پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

پرواضح است،مالیات یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت است که در راستای اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین بهبود رفاه اجتماعی ابزاری مؤثر و کارآمد محسوب می گردد.

به عبارتی دیگردر اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد؛ ضمن اینکه سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت بوده و تعیین میزان آن ارتباط مستقیمی با سطح توسعه و ساختار فرهنگی و اقتصادی آنها دارد.

علی رغم این امر، وصول درآمد های مالیاتی در قیاس با درآمدهای غیر مالیاتی همواره با موانعی روبرو بوده است از جمله این موانع پدیده ی فرار مالیاتی می باشد. 

دراین خصوص پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،قصد دارد علت عدم تمایل ایرانیان به پرداخت مالیات را در این یاداشت معرفی و در اختیار شما خواننده فهیم خود قراردهد.

پایگاه فرهنگ مالیاتی-دستگاه فروشگاه هامالیات از آن دست ویژگی های نظام اجتماعی است که پذیرش آن از طرف مودیان و نحوه اجرای آن از طرف دولت و حساسیت نخبگان و سازمانهای مردم نهاد نسبت به آن، بسیار به ویژگی های فرهنگی کشور بستگی دارد.

با این توصیف، فرهنگ مالیاتی که عبارت از بررسی جریان فرهیختگی در عناصر مادی و معنوی پرداخت مالیات از طرف شهروندان و دریافت آن از طرف دولت و هزینه کرد آن است؛ بسیار پیچیده خواهد بود.

اما بایستی اذعان نمود،فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به پرداخت مالیات و این به عنوان واجب تلقی می‌شود نه به عنوان زور. 

حال آنکه با وجود فرهنگ‌سازی‌هایی که در کشور بعد از انقلاب صورت گرفته‌، همچنان فرار مالیاتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌ مالیاتی کشور است. 

منظور از فرار مالیاتی هرگونه تلاش غیر قانونی مؤدیان به منظور پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم درمورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول است. 

درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی به این نکته اشاره نمود که،متاسفانه جایگاه امروز ایرانیان در رده بندی پرداخت مالیات به شدت ضعیف است چراکه هنوز 100درصد فرهنگ سازی در باب پرداخت مالیات توسط مردم و نهادها و ضرورت آن از طرف مودیان پذیرفته نشده است .

 دراین باب کارشناسان مسائل اقتصادی حوزه مالیات معتقد اند، یکی از دلایل بی توجهی ایرانیان به پرداخت مالیات ، عدم اطلاع آن ها از کارکردهای مالیات دهی است . مردم نمی دانند که پرداختی مالیاتی آن ها در کجا هزینه می شود که اگر بدانند قطعا در انجام این ضرورت مهم اقتصادی درنگ نخواهند کرد .

مساله دیگر بر می گردد به سازو کارهای اقدامات سیاستی در باب مالیات . اینکه مالیات در کجا  هزینه شود و چطور هزینه شود مساله ای است که می تواند باعث افزایش انگیزه مردم برای پرداخت آن شود .

در این بین کارکردهای مستقیم می تواند به شدت مورد توجه قرار گیرد . بطور مثال در کشور فنلاند ، پرداخت مالیات و نتیجه آن بصورت مستقیم امری است که  هر لحظه اتفاق می افتد . یعنی پرداخت به موقع مالیات از سوی شهروندان به معنی تسریع در روند خدمات عمومی می شود .

 پیوند دادن بخش ارائه خدمات عمومی و رفاهی با مالیات می تواند میزان مشارکت اقتصادی مردم را افزایش دهد .

 بسیاری افراد دارای شغل و درآمدی هستند که یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، یا برخی دارای منازل خالی و خرید و فروش منزل و یا فعالیت اقتصادی دارد، اما مالیات نمی‌دهند، عده‌ای اتباع خارجی، افغانی و عراقی در ایران خرید و فروش و کار می‌کنند، اما یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، باید پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند.

دراین خصوص سازمان امورمالیاتی کشورجهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد.

درپایان و به نظرنگارنده"مهدی حیدرپور"ریشه فقر عدم همکاری و همراهی بین دولت و ملت را می بایست در تغییر رفتارها و دلبستگی های آدمی و مقتضیات و شرایط زمانی و یا مکانی جست. به این معنا که در هر زمان و یا مکانی دغدغه آدمی یگانه نیست و هر کس در شرایطی خاص و ویژه دغدغه ای دارد که در شرایط زمانی و مکانی دیگر اصولا به عنوان مسئله نیز مطرح نمی باشد چه رسد که به عنوان مشکل و معضل و یا دغدغه خود را تحمیل کند. از این رو است که گاهی رفاه و گاهی عدالت و زمانی دیگر آزادی دغدغه افراد و دولت ها است حال انکه باتوجه به دغدغه دولت درخصوص پرداخت مالیات بایستی اذعان داشت، با گسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند.

نویسنده:

مهدی حیدرپور،خبرنگارحوزه اقتصاد

مدیرپایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

منابع :

پرتال وزارت اقتصادوسایت فرهنگ شناسی ملل

باز نشر این مطلب در :

سایت گلستان بلاگ

نظرات (۱)

  • گلستان بلاگ
  • سلام
    خداقوت
    مطلب شما در سایت گلستان بلاگ منتشر شد
    http://golestanblog.ir/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D8%B1/

    موفق باشید
    یا علی

    رسال نظرا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی