوست عزیزم! عسل از مالیات معاف اعلام شده! لطفا در این باره اگر اطلاعاتی داری بهم بده! ممنونم
  • گلستان بلاگ
  • سلام
    با تشکر از مطلب ارسالیتون
    این مطلب در سایت گلستان بلاگ منتشر شد
    http://golestanblog.ir/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/
    موفق باشید
    یاعلی

    سلام، با تشکر از شما

     

    "نقش مالیات در توسعه عدالت اجتماعی"

     

    با آدرس:http://www.nobateshoma.ir/?p=28891

     

    در سایت جامع وبلاگ نویسان استان سمنان انتشار یافت.

     

    هدیه سایت نوبت شما: زمان، بادی است که می وزد، هم هست و هم نیست. آنان را که ریشه در خاک استوار دارند از طوفان هراسی نیست.

     

    یا علی

    رسال نظرا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی