پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

45        g',

ضمن تشکر از حضور شما شهروند گرامی در پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،

به استحضار میرساند پیرو دریافت خبری مبنی بر این مطلب که، ریاست کل سازمان امورمالیاتی کشور جناب آقای علی عسگری ابرازداشتند:

" امکان اداره کشور با درآمدهای مالیاتی امکان پذیرمی باشد "

بدین منظور نظرسنجی ترتیب داده شده است تا شما شهروند گرامی در این خصوص نظرو پیشنهاد ارزشمندخودرا ابرازنمایید.

درادامه ، دیدگاه شهروندان را مطالعه نمایید و در  صورت علاقه با دیگران همراه شوید


نظرات (۷۱)

بنده مهندس ناظر ساختمان هستم شیراز  اشتباهی اظهارنامه مالیاتی صفر ردکردم برای 99...15 میلیون درآمد داشتم.خودم میدونستم مشمول مالیات نیستم..برداشتن 30 درصد یعنی 4/200 جریمم کردن !!!!! بعنوان کتمان حقیقت درآمدی... اولاً کتمان سهوی بوده... ثانی کدوم درآمد ۱۵ میلیون؟!!!!!!! ثالثا حقوقی سی درصد ه نه من ... رابعاً..سی درصد مالیات متعلقه جریمه نقدی میشن...کدوم متعلقه..مالیاتی بمن تعلق نمیگیره که بخان سی درصدش جریمه بکنن... اداره مالیات داره چکار می‌کنه به مردم دقیقاً...این ظلم نیست ...؟ بدبختی هیچی هم ندارم نه خونه ماشین ویلا باغ زمین موتور دوچرخه...هیچی ...هیچی آس و پاس ...غلط کردم درس خوندم... بورکینافاسو خونده بودم احترامم بیشتر بود تا اینجوری بخاد دولت تیغم بزنه ...میری هم اداره دارایی خیابان ساحلی میگن باید پرداخت کنی!!! دم شما گرم دولت تدبیر و امید.. زورشون به پولدارا نمیرسه یقه بیگناهان رو میگیرن....خرم آن روز که از این کشور ویران بروم 

زیر خط خدمات کابل را ارایه میدهید اما مالیات نیویورک راطلب میکنید.

مالیات مضاعف درمضاعف را فرهنگ پرداخت مالیات مینامید

و بصورت کاملا بی خردانه وباافتخارمیفرمایید  که کشور رابا درآمدمالیاتی میتوان اداره کرد!!! 

مدیر محترم اما بی تدبیر و بی علم کشور را کارخانجات و صنعت و کشاورزی و صنایع میچرخانند . مالیات زیرساختهارا فراهم میکند. 

انهم البته درکشورهای غیرنفتی وغیرمعدنی. نه میهن عزیزمان ایران.  پس بنابر طرح شفافیت که نهادهای محترم اصلی کشور از آن گریزانند باید کاملا روشن و واضح طی یک سامانه ای روان و آسان گزارش مبلغ نهایی جمع شده از مالیات کشور را به ملت عزیز ارائه دهند و از آن مهمتر کاملا دقیق ابراز نمایند که این حجم وسیع از مالیات ستانی در کدام قسمت از کشور هزینه میشود و چه خدماتی راپوشش میدهد البته با کارنامه کاملا قابل پیگیر توسط حتی کمترین پرداخت کننده مالیات در یک روستای دور از ایران عزیز. باشد که به سخنان رهبری گوش فرادهید وباملت شفاف باشید.

  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • فرهنگی که جا افتاده این است که کارهای مختلفی را بدون پرداخت مالیات می‌توان انجام داد ، مانند کارهای دلالی، خرید و فروش‌هایی که بدون ثبت شدن در دفتری صورت می‌گیرد و درآمدهایی که حاصل از خرید و فروش ارز به دست می‌آید. افراد سودجو وقتی می‌بینند که هیچگونه مالیاتی برای این کارها تعلق نمی‌گیرد و قابل کشف و شناسایی هم نمی‌باشد و مجبور به پرداخت مالیاتی هم نیستند، از این راه فرار مالیات را انتخاب می‌کنند.
    مالیات به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور نقش خود را ایفا می کند و در واقع ابزاری است برای تحرک تولید و برنامه های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع می باشد.
    مالیات رکن اصلی در بودجه عمومی هر کشور است که به عنوان مهمترین وسیله در تخصیص منابع، حصول اشتغال کامل، درجه معقولی از ثبات قیمتها، توازن حسابهای بین المللی و بالاخره توزیع عقلایی و صحیح درآمدها میان طبقات و گروهها و بخشهای مختلف اقتصادی جامعه، بهره گرفته می شود. 
    میزان 3 درصدی که به شهرداری ها داده می شود در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاههای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابرشهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
    در تعریف مالیات گفته شده است یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانایی جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود و در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.
    مالیات به منظور حفظ و نگهداری از بسترهای موجود برای فعالیت های اقتصادی و همچنین ایجاد امکانات و منابع که دولت در اختیار آنها می گذارد گرفته می شود از مهمترین آنها می توان به هزینه هایی که صرف توسعه زیر ساختهای اقتصادی، ایجاد فضاهای کسب و کار، تامین هزینه های جاری دولت که بعنوان تسهیل کننده برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود و هزینه هایی که صرف امنیت می شود که بطور مستقیم و غیر مستقیم با فعالیتهای اقتصادی در ارتباط هست اشاره کرد. 
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • برای اینکه نقش ملموس تری از نحوه مصرف مالیات بیان شود می توان به بخش های از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که برای هزینه سلامت و کمک به شهرداری ها پرداخت می شود بطوریکه از میزان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به سلامت و درمان و 3 درصد به شهرداری ها اختصاص داده می شود که در خصوص درمان می توان نقش سهم مالیاتی که به این حوزه داده شده است را به وضوح در طرح جامع سلامت که در سالهای اخیر به اجرا در آمده است و هزینه های درمان را بسیار پایین آورده است اشاره کرد.
    بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. 
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • در دولت یازدهم شاهد رشد و شکوفایی درآمدهای مالیاتی طی 2سال گذشته بوده ایم و سازمان امورمالیاتی کشور، جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه وتقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشدوبا برنامه ریزی حساب شده دراین راه گام برداشته که طی دوسال گذشته  با تبلیغات مفید ، برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی ،تقدیر از مودیان نمونه مالیاتی وتغییر در سازوکارهای مالیات ستانی عملکرد مثبتی ازخودبه نمایش گذاشته است.
  • زاده خرمشهر
  • مثلا میشه بفرمایید در کجای دنیا به مسکن با دید کالای سرمایه ای نگاه میکنن که در کشور ما این دید الان بوجود اومده. یه کاری کنید تا این دید غلط عوض بشه و این قدر بازار بی صاحب نباشه که هر کی هر جور دلش بخاد قیمت بذاره و هیچ کی جلودارش نباشه. آقایون محترم فکری به حال ملت بدبخت ایران کنید که امیدها دارن روز به روز کم فروغ تر و کمرنگ تر میشوند.
    میدونید آقای محترم راستش من وقتی این مطالبو می خونم یاد چیزایی میفتم که تو کتاب و قصه و فیلم هست ولی واقعیت نداره. ملت همه فلسفه واقعی مالیاتو میدونن مسئله اینه که واقعا این مالیات از توانمند به ناتوان میرسه یا نخیر سیرش یه چیزیه عجیب غریب و از ناتوان به دزد به میرسه. آخه این مملکت اگه کارش رو اصول بود که این همه اختلاسای نجومی تو نظامداراش دیده نمیشد. تو رو خدا دست رو دل مردم نذارید.
    به نظر بنده به عنوان یک مودی مالیاتی ،زمانی که قانون افراد را ملزم به پرداخت مالیات می کند، تبعیت از آن دلبخواه افراد نیست و همه می بایست به آن تمکین کنند و عدم تمکین به آن خلاف است و جرم به حساب می آید. این مساله در مورد همه کشورهای جهان صادق است.
    علی رغم تلاش های بسیار سازمان امور مالیاتی، این سازمان گاهی با قضاوت های غیر منصفانه ای مواجه می شود، سازمان امور مالیاتی به منظور بهبود نظام مالیاتی کشور و برقراری عدالت مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده است، اما از آنجا که اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم ها، در وضعیت خاص و نسبتا دشواری قرارگرفته است، فشاری دوسویه بر سازمان تحمیل شده است. بدین نحو که از یک طرف این توقع وجود دارد که این سازمان بتواند مالیات بیشتری وصول کند و به دنبال آن اتکای دولت به درآمدهای دیگر کم شود و از طرف دیگر به این سازمان انتقاد می شود که در شرایط رکود اقتصادی و در حالیکه فعالیت های اقتصادی و تولید محور هنوز در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، اخذ مالیات مانع از رشد اقتصادی خواهد بود و از رونق اقتصادی جلوگیری می کند.
  • مهدی حیدرپور
  • نقش دولت در اقتصاد بایدکوچک شود و فعالیت های اقتصادی بخش غیر دولتی گسترش پیدا کند، چرا که اصولا اخذ مالیات از بخشهای خصوصی به مراتب آسانتر و امکان پذیرتر است. وقتی فعالیت های اقتصادی بیشتر در اختیار نهاد ها و سازمان هایی باشد که به نوعی یا دولتی اند یا شبه دولتی، طبیعتا انتظار می رود که انواع و اقسام فشارها بر سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از آنها وارد شود.
    من به عنوان کارشناس مسائل اقتصادی براین نکته که اکثرصاحبنظران این حوزه برآن صحه گذاشته اند معتقدام که:  کسب درآمدهای عمومی مستلزم بزرگ کردن بخش غیر نفتی اقتصاد و کاهش فعالیتهای بخش دولتی و شبه دولتی است. مالیات یک پایه ای دارد و پایه مالیاتی کل، GDP یک کشور محسوب می شود که نوعی پایه مالیاتی عمومی است. بنابراین اگر GDP اقتصاد یک کشور و به طور مشخص، GDP بخش غیر نفتی آن، بزرگ شود، پایه مالیاتی مستقل از درآمدهای نفتی نیز به مرور بزرگ شده و منجر به افزایش اتکای اقتصاد به درآمدهای مالیاتی خواهد شد. 
    من به عنوان استاد دانشگاه معتقد هستم :ما از درآمدهای نفتی صرفنظر نمی کنیم؛ چرا که منابع نفتی، موهبت خداوندی به شمار می روند و طبیعی است که میتوانیم همچنان از این موهبت که نصیب کشور ما شده است، به نحو مطلوب استفاده کنیم و با بهره گیری از آن به اقتصاد کشور یاری رسانیم، اما موضوعی که اینجا مطرح می شود این است که نقش این نوع درآمدها در اقتصاد کشور باید به مرور زمان کمرنگ شود و این بدان معنا نیست که ما درآمدهای نفتی را کنار بگذاریم بلکه تلاش می کنیم تا شرایط را برای کاهش وابستگی به آنها به تدریج مهیا سازیم.
    شرایط اقتصادی در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال شرایطی که برای اقتصادکشور آلمان صادق است، لزوما برای شرایط اقتصادی ما صادق نیست. چرا که نظام مالیاتی هر کشور با توجه به شرایط اقتصادی آن از جمله منابع طبیعی ای که در اختیار دارد و با توجه به حوزه دخالت دولت و چگونگی نظام مالکیت آن، تفاوت هایی دارد. 
     درآمدی که در بلندمدت برای دولت قابل اتکاست، درآمدهای حاصل از مالیات است و مسئولین اقتصادی در راستای قطع وابستگی به درآمدهای ناپایدار نفتی، می بایست به نحوی برنامه ریزی نمایند که درآمدهایشان در دراز مدت بر مالیات متکی باشد و فرمایشات مقام معظم رهبری هم در همین راستا است.
    کوچک شدن فعالیت های اقتصادی دولت، پرداخت به موقع مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی از مهمترین راهکارهای تحقق درآمدهای مالیاتی و اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است. 
    یک لحظه به این فکر کنید که روزی بگذرد و خبری، اطلاعیه ای، تفاهم نامه ای، ... از شورای مالیاتی در سایت سازمان مشاهده نکنیم آنگاه احتمالا همه احساس یک نوع خلاء و توخالی بودن خواهیم کرد. عادت کرده ایم دیگر.
    افراد سودجو وقتی می‌بینند که هیچگونه مالیاتی برای این کارها تعلق نمی‌گیرد و قابل کشف و شناسایی هم نمی‌باشد و مجبور به پرداخت مالیاتی هم نیستند، از این راه فرار مالیات را انتخاب می‌کنند.
    پول‌هایی که از طریق مالیات‌ها گرفته و هزینه می‌شود ،افراد احساس می‌کنند که مربوط به پول مالیات نیست و پول نفت است.
    برگزاری جشنواره های ملی فرهنگ مالیاتی ابزاری مهم و اثرگذار در خصوص تبیین آثار بی نظیر پرداخت مالیات در زمینه های توسعه ی اقتصادی ، برقراری و گسترش رفاه و عدالت اجتماعی و آبادانی میهن عزیزمان، ترویج و نهادینه شدن فرهنگ پرداخت مالیات و ترسیم آینده ای روشن برای آحاد جامعه و نسل های آینده بوده و قطع وابستگی به درآمدهای ناپایدار و غیرقابل اعتماد نفتی را نوید بخش خواهد بود.
    برای اینکه مردم به رسالت مالیات در توسعه کشور اعتقاد پیدا کنند نیاز به فرهنگ سازی است. اما اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، نیاز به سرمایه گذاری و آگاهی دادن مردم به نتایج و آثار مثبت آن دارد. مردم باید حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و عظمت و اقتدار کشور نیاز به همکاری افراد جامعه با دولت است و تنها در چنین شرایطی است که مردم ارایه اظهارنامه را تکلیف دانسته و پرداخت به موقع مالیات و بها دادن به سیاستهای اقتصادی و مالیاتی را، یاری نمودن دولت در قبال برنامه های اقتصادی مقاومتی خواهند دانست.
  • مهدی حیدرپور
  • پرواضح است،مالیات رکن اصلی درآمد دولت ها به ویژه درکشورهای پیشرفته است اما در همه جا از جمله کشور ما به جهات گوناگون تاریخی و مذهبی پرداخت مالیات، با اکراه و اجبار همراه بوده است و مردم به دلایل گوناگون از مالیات می گریزند و در اعلام به موقع درآمدهای خود با واحدهای مالیاتی همکاری لازم را نمی کنند که میزان همکاری با نظام مالیاتی و تمایل آنها به پرداخت مالیات در نظر صاحبنظران این حوزه به درجه رشد اجتماعی و اعتقاد آنان نسبت به رسالت این نظام بستگی دارد.
    این‌روزها که درآمدهای نفتی به ریپ زدن افتاده ، جایگزینی درآمدهای دیگر از جمله مالیات با نفت در بودجه یکی از اولویت‌های دولتی‌ها شده است‌،موضوعی که مردم با نگاه از کف‌دادن پول بیشتر به آن نگاه می‌کنند، دولتی‌ها چاله‌های بودجه را با آن پرشده می‌بینند و کارشناسان و دلسوزان به آغازی بر پایان فرار مالیاتی می‌اندیشند و بهارستان نشینان نیز می‌‌خواهند تابوی اقتصادی‌های خاص را بشکنند.
    درحال حاضر 40 تا 45 درصد از اقتصاد ایران معاف از مالیات هستند،و یکی از مواردی که در اقتصاد ایران به چشم می‌خورد  وجود نهادهای معاف است که از چند وقت پیش مجلس و دولت به فکر ساماندهی آنها افتاده‌اند. شناسایی این نهادها اما کار سختی نیست و به نظر می‌رسد اسامی آنها را سازمان امور مالیاتی باید در اختیار داشته باشد.
    از آنجا که اقتصادی که بهره‌وری ندارد خوب مالیات نمی‌تواند بدهد چون ثروت تولید نمی‌کند. تمام نهادهای تحت پوشش دولت همینطور هستند. برای ما مهم خروجی آنان است و این به منزله این است که چه میزان شغل ایجاد می‌کنند یا میزان ثروتی که تولید می‌کنند و میزان رونقی که دارند در اقتصاد ایجاد می‌کنند، مهم است.
  • مهدی حیدرپور
  • مطابق مصوبه بودجه 94و بر اساس ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت امور اقتصادی و دارائی یا سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی درسال 94 که میزان بدهی قطعی آنها از 10میلیون ریال  بیشتر باشد از کشور جلوگیری نماید و مالیات معوقه آنها را مطالبه کند.
    دولت به جای تیغ زدن ملت توی این شرایط سخت اقتصادی بیاد حفره های مدیریتی خودش رو پر کنه! حقوق های ده میلیونی مدیران ارشد و میانی رو کاهش بده. سیستم بروکراسی رو بهینه کنه. اسراف ها رو کاهش بده. ساختار های سازمانی رو بهینه کنه. بهینه سازی مصرف منابع توی ادارات به طور واقعی و جزئی مدیریت کنه. واردات رو مدیریت کنه تا درآمد های تعرفه های واردات رو واقعی تر دریافت کنه هزار تا کاری که باعث بهتر شدن درآمد و کم شدن هزینه ها میشه صد البته این کار نیاز به سواد داره که از مدیران ارشد حال که اتوبوسی اومدن بعید به نظر میرسه.
    هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول ، فرار مالیاتی خوانده می شود.
    تعریف فرار مالیاتی، برای انواع مالیات ها یکسان است. در فرار مالیاتی، به رغم تطبیق فعالیت با قوانین، در اجرای فعالیت یک یا چند ضابطه مصوب مراجع ذی ربط تعمداً نادیده گرفته می شود.

    در بیشتر کشورها، بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین می شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد. در این میان، فرار مالیاتی و گریز از مالیات در کشورها باعث شده است تا درآمدهای مالیاتی کشورها، همواره از آنچه که برآورد می شود کمتر باشد و تمامی کشورها تلاش خود را برای کاهش این دو پدیده به کار می گیرند یا از طریق اصلاح نظام مالیاتی، به چاره جویی برمی خیزند.

  • یک شهروندآزاداندیش
  • وضعیت فرار مالیاتی برخی شرکت‌ها که به شرکت‌های لیست سیاه معروف شده‌اند، چنان صدای رئیس سازمان امور مالیاتی را درآورده که به دادخواهی از نظام قضایی متوسل شده است. درحالی‌که عسگری از 12 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی خبر داده، اعلام کرده که بیش از ١٢٠‌میلیارد تومان از معوقات مالیاتی مربوط به باشگاه‌ها و ورزشکاران و ٦٥‌ درصد این رقم مربوط به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است. در عین حال ٨٠ تا ٩٠‌ درصد ورزشکاران از دادن مالیات طفره‌ رفته و می‌روند. 
    اگر فرهنگ مالیاتی را مجموعه‌ای از طرز تلقی،بینش و عکس العمل افراد در برابر نظام مالیاتی بدانیم،یا به عبارتی دیگر طرز تلقی،بینش،برداشت‌ها،آرمان‌ها،ارزش‌های اجتماعی،قوانین جاری و میزان تحصیلات را مؤثر در فرهنگ مالیاتی بدانیم،پس عدم پاسخ مثبت مؤدیان مالیاتی به انجام تکالیف و وظایف قانونی خود را به عنوان نشانه‌ای از ضعف فرهنگ مالیاتی می‌دانیم،که باید مورد بررسی قرار گیرد.
    امید است که فرهنگ پرداخت مالیات در ایران نیز براساس معیارها و موازین‌ علمی و صحیح اصلاح شود
    برای اصلاح فرهنگ مالیاتی در کشور و نیز اجرای قوانین چون هدفمند کردن یارانه ها نیاز به حرکت تدریجی است.
  • مهدی حیدرپور
  • نمی توان در عرض سه یا چهار سال یک رویه 1400 ساله را تغییر داد. برای توسعه این فرهنگ نیاز به عزم جدی، ارائه آموزش های لازم، ارشادات روحانیون، ساخت فیلم های سینمایی و تلویزیونی، سریال ها، تبیین ارتباط بین وجوه شرعی و مالیات هاست. چون برخلاف عده ای که فرهنگ را خارج از اقتصاد می دانند، فرهنگ یک عامل مهم در اقتصاد است که به واسطه آن می توان برخی مشکلات اقتصادی را حل کرد.
     بحث "فرهنگ مالیاتی"  موضوعی نیست که تنها دولت اراده کرده و به صورت دستوری به مجموعه زیردست ابلاغ نموده آن را نهادینه کند. فرهنگ مالیاتی نیاز به یک باور و اعتقاد قلبی و یک عزم جدی در بین شرکتها و موسسات دولتی و بخش خصوصی و مسئولین حکومتی دارد و نمیتوان تنها با چند جلسه همایش و کنفرانس و به به و چه چه گفتن سخنرانان اکتفا نموده و زمانیکه خود مسئولین دولتی ملزم به پرداخت مالیات  شوند با انحاء مختلف از دادن مالیات خودداری و طفره بروند اتفاقی که در مورد مالیات ارزش افزوده اتفاق افتاد موید این واقعیت تلخ است که مسئولین دولتی که میبایست خود سردمدار زمینه سازی فرهنگ مالیاتی باشند در این زمینه تعلل میکنند.
    در یک حکومت مردم سالار ، در تمامی زمینه ها مردم ،خود را در آینده و سرنوشت دخیل دانسته و میبایست علاوه بر مشارکت در انتخابات جهت امور سیاسی به این باور نیز برسند که برای رفاه و آسایش بیشتر وآینده خود و فرزندانش مالیات پرداخت نمایند و پرداخت کم مالیات به منزله کاهش خدمات عمومی است و باور این مسئله افراد را تشویق به پرداخت مالیات بصورات داوطلبانه مینماید. که تمام این مطالب مستلزم اعتماد مردم به دولت میباشد .نمونه دینی آن میتوان به مسئله خمس و زکات اشاره نمود که مردم با توجه به آموزه های دینی و با اعتقاد و باوری که دارند سالانه در صورت مشمول بودن پرداخت مینمایند و نیاز کشور ما نیز حرکت بسمت این باور است.
    کارهای مختلفی را بدون پرداخت مالیات می‌توان انجام داد ، مانند کارهای دلالی، خرید و فروش‌هایی که بدون ثبت شدن در دفتری صورت می‌گیرد و درآمدهایی که حاصل از خرید و فروش ارز به دست می‌آید. افراد سودجو وقتی می‌بینند که هیچگونه مالیاتی برای این کارها تعلق نمی‌گیرد و قابل کشف و شناسایی هم نمی‌باشد و مجبور به پرداخت مالیاتی هم نیستند، از این راه فرار مالیات را انتخاب می‌کنند.
  • حسن مولایی
  • من در بحث مالیات برارزش افزوده نظر می دم که: به نظر من باید مالیات بر ارزش افزوده به سود و اجرت تعلق بگیرد. نه اینکه 8 درصد از ارزش کل طلا.واقعا قانون بی منطق و بی اساسی وضع کردند.شما باید این نکته را درنظر داشته باشید وقتی همان طلا مجددا آب شده و به طلای جدید تبدیل می شود باید دوباره بابت آن مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد.توجه داشته باشید که بسیاری از طلافروشان این مالیات را از مشتریان دریافت کرده و به دارایی نیز پرداخت نمی کنند. در واقع سود 2 برابر.نکته جالبتر اینکه سود طلافروش 7 درصد ولی مالیات بر ارزش افزوده 8 درصد یعنی دولت از کاسبی که سرمایه گذاشته و کلی هزینه پرداخت می کند سود بیشتری دریافت خواهد کرد
  • محمدرستمی گیلانی
  • مثلا میشه بفرمایید در کجای دنیا به مسکن با دید کالای سرمایه ای نگاه میکنن که در کشور ما این دید الان بوجود اومده. یه کاری کنید تا این دید غلط عوض بشه و این قدر بازار بی صاحب نباشه که هر کی هر جور دلش بخاد قیمت بذاره و هیچ کی جلودارش نباشه. آقایون محترم فکری به حال ملت بدبخت ایران کنید که امیدها دارن روز به روز کم فروغ تر و کمرنگ تر میشوند.
  • میتراتوکلی
  • نمی دو نیم این چه قانونی درصدی از مالیات رو باید کارمندان دارایی بر دارند ولی مالیات حقوق همه کارمندان رو نقدا جیرینگی برداشت کنند!
    موافقم کاری که کشور های توسعه یافته انجام می دهند
    عموما نظر سنجی های روزهای اخیر شما مبهم است بعنوان مثال ملاک تشخیص خانه خالی چیست اگر شخص خانه اش را برای تعمیر یا سفر و.... مدتی خالی بگذارد چطور مشخص میشود یا اگر شما منزلتان را برای فرزندتان که چند ماه دیگر به خانه بخت میرود خالی کرده اید مگر میشود خانه ای را برای چند ماه اجاره داد وخیلی مسایل دیگر لحاظ نشده شخصا از سود جویی عده ای متاسف و با خالی نگه داشتن خانه ها مخالفم لیکن عدم تعیین مصداق خانه های خالی راه را برای رشوه کارمندان و... باز میکند و بار دیگری بر دوش مردم میگذارد
    وقتی مالیات پرداختی ما برای احداث بیمارستان ، مدرسه و جاده و پل هزینه می شود و همه ما از این امکانات بهره مند می شویم وظیفه داریم بخشی از درآمد خودمان را برای تامین این هزینه ها به دولت بدهیم تا دولت هم بتواند برنامه ریزیهای لازم را جهت توسعه و گسترش این امکانات انجام بدهد. همه ما باید بدانیم که نفت مال همه است و بچه های ما هم در این نعمت سهیم هستند و ما نباید توقع داشته باشیم برای تامین هزینه خودمان ، حق بچه هایمان را ضایع کنیم چون این بزرگترین ظلمی است که به بچه های خودمان می کنیم و هیچوقت نمی توانیم جواب سوال آنها را که چرا باعث تباهی آینده آنها شدیم؟ بدهیم.
    خوشبختانه تجربه موفق سازمان امور مالیاتی کشور در طول سال های اخیر و در زمینه اجرایی شدن قوانین اثربخش و موثری همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز اجرای آزمایشی موفق مراحلی از طرح جامع مالیاتی بیانگر این مهم است که نظام مالیاتی ایران چه در زمینه بهره مندی از نیروهای نخبه و کارشناس در بدنه اجرایی خود موفق بوده و هم در زمینه به کارگیری از آخرین ابزارها و امکانات به روز دنیا در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری از پیشگامان این مسئله در کشور می باشد. پس با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق ایشان در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور می توان گفت که یکی از مهم ترین زمینه ها و شاخص ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مهیا گردیده است و با تداوم حرکت هایی از این دست می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اعتلای نظام اقتصاد ایران چشم امید داشت.
    خدا وکیلی من خودم هم مثل خیلی از همکارانم و بقیه مردم همیشه فکر می کردم این مالیات که از ما گرفته می شود به خزانه دولت واریز می شود و هیچ فایده ای برای خود ما ندارد اما متوجه شده ایم بسیاری از امور رفاهی و عام المنفعه از محل همین مالیاتهای پرداختی ما می باشد . من حالا دیگر با رضایت خاطر و با کمال میل درموعد مقرر به اداره مالیات مراجعه کرده و مالیات متعلقه را پرداخت می کنم چون می دانم آبادانی کشورم در گرو این همکاری و همیاری من و امثال من می باشد. به همکاران خودم و اعضا سایر صنوف هم توصیه می کنم برای پرداخت مالیات خود لحظه ای تعلل نکنند و بدانند اگر ما دست به دست هم بدهیم می توانیم آبادانی کشورمان را رقم زده و آسایش و آرامش را برای آیندگان به میراث بگذاریم.
    اول باید فرهنگ مالیاتی را گسترش بدهیم بعد دنبال درآمدباشیم
    گسترش فرهنگ مالیاتی هم با ترویج روح جمعی و بهره گیری از شیوه های اخلاقی، فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند.
    یادآوری میکنم با فشار بیشتر اقتصادی به مردم و ساختار شکننده اقتصادی کشور ، نه تنها کسر بودجه دولت جبران نخواهد شد بلکه افزایش هم خواهد یافت زیرا بایستی منابع حاصله را صرف پرداخت حقوق بیکاری و توسعه مراکز بازیافت معتادین و بیمارستانها و تقویت نیروهای انتظامی و قضایی برای مقابله با افزایش انواع بزه های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی و غیره بنماید علاوه بر آنکه روند رو به فزونی مهاجرت مغزها و نخبگان و صاحبان سرمایه نیز ، تسریع خواهد شد و بسیاری از پیامدهای دیگر
    مشکل فرار از مالیات از عمده‌ترین مشکلات نظام مالیاتی در هر جامعه‌ای است، با این حال بایستی اذعان نمود، درحال حاضر اقتصاد کشور دچار پدیده نامیمونی است و آن بحث فعالیت‌های غیرقانونی و بعضا قانونی است که به‌صورت رسمی نظارتی بر میزان گردش مالی فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد که به تبع آن فرارهای مالیاتی رقم می‌خورد. پس دولت باید سازوکاری فراهم کند که فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و گردش منابع مالی و سهم اثرگذاری که در فعالیت‌های اقتصادی را شناسایی کند.
    آقایون میگویید چکار کنن بیچارها ندارن، ندارن ندارن...
    این آقایان از اسب افتادن اما ول کن زین نیستن واین رفتار هم هزینه دارد که ان را باید از ملتی که گوش به فرمان و فراموش کار و مستعسل است، باید گرفت
    آقای رئیس کل !
    در شرایط رکود اقتصادی حاکم بر کشور و بحران بیکاری و خیل شرکتها و صنایع وابسته ، دم زدن از افزایش مالیاتها به معنی تبر زدن بر تنه بی جان صنعت و اقتصاد کشور و ورشکستگی عمده معدود بنگاههای اقتصادی باقیمانده و مواجه شدن بیش از پیش با سیل بیکاران و اخراجی ها و تعدیل شدگان و غیره است
    آنهم در شرایطی که حتی هم اکنون و پیش از پیاده سازی نظرات بدیع جنابعالی! ، بخش عمده ای از شرکتهای خصوصی و بنگاههای اقتصادی ورشکست شده و یا تعدیل نیروی اساسی انجام داده اند و انبوهی بیکاران با شرایط زندگی مصیبت بار کاملاً در جامعه مشهود است.یادآوری میکنم با فشار بیشتر اقتصادی به مردم و ساختار شکننده اقتصادی کشور ، نه تنها کسر بودجه دولت جبران نخواهد شد بلکه افزایش هم خواهد یافت زیرا بایستی منابع حاصله را صرف پرداخت حقوق بیکاری و توسعه مراکز بازیافت معتادین و بیمارستانها و تقویت نیروهای انتظامی و قضایی برای مقابله با افزایش انواع بزه های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی و غیره بنماید علاوه بر آنکه روند رو به فزونی مهاجرت مغزها و نخبگان و صاحبان سرمایه نیز ، تسریع خواهد شد و بسیاری از پیامدهای دیگر

