پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

۱۰۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،در ابتدا باید تعریفی از مالیات داشته باشیم که به بیان بهتر ، مالیات مقدار پول و یا مالی است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود می پردازند تا در جهت اداره امور کشور ، تأمین کالاها و خدمات عمومی و ضروری ، تضمین امنیت و دفاع همگانی و عمرانی و آبادانی توسط دولت مورد بهره برداری قرار بگیرد.

در گذشته سلاطین و رژیم ها ، مالیات را برای عمران و آبادانی در کشور در نظر نمی گرفتند بلکه مالیات وصول شده را جزو دارائی و گنجینه های شخصی خود قرار داده و برای گردش امور دربار مورد بهره برداری قرار می دادند ، اینگونه برخورد ناپسند زمامداران با مسئله مالیات در ذهنیت مردم مشرق زمین اثر گذاشته و موجب گشته تا اگر در مواردی هم مالیات در جهت مصلحت مردم بطور قانونی وضع گردد ، مردم سر باز زنند و به گونه ایی از پرداخت آن امتناع کنند. در حالی که مالیات یکی از منابع درآمدی اداره و تأمین بودجه ی اقتصادی کشور می باشد.

مونتسکیو در روح القوانین گفته است که در کار مالیات دو ضرورت با هم آشتی داده می شوند ؛ برای تأمین درآمدهای دولت باید هم به ضرورت های دولت توجه شود و هم به ضرورت های مردم. با تحلیلی بهتر از گفته ی مونتسکیو می توان به این مضمون دست یافت که تبیین نحوه ی مصرف مالیات عبارتست از توزیع هزینه های مندرج در بودجه بین افراد بر حسب توانایی پرداخت آنان.

این تعریف اجازه می دهد که از سه خصوصیت اصلی مالیات سخن به میان آید. نخست آنکه مالیات پیش از هرچیز به توزیع هزینه های دولتی اشاره دارد و اینکه این مخارج علت برقراری مالیات است ، دوّم اینکه چون وصول آن ضرورت دارد بنابراین منطقی و درست است و لذا الزامی و اجباری است و سوم اینکه ، تحمّل این مخارج بستگی به قدرت پرداخت افراد دارد ، بنابراین موضوع عدالت در پرداخت مالیات پیش می آید که با برابری در مقابل آن در تضاد است.


به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، صدور فاکتور صوری در معاملات به نظر با اجرای قانون مالیات ارزش افزوده پر رنگ‌تر شده است، مشکلی که معاملات را غیرشفاف کرده و راه را برای حقوق دولت کوتاه می‌کند.
چندی پیش مسئولان از برخورد قضایی با کد فروشان و ارائه دهندگان فاکتورهای صوری خبر دادند، اما هنوز هم شرکت‌های صورت دست به انجام چنین کارهایی برای متقاضیان خود می‌زنند.
در این راستا سازمان امور مالیاتی اسامی حدود 950 شرکت و مؤدی نام نویسی شده بدون اعتبار را به دلیل صدور صورت حساب غیر واقعی منتشر کرد.
پیش تر بیش از 300 تا 400 مؤدی متخلف در فهرست سیاه سازمان امور مالیاتی قرار داشته و مسئولان هشدار دادند، صورت حساب مؤدیانی که با این شرکت‌های متخلف همکاری کنند، قابل قبول نیست.
به نظر می‌رسد،شمار این مؤدیان و شرکت‌های متخلف رو به افزایش است و سازمان امور مالیاتی باید با این شرکت‌ها برابر قانون برخورد کند.


به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،مالیات های معوقه بازیکنان تیم استقلال مشکلی بزرگ در راه پرداخت های این فصل بازیکنان آبی پوش استقلال است .

در شرایطی که پول اسپانسر باشگاه استقلال باید به حساب این باشگاه واریز شود و از آنجا برای امور جاری و پرداخت های بازیکنان هزینه شود، مساله مالیات های معوقه این روند را به هم زده است.

با توجه به مبلغ گزافی که استقلالی ها بابت عدم پرداخت مالیات بازیکنان فصول گذشته به اداره مالیات بدهکارند، در صورت واریز هر میزان پول به حساب این باشگاه این مبلغ توسط اداره مالیات بلوکه خواهد شد. با توجه به این موضوع استقلالی ها برای پرداخت معوقات مالی و دستمزد بازیکنان چاره ای جز این ندارند که با روش های دیگر و حساب های دیگر این کار را انجام بدهند.


به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، روزنامه موندو دیپورتیوو اسپانیا ادعا کرد که ژابی آلونسو بازیکن اسپانیایی باشگاه بایرن مونیخ در زمان حضورش در رئال مادرید تخلف مالیاتی داشته است.

آلونسو در صفحه اجتماعی خود به این اتهام پاسخ داد و بیان کرد: من همیشه مالیات‌هایم را سر وقت پرداخت می کنم و هیچگاه تخلفی مرتکب نشده‌ام.

وی تاکید کرد: تمام این اتهامات را رد می کنم و با اطمینان کامل می گویم این‌ها همه تهمت است و حقیقت ندارد.

این روزنامه اسپانیایی اطلاعاتی را از اداره مالیات باشگاه رئال مادرید فاش کرده بود که براساس آن آلونسو مرتکب تخلف مالیاتی شده بود./فارس


رئیس اتاق اصناف از پاسخ نامه‌های شدیدالحن مالیاتی بخش صنفی کشور خبر داد و گفت: نگاه رئیس سازمان امور مالیاتی تعدیل شد.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،علی فاضلی در نشست خبری مشترک خود با رؤسای اتاق ایران و تعاون با اشاره به نامه‌نگاری‌های مکرر خود با رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات اصناف اظهارداشت: نامه‌نگاری‌های اتاق اصناف ایران با رئیس سازمان امور مالیاتی منجر به برگزاری نشست های زیادی با حضور کارشناسان دو طرف شد که نتیجه آن حل بخشی از مشکلات مالیاتی اصناف بود، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که مشکلات مالیاتی را از سال های قبل به دوش می کشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به سوال مهر افزود: بسیاری از معضلات فراروی اصناف در رابطه با مالیات حل شده و البته بخشی از مشکلات همچنان باقی است، اما نگاه رئیس سازمان امور مالیاتی به مالیات اصناف تعدیل شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد تا سازمان های مالیاتی مستقر در مراکز استان ها با اتاق های اصناف تعامل لازم را به خرج دهند و معضلات را حل کنند.


رییس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: «در دنیا این‌گونه عمل می‌شود که برای عبور از رکود، مالیات‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما در ایران آوردن فشار مالیاتی به بخش تولید، یک اشتباه جبران‌ناپذیر خواهد بود.»

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،محمود اسلامیان  با اشاره به وضعیت رکودی در کشور اظهار داشت: «رشد حجم نقدینگی طی سال‌های گذشته، افزایش نرخ تورم در کشور را در پی داشت که همین موضوع نیز، به افت قدرت خرید مردم انجامید.»

وی افزود: «در همین حال، با وجود تاکیداتی که قانون روی تناسب نرخ تورم و نرخ ارز دارد، اما هیچ‌گاه این موضوع رعایت نشد و در نهایت اتفاقی که افتاد، این بود که در سال‌های اخیر این موضوع باعث شد که واردات افزایش پیدا کند.»

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به واردات میلیاردها دلار کالای مصرفی بدون ضابطه و برنامه، تصریح کرد: «همین موضوع، تاثیر نامطلوبی روی تولید و صنایع کشور داشت و تولید با چالش‌های جدی روبه‌رو شد.»


به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،روزگذشته فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص مشکلات اصناف با سازمان امور مالیاتی، طی نشست چهار جانبه اتاق بازرگانی،اتاق تعاون ،اتاق اصناف با سازمان امورمالیاتی کشور گفت: در بخش مالیات بسیاری از مشکلاتی که در ماه‌های گذشته وجود داشته، حل شده است و نگاه سازمان به ما تعدیل شد.

وی اضافه کرد: نامه‌هایی که به آقای عسگری زده شده منجر به تشکیل چند جلسه گردید و بخشی از مشکلات ما حل شد اما برخی دیگر از مشکلات مالیاتی کماکان پابرجاست.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: سعی ما براین بود مفاصاحساب سال 92 برخی اصناف که هنوز صادر نشده بود دریافت کنیم اما برای برخی اصناف ما این مفاصاحساب صادر نشده است. 

محسن جلالپور در بخش پایانی این مراسم درباره ظرفیت‌های سه اتاق در اقتصاد کشور، گفت: بخش خصوصی در اقتصاد کشور حداکثر 17 درصد سهم دارد اما به تفکیک نمی‌توان حضور سه اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی را مشخص کرد.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران درباره وضعیت دریافت مالیات‌ها، گفت: برخی از تعاونی‌های ما به دلیل دریافت مالیات‌های 400 تا 500 میلیون تومانی تعطیل شده‌اند که من این مشکل و ایراد را به وزیر اقتصاد هم اعلام کردم.

وی افزود: دولت چطور اعلام می‌کند که برای ایجاد یک شغل باید 300 میلیون سرمایه‌گذاری کند اما به خاطر دریافت 400 میلیون مالیات از یک تعاونی کوچک منجر به تعطیلی آن می‌شود.

رئیس اتاق تعاون در پایان گفت: ما خصوصی‌سازی را به عنوان فروش اموال دولت قبول نداریم و منظور از خصوصی سازی همان شکل جهانی است./ کد مطلب 2998


رئیس اتاق تعاون ایران گفت: دریافت مالیات‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی از تعاونی‌های کوچک باعث تعطیلی برخی از آنها شده در حالیکه دولت برلزوم ایجاد اشتغال تأکید می‌کند.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،روئسای سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف ایران ظهر امروز در محل اتاق بازرگانی ایران تشکیل جلسه دادند. در ابتدای این نشست محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: در یک کار گروهی و علمی و براساس اسناد و مستندات، اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به دنبال تأثیرگذاری جدی در سیاست‌ها و مصوباتی هستند که در اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در مواردی که هر یک از سه اتاق امکان حضور در تصمیم‌گیری‌ها را نداشته باشند یک نماینده از دو اتاق حضور داشته و چانه زنی‌هایی را براساس هماهنگی‌های انجام شده اعلام می‌کند و در واقع حرف کلان اقتصاد غیردولتی با یک گویش اعلام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: شبکه‌های تولید و توزیع از صفر تا صد به طور هماهنگ با یکدیگر فعالیت کرده و در نهایت یک موضوع به صورت هماهنگ اعلام می‌شود.


با حکم وزیر اقتصاد، اعضای هیات ماده 251 مکرر مالیات‌های مستقیم به مدت 2سال دیگر ابقا شدند.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی احکام جداگانه‌ای اسماعیل کبودی، فرشید علاسوند، منصور منجمی گیلانی و علی عزیزی را به عنوان اعضای هیات ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم برای دو سال دیگر تمدید و ابقاء کرد.

بنابر این گزارش، در حکم ابقاء نامبردگان آمده است: ضمن تشکر از زحمات جنابعالی، به موجب این حکم به مدت دو سال در سمت خود ابقاء می شوید. توفیق هر چه بیشتر شما را در انجام امور محوله از درگاه خداوند سبحان مسئلت می نمایم./فارس


به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،دکتر عبدالله آورا، از ابلاغ پیوست بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص رفع ابهامات نحوه اجرای مقررات چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوطه در رابطه با مناطق ویژه اقتصادی خبر داد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به جزئیات پیوستی بخشنامه یاده شده اشاره کرد و افزود: در این بخشنامه فعالین اقتصادی مقیم مناطق ویژه اقتصادی که به عرضه کالا و یا ارائه خدمت موضوع قانون مالیات ارزش افزوده در محدوده مناطق اقدام می نمایند در زمره مودیان مشمول ثبت نام و اجرای قانونی مزبور محسوب نمی شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: در خصوص اجرای مقررات این قانون از جمله مطالبه و وصول مالیات و عوارض از خریداران در محدوده مناطق ویژه اقتصادی تکلیفی برای آنان پیش بینی نگردیده است.

این مقام مسئول یادآور شد: فعالان اقتصادی فعال مقیم مناطق ویژه، در مواقع عرضه کالا و یا ارائه خدمت در داخل محدوده مناطق صرف نظر از محل اقامت خریدار، تکلیفی در خصوص مطالبه و وصول مالیات و عوارض نخواهند داشت.

جهت رویت و دریافت بخشنامه شماره 54409 مورخ 26 مرداد 1388 اینجا کلیک کنید.


سه بخش اصلی منابع بودجه را درآمدهای مالیاتی، نفت و ارز تشکیل می دهند. طی سه سال گذشته به دلیل تغییر رویکرد دولت به سمت کاهش اتکای منابع بودجه به نفت از یک سو و  کاهش شدید درآمدهای نفتی نسبت به سه سال گذشته ، حجم منابع بودجه توسط درآمدهای مالیاتی افزایش یافته است.به طوری که پیش بینی ها حاکی است، با ابلاغ قانون جدید مالیاتی که از سال آینده قرار است اجرایی شود،درآمدهای مالیاتی در بودجه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، که نسبت به بودجه سال جاری بیش از ۱۸ درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،پس از روی کارآمدن دولت حسن روحانی در خرداد ۹۲،بودجه همان سال توسط دولت دهم تدوین و در اوسط اردیبهشت ماه همان سال به دولت جهت اجرا ابلاغ شده بود. بودجه طبق روال سالهای قبل با یک ماه تاخیر در دست اجرا بود.یعنی هنگامی که روحانی سکان اداره کشور را رسما به دست گرفت، نزدیک به سه ماه از بودجه ۹۲ می گذشت و در تقویم بودجه ای دولت دوماه تاخیر داشت. با این حال دست دولت برای تغییراتی که در برنامه های دولتمردان کابینه یازدهم اعلام شده بود،عملا بسته بود.

در بودجه سال ۹۲کل کشور بهای نفت در بازارهای جهانی بیش از ۱۰۰ دلار بود،حال آنکه در قانون بودجه ۹۵ دلار در نظر گرفته شده بود.در این سال بهای نفت تا ۱۱۱۹ دلار هم افزایش داشت.اما عمده قیمت ها بین ۱۰۵ تا ۱۱۹ دلار در نوسان بود.منابع بودجه حاصل از مالیات در بودحه سال ۹۲ به میزان ۳۷ میلیارد دلار مصوب شد که ترکیب منابع بودجه نشان می داد وابستگی به درآمد بیش از مالیات هاست.


رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اعلام کرد با تصویب «اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم» قیمت تمام شده مسکن بالا می‌رود و قدرت خرید مردم پایین می‌آید.
به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،جمشید برزگر به ایسنا گفت: «به جای افزایش مالیات‌ها باید بهره‌وری تولید را افزایش داد. آن موقع می‌توان مالیات بر حقوق، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات‌ها را گرفت که سرجمع آنها بیشتر از مالیات‌های مستقیم می‌شود. باید قانون در یک پروسه زمانی تصویب شود؛ نه این‌که به یکباره بیاییم بدون لحاظ شرایط اقتصادی کشور، قانونی را وضع کنیم که به ضرر تولید باشد.»
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که بسیاری از دستگاه‌ها به «اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم» اعتراض کردند، گفت: «ما هم اعتراض خود را نوشتیم و درخواست ما این است که قانون برگردد و اصلاح شود؛ چرا که در این وضعیت رکود، هم بخش ساخت و ساز و هم بخش صنعت توان پرداخت مالیات را ندارند. دولت باید ابتدا به تولید رونق بخشد و سپس به صورت پله‌کانی شود مالیات‌ها را افزایش دهد.»
وی با اشاره به قانون عرصه و اعیان تاکید کرد: «نرخ عرصه و اعیان قرار است محاسبه شود. حال، فرض کنید ما زمینی را به مبلغ متری 2 میلیون تومان خریدیم. در موقع واگذاری با محاسبه اعیانی‌اش می‌شود 2.5 میلیون تومان. سوال من این است که کجای دنیا از ماده اولیه مالیات می‌گیرند؟ همه جا از تولید و درآمد مالیات می‌گیرند، نه از سرمایه اولیه.»
رییس کانون سراسری انبوه سازان پیشنهاد کرد: «قانون مالیات‌ها تا آخر برنامه ششم به همین منوال ادامه یاید. البته با توجه به این‌که من نایب رییس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی هستم این را از طرف جامعه کارآفرینان استان می‌گویم. این قانون با اعتراض واحدهای تولیدی مواجه شده و خود مدیران مالیاتی هم درگیر مساله هستند و با آن مشکل دارند.»
به گفته برزگر، درست است که باید وابستگی بودجه به نفت از بین برود اما این به معنای این نیست که ما یک شبه ره چند ساله را طی کنیم./حمایت


مدیرکل امور مالیاتی کردستان گفت: از 57 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده در کشور، سهم استان کردستان 228 میلیارد تومان است.
به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،علیرضا‌ الوندی در جلسه شورای اصناف  که با حضور نماینده مردم کردستان در مجلس و فرماندار این شهرستان برگزار شدبا اعلام این خبر افزود: میزان مالیات‌های وصول شده در سال گذشته در این استان برابر 7 درصد هزینه‌های صرف شده دولت در این استان است.
الوندی در خصوص اعتراضات مالیاتی برخی از اصناف شهرستان کامیاران، اضافه کرد: این شهرستان بیش از 7 درصد کل جمعیت کردستان را به خود اختصاص داده در حالی که تنها 1.3 درصد کل مالیات وصول شده در سال 93 استان کردستان در این شهرستان وصول شده است.
وی تصریح کرد: میزان مالیات وصول شده در شهرستان کامیاران نسبت به جمعیت آن نشان می‌دهد که وضعیت کسب و کار در آن نسبت به سایر شهرستان‌های استان ضعیف‌تر است.
وی میزان مالیات سال گذشته شهرستان کامیاران را 2 میلیارد و 900 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: از مجموع بیش از 3 هزار و 700 پرونده مالیاتی این شهرستان، بیش از هزار و 300 فقره معاف از مالیات بوده و از بیش از 2 هزار و صد فقره کمتر از یک میلیون تومان مالیات دریافت شده که این میزان معادل 58 درصد کل پرونده‌های مالیاتی این شهرستان است.
الوندی در خصوص مالیات‌های بالای یک میلیون تومان وصول شده در شهرستان کامیاران افزود: از مجموع مالیات وصول شده در شهرستان کامیاران بالغ بر 427 میلیون تومان آن مربوط به مالیات ارزش افزوده و 890 میلیون تومان آن مربوط به مالیات مشاغل بوده‌است./فارس


فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال پیگیری است و تولیدکنندگان می‌توانند پیشنهادات خود را طرح کنند و در تلاشیم معافیت مالیاتی مشمول تولیدکنندگان فرش دستباف شود.

پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور، ارسلان فتحی‌پور  در چهاردهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به پیشنهاد اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران مرتبط با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال پیگیری است و تولیدکنندگان می‌توانند پیشنهادات خود را طرح کنند و در تلاشیم معافیت مالیاتی مشمول تولیدکنندگان فرش دستباف شود.

وی افزود: مصوبه کمسیون اقتصادی مجلس معاف کردن فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر است و در تلاشیم در کمسیون هم تصویب شود.

فتحی‌پور در مورد مشکل مسدود کردن ۵ درصد تسهیلات اعطایی در بانک تجارت(برخلاف بخشنامه بانک مرکزی) درخواست شده توسط رئیس انجمن مدیران صنایع استان، اذعان داشت: جلسه‌ای در بانک مرکزی برگزار و این مورد بررسی شد و آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد چنین اقدامی خلاف است و با متخلفان برخورد می‌کنیم.


پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،طرح پژوهشی «تحلیل مالیات در صنعت بیمه از نظر اقتصادی و مالی و مطالعه تطبیقی آن در کشورهای منتخب و ارائه راه کارهای اصلاحی» با هدف بررسی وضعیت مالیات ستانی از صنعت بیمه بر اساس معیارهای پنج گانه مالیات ستانی در دنیا در پژوهشکده بیمه اجرا شد.

محورهای اصلی این طرح شامل بررسی وضعیت مالیات ستانی از صنعت، مطالعه تطبیقی مالیات ستانی از بیمه در کشورهای منتخب، تحلیل آماری میزان پرداخت مالیات و عوارض صنعت در مقایسه با ضریب نفوذ بیمه و تحلیل اقتصادی وضع مالیات بر بیمه در کشور می باشد.

قلمرو مکانی این تحقیق، صنعت بیمه ایران از ابتدای وضع هر نوع مالیات بر این صنعت می باشد و در این تحقیق میزان مالیات دهی و نیز پرداختی های صنعت بیمه به بخش عمومی(تحت عنوان مالیات و عوارض) در بازه زمانی 1387 تا 1392 مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

هدف اصلی این طرح بررسی وضعیت مالیات ستانی از صنعت بیمه می باشد. بر این اساس دو هدف فرعی شناخت وضعیت مالیات در صنعت بیمه به صورت تطبیقی در کشورهای منتخب و نیز بررسی و مطالعه کمی و کیفی مالیات ستانی از صنعت بیمه ایران دنبال شد.

دستیابی به اهداف مورد نظر با رویکرد آسیب شناسانه در صنعت بیمه کشور، دستیابی به راهکارهای اصلاحی برای بهبود شیوه مالیات ستانی از صنعت بر اساس معیارهای مذکور را فراهم خواهد کرد.


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور درباره مالیات خانه های خالی گفت: این موضوع باعث افزایش عرضه خدمات اجاره مسکن از سوی مالکان شده است.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،حسام عقبایی گفت: با توجه به آخرین آمار در کشور حدود 1 میلیون و 200 هزار و در شهر تهران حدود 400 هزار خانه خالی وجود دارد.
عقبایی تصریح کرد: مالکان در برخی موارد رویکرد سوداگرایانه دارند و هدفشان بالا بردن قیمت مسکن و کسب درآمد بیشتر است که دولت باید برای برخورد این افراد تلاش کند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه باید نظارت جامعی درمالیات  خانه های خالی صورت گیرد، گفت: هر کشوری نیازمند نظارت بر خانه ها خالی است که در کشور ما برای هماهنگی نیازمند تمهیدات لازمی چون مالیات است و این امر باید بعد از تقویت شبکه تولید و عرضه صورت گیرد.
وی تصریح کرد: شاید میزان هزینه برای مالیات خانه های خالی از دریافت آن بیشتر باشد اما هدف از اجرا تقویت شبکه توزیع و نظارت برای برقراری توازن بین عرضه و تقاضاست.
عقبایی درباره افزایش قراردادهای صوری با اجرای این قانون گفت: همه قراردادها کد رهگیری دارد که بسیاری از تخلفات را کاهش می دهد./تسنیم


وزیر راه و شهرسازی بر لزوم طراحی جدول احصای پایه‌های مالیاتی برای ارتقای آگاهی مردم از نحوه وضع و اخذ مالیات‌ها تأکید کرد.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،عباس آخوندی در چهاردهمین نشست شورای هماهنگی مسکن، اظهار کرد: موضوع مالیات به دو زیرمجموعه ملی و محلی تقسیم می‌شود و باید برای آن یک جدول پایه طراحی کرد تا همه مردم آن را حفظ کنند و از نحوه وضع و اخذ مالیات مطلع شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این جدول باید دقیقا پایه‌های مالیاتی به همراه عوارض شهرداری ذکر شود تا در آن هم درآمدهای ملی و هم درآمدهای محلی از مالیات و عوارض گنجانده شود.

ذهن من به شدت درگیر بحث ساماندهی مدیریت شهری، آشفتگی‌های شهری و فروش قوانین در شهرداری‌هاست و باید برنامه‌ای طراحی کنیم که در آن بحث شود چگونه درآمد شهرداری‌ها از طریق مالیات‌های محلی و عوارض شهری تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث مالیات بر مسکن باید زاویه دید را فراتر برده و به صورت مالیات بر مستغلات نگاه کرد، افزود: در جدول مالیاتی مذکور همچنین باید هم دریافت‌کننده و هم سودبرنده مالیات‌ها ذکر شوند؛ ممکن است دریافت‌کننده یا تحصیلدار مالیات‌ها، دولت مرکزی و سودبرنده یا بهره‌بردار از آنها، دولت محلی و یا به صورت اشتراکی از هر دو حکمروایی مرکزی و محلی باشد.


رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در واکنش به وضع مالیات برعملکرد تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان گفت: براساس قانون دریافت مالیات از این شرکت‌‌ها غیرقانونی است اما مدیر کل امور مالیاتی استان با وعده بررسی این مشکل به صورت مصداقی اظهار کرد: در این زمینه دو بخشنامه وجود دارد و بر اساس آن باید وضعیت شرکت ها بررسی شود.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،دکتر سیدحسن علم‌الهدایی دراین خصوص گفت:براساس قانون شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، اظهار کرد: این معافیت مالیاتی در هر صورتی اعمال می‌شود چه شرکت در داخل پارک علم و فناوری و چه خارج از آن باشد.وی ادامه داد: ممیز مالیاتی می‌گوید که شرکت باید در پارک مستقر یا(r&d )آن در پارک باشد. طبیعتا آن‌هایی که در پارک نیستند دچار مشکل می‌شوند و گاهی به ما مراجعه می‌کنند.وی تصریح کرد: دکتر ستاری، معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور، هم تاکید کرده شرکت‌هایی که از آن‌ها مالیات دریافت یا برای آن‌ها مالیات وضع شده است به تهران ارجاع شود تا بررسی صورت گیرد.وی تاکید کرد: از نظر ما وضع مالیات برای این شرکت ها با توجه به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قانونی نیست.


دولت در حال حاضر تمرکز خود را بر کنترل تورم و تک نرخی کردن آن قرار داده و این موضوع نیز به دلیل محدودیت های مالی ایجاد شده و به صورت دستوری کنترل شده است.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،وضعیت رکود اقتصاد کشور، پا برجا بودن تحریم ها در کنار سیاست های اقتصادی دولت یکی از دلایل عمده افت این روزهای بازار سرمایه می باشد اما تنها علت آن نیست.
مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، اظهار داشت: این علت یکی از دلایل عمده روند نزولی بازار بورس بوده و به نظر من بیش از 6 ماه برای برطرف شدن و خروج از این حالت زمان نیاز است چرا که در آن زمان اگر تحریم های بین المللی از میان برداشته شود و سیاست های دولت نیز تغییر کند می توان انتظار بهبود و خروج از رکود را داشت.

حسنعلی بشارت احسانی در ادامه افزود: دولت در حال حاضر تمرکز خود را بر کنترل تورم و تک نرخی کردن آن قرار داده و این موضوع نیز به دلیل محدودیت های مالی ایجاد شده و به صورت دستوری کنترل شده است.


وجود زیرساخت‌های لازم برای اجرای هر قانون در هر عرصه حاکمیتی مقوله‌ای مهم است که باید قبل از عملیات اجرایی مورد بررسی قرار بگیرد.

پس از تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی بحث چگونگی شناسایی خانه‌های خالی و ابزارهای کاربردی در این راستا بیش از پیش به چشم می خورد چرا که همواره داشتن اطلاعات لازم برای انجام هرگونه عملیات مالیاتی ضروری بوده و عدالت اجتماعی از این مجرا محقق می‌شود.

طبیعی است؛ وجود زیرساخت‌های لازم برای اجرای هر قانون در هر عرصه حاکمیتی مقوله‌ای مهم است که باید قبل از عملیات اجرایی مورد بررسی قرار بگیرد. در خصوص اجرای قانون مالیات واحدهای خالی داشتن اطلاعات کافی اعم از تعداد، مکان، متراژ و سایر موارد در بحث خانه های خالی ضروری است.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص اظهار داشته است: بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد و از این رقم بالای ۴۰۰ هزار واحد مربوط به تهران است.  در کشور خانه های خالی زیاد است و اگر قرار باشد از این خانه های خالی استفاده نشود ظلم به کسانی است که می خواهند خانه بخرند یا اجاره کنند.