    تنها نتیجه اش نابودی و بدبینی به روشهای سالم کسب و کاره و توی چنین شرایط بد اقتصادی منجر به افزایش بیکاری و عقب مانندگی بخشهای مختلف صنعت کشاورزی و خدمات می شود


    مالیات ملت مالیات بده رو 2 برابر کنید همه چی حل می شه


    این آقا واقعا نابغه تشریف دارند
    خجالت هم خوب چیزیه


    برو بابا واقعا چی فکر کردن مغازه دارا و اصناف به زور هزینه اجاره و ...در میارن حالا بیان برا شما مالیات بیش از حد هم بدن ....اصول کار درسته اما نه تو این کشور با اقتصاد مریضش اقتصاد پویا میخواد تا قسمتی از در امد هنگفت اصناف بره جیب دولت


    شماها چه اصلاح طلب و اعتدالگرا و چه اصولگرا با 1100میلیارد دلار فروش نفت چه گلی به سر مردم زده اید که حالا می خواهید با پول مالیات بزنید.به قول اون دوست که تو کامنت بالا نوشته باید درآمدی باشد که مالیاتش را بگیرین
    در همین چند وقت اخیر بسیاری از دوستان و آشنایان را دیده ام که در حال انجام کارهای مهاجرت به خارج از کشور هستند از مالزی گرفته تا ترکیه و کانادا و اروپا و آمریکا.فقط می خواهند بروند و استدلال درستی هم دارند که این مملکت درست بشو نیست.شما دوستان عزیز هم اگر تونایی رفتن را دارید اصلا وقت را تلف نکنید


    در این مملکت گل و بلبل کسانی که پولهای نجومی و قلنبه درمیارن که خودی ها و آقازاده ها و نوچه های آنها هستند که مالیات نمی دهند .مردمی که شما برای گرفتن مالیات از آنها دندان تیز کرده اید که روز به روز فقیر تر و بیچاره تر و درمانده تر از روز قبل دارند میشوند و پولی ندارند که شما از آنها بگیرید .می شود به ما بگویید که از چه کسانی قرار است این مالیات گرفته شود.
    مسله دیگری که مردم ما چه پولدار ان و چه فقیر آن از مالیات دادن فرار می کنند این است که به دولت ها اعتماد ندارند و پیش خودشان این را میگن که چرا ما باید مالیات بدهیم که مشتی آقازاده دزد و افرادی مثل بابک زنجانی و ستاره م و امثالهم بالا بکشن و بخورن.تا اعتماد سازی در کشور صورت نگیرد این فرار مالیاتی ادامه خواهد داشت .

    مکه رفتن حرومه وقتی عربستان یه کشور به ما خیانت کنه و ما بهش سود برسونیم. از همین راه دور اعمالمون رو خدایی کنیم.
    والا صلاح نیست دیگه کاری کنیم که به نفع عربستان بشه بعدش همون پول را علیه خودمون استفاده کنه این کشور کثیف.
    تنها عامل بی ثباتی دلار و نتیجتا گرونی الان فقط و فقط عربستانه


    سلام
    پول نا حق و زور گرفتن فقط کار یک مدیر توانمنده . آفرین به داروغه رابین هود
    گمرک بدین
    عوارض بدین
    ارزش افزوده بدین
    ابونمان بدین
    مالیات درامد بدین
    برای پراید 20 میلیون بدین
    بیمه بدین
    تشکرهم بکنین

    ّآب و گاز و برق مجانی نشد که هیچ
    پول نفت هم که سر سفره نیومد هیچ
    نون سر سفره مردم رو هم کم کردن هیچ
    دیگه میخوان قانونا دست تو جیب مردم کنن ببینن تهش چیزی مونده بردارن


  • مهدی حیدرپور
  • سال 90 مالیات که طبق نظر رسمی کارشناس دادگستری باید 100 تومن میبود سر اشتباه اداره دارایی 1 میلیون تومن شد و زیر بار نرفت اداره و مجبور به پرداخت شدیم.
     بله اینجور که معلومه اداره میشه!


    قیافه این آقا شبیه داروغه ناتینگهامه!
    باید در آمدی باشه که مالیاتشو بگیرین !!!!


    این یعنی الراس کردن شرکت ها ، یعنی افتادن به جون مغازه ها و شرکت ها . رییس جمهور عزیز و محترم روش شما قرار بود این باشه ؟


    خرج که از کیسه مردم بود - حاتم طایی شدن اسان بود


    یک سوال ساده اگر اینقدر کشور توان مند هست چرا وقتی روزهای خوش نقتی هست این حرفها نیست


    رسال نظرا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی