پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

همانگونه که شما خواننده گرامی درجریان هستید،اکنون در دورانی زندگی می کنیم که از آن با عنوان عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود . نفوذ فناورهای اطلاعات وارتباطات در جنبه های مختلف زندگی انسان باعث شده است که روش های ارتباط افراد ، به طور کلی تغییر کند.

امروز اجتماعات به جوامع علمی و شهروندان نیز به کاربران شبکه ای اطلاعاتی تبدیل شده اند.اکنون مردم بیشتر به حقوقشان آگاه هستند و سعی می کنند که توانانی های خود را در اخذ تصمیمات آگاهانه در جنبه های تأثیر گذار بر زندگی شان توسعه دهند .

حال آنکه سازمان امورمالیاتی اقداماتی درخورتحسین با ارائه خدمات الکترونیکی درجهت تکریم ارباب رجوع وگسترش دولت الکترونیکی و شهروند الکترونیکی انجام داده که در بخش خدمات الکترونیکی خود تا کنون 8فرایند مالیاتی را به صورت الکترونیکی در اختیارمودیان خودقرارداده است

دراین خصوص کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات ابرازداشته اند ارائه خدمات الکترونیکی مالیاتی از دوجهت حائژاهمیت است ،اول اینکه اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و 365 روز سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت فراهم گردد و دوم اینکه بابکارگیری فناورهای اطلاعات و ارتباطات در ارایه خدمات اجتماعی ، اداری برای بالابردن بهره وری و بهبود خدمات و ارایه اطلاعات به شهروندان ، تجار و کسبه درزمینه خدمات بهینه مالیات قدمی مهم و لازم برداشته می شود.

فرایندهای الکترونیکی مالیاتی

حال پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور درراستای رسالت اطلاع رسانی خود،8 فرآیند الکترونیکی شده مالیاتی رابه شرح ذیل معرفی می نماید.

ثبت نام و تشکیل پرونده الکترونیک،

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی در کلیه منابع مالیاتی،

پرداخت الکترونیکی مالیات،

تسلیم الکترونیکی فهرست های مالیات حقوق کارکنان،

تسلیم الکترونیکی صورت معاملات (خرید، فروش و قراردادها) فصلی،

انجام الکترونیکی کلیه فرآیندهای مالیاتی مشاغل خودرو،

دسترسی الکترونیکی به خلاصه پرونده مالیاتی مودیان

و ثبت الکترونیکی نصب و بهره برداری از صندوق ها و نرم افزارهای فروش،

حال آنکه توصیه موکد این سازمان به کلیه مودیان محترم مالیاتی، مراجعه مستقیم به درگاه خدمات الکترونیکی مالیاتی سازمان می باشد؛ لیکن به هر جهت برخی از مودیان تمایل به استفاده مستقیم از خدمات الکترونیکی سازمان ندارند یا مشکلاتی در بهره برداری مستقیم از خدمات الکترونیکی مالیاتی سازمان دارند، می توانند از خدمات الکترونیکی اشخاص ثالث برای انجام امور مالیاتی خود استفاده نمایند. 

درپایان و به نظر نگارنده"مهدی حیدرپور"استفاده از این نوآوری‌ها در فرآیند مالیاتی، موجب پدیدار شدن واقعیتی به نام دولت الکترونیک می شود و درسایه این خدمات الکترونیکیعوامل مختلفی دست در دست یکدیگر می دهند تا دولت‌ها را وادار به تجربه شکل جدیدی از اداره جامعه بکنند. 
اما انتظارات افراد در مورد خدمات و محصولات و نیز نحوه و کیفیت ارائه آن به طور روزافزون در حال تغییر است و دولت نیز باید پاسخگوی این نیازها و انتظارات باشدتابهترین خدمات با استاندارهای جهانی وباامنیت بالا دراختیارمودیان مالیاتی قرارگیرد وباعث جلب اعتمادمودیان در استفاده از این خدمات الکترونیکی شود.

تهیه وتنظیم: مهدی حیدرپور

خبرنگار و مدیرپایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

برگرفته از سازمان امورمالیاتی کشور

نظرات (۱۶)

  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  •  استقرار نرم افزار یکپارچه مالیاتی با مکانیزه کردن اطلاعات مودیان، دریافت اظهار نامه، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال و تامین اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی به صورت الکترونیکی سبب شفافیت و ساده سازی فرایندهای مالیاتی می شود. در نهایت می توان گفت که با توجه به شرایط پیش آمده در خصوص درآمدهای نفتی، تامین هزینه‌های جاری دولت برای اداره کشور از طریق درآمدهای مالیاتی تنها گزینه جایگزین و مناسب است؛ پس راهکاری غیر از اجرای کامل و یکپارچه طرح جامع مالیاتی وجود ندارد، زیرا اجرای این طرح تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور دارد، اما پیاده سازی موفق این طرح نیازمند پشتیبانی و همکاری کامل دولت و ملت از این طرح است.
    اما طرح جامع مالیاتی از طرح های مهم و ملی است که در صورت اجرایی شدن آن به صورت کامل، می تواند منجر به بهبود روش های دریافت مالیات، رشد درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی و تامین سلامت اداری شود. طرح جامع مالیاتی با توجه به مشکلات مورد اشاره، بر سه فرآیند شناسایی جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات قانونی از آنها، متمرکز است.
     این سازمان با هدف بهبود در شیوه، روش و روند انجام امور سازمانی و کاهش بوروکراسی و تشریفات زائد اداری، با اجرای طرح جامع مالیاتی به سوی دولت الکترونیک قدم برداشته است. قبل از تهیه و اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی، اطلاعات مربوط فعالیت های اقتصادی یا از طریق اشخاص ثالث یا صاحبان منافع نظیر شهرداری ها، بانک ها، وزارت بازرگانی و سازمان های دولتی و یا به طور مستقیم و با تکیه بر روش های سنتی و بررسی اسناد حسابداری اشخاص حقیقی و حقوقی دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گرفت. هر دوی این روش ها به دلیل پیچیدگی فرایندهای اقتصادی و عدم امکان شناسایی بسیاری از فعالان اقتصادی و طولانی بودن فرایند انتقال و پردازش اطلاعات، منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی و فرار مالیاتی و فساد اداری می شود.
    دولت الکترونیک یعنی کمک به ایجاد رابطه ساده، روان و موثر بین دولت و موسسات دولتی با شهروندان و همچنین ارایه اطلاعات و خدمات ارائه خدمات بهتر و بیشتر با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر است. دولت الکترونیک گامی است در جهت پاسخگویی، مسولیت پذیری و شفاف سازی فرایندهای سازمانی در ارتباطات بین بخش های مختلف مانند، رابط? میان دولت و شرکت های خصوصی، دولت با شهروندان، شهروندان با دولت، ارتباطات درون سازمانی میان ادارات دولتی و رابطه میان دولت و کارمندانش که شامل انواع سرویس ها حقوقی، مالی وفرهنگی می شود. سازمان امور مالیاتی سازمانی است که همه فرایندهای ارتباطی را با تمام بخش ها، یعنی شرکت های خصوصی، شهروندان، نهادهای دولتی و کارمندان در فرایندهای سازمانی خود دارد.
    امروز با پیشرفت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل شده، هرگونه ارتباط کاری بین شهروندان و مؤسسات دولتی برای دریافت خدمات و اطلاعات دولتی به صورت ONLINE و در قالب هر زمانی و هر مکانی انجام می شود. دولت الکترونیک یکی از پدیده های مهم ناشی از به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تحولات عمیقی را در سبک زندگی بشر امروزی ایجاد می کند.
    استقرار نرم افزار یکپارچه مالیاتی با مکانیزه کردن اطلاعات مودیان، دریافت اظهار نامه، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال و تامین اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی به صورت الکترونیکی سبب شفافیت و ساده سازی فرایندهای مالیاتی می شود. در نهایت می توان گفت که با توجه به شرایط پیش آمده در خصوص درآمدهای نفتی، تامین هزینه‌های جاری دولت برای اداره کشور از طریق درآمدهای مالیاتی تنها گزینه جایگزین و مناسب است؛ پس راهکاری غیر از اجرای کامل و یکپارچه طرح جامع مالیاتی وجود ندارد، زیرا اجرای این طرح تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور دارد، اما پیاده سازی موفق این طرح نیازمند پشتیبانی و همکاری کامل دولت و ملت از این طرح است.
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور

  • دولت الکترونیک یکی از پدیده های مهم ناشی از به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تحولات عمیقی را در سبک زندگی بشر امروزی ایجاد می کند. دولت الکترونیک یعنی کمک به ایجاد رابطه ساده، روان و موثر بین دولت و موسسات دولتی با شهروندان و همچنین ارایه اطلاعات و خدمات ارائه خدمات بهتر و بیشتر با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر است. 
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • طبق گفته‌های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم سامان‌دهی به نظام مالیاتی و بیداد فرار مالیاتی در نظام اقتصادی همچنین اشاره ریاست محترم جمهوری به تبعات منفی این سیستم نا صحیح ،عمق مطلب را بیش از پیش نشان می‌دهد. عمق مطلب درآمد کلانی است که دولت می تواند با سامان‌دهی درست نظام مالیاتی کسب کنند و بر زخم‌های خود بزند. زخم‌هایی که پای اقتصاد را بند کرده است و راه‌های رشد را مسدود.

    خوشبختانه ما در کشور مشکل قانون‌گذاری نداریم. تا چشم کار می‌کند در هر زمینه قانونی وضع شده است. ولی آنچه که نیاز به تامل و تفکر دارد و با کمی دقت به دست می آیند آن است که قوانین متعدد در کشور ما چگونه اجرای می شود؟ آیا نحوه اجرای آن با ماهیت قانون همخوانی دارد یا خیر؟بهتر است بزرگان دولت هنگام وضع قانون مجراهای نظارتی و کنترلی را نیز بررسی کنند.

    ابراهمی نکو دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص می‌گوید: امروزه خود قانون و اسم قانون کفایت نمی‌کند بلکه اجرا و نحوه آن، نظارت و تعامل دستگاه‌ها در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

    آگاهی مسئولین مالیاتی به این امر که بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌توان فرار مالیاتی وجود دارد و اعلام جزئیات پرونده فرار مالیاتی ۹۰۰ میلیاردی نشان از عدم اقدام جدی در این خصوص است زیرا حسن نیت، فقط انتشار آمار و ارقام نیست باید عملی جدی در این خصوص انجام گیرد، هرچند که شاید بتوان به جنبه مثبت آن نیز اشاره کرد که آگاهی مسئولین اولین و ضروری ترین قدم برای احیای نظام مالیاتی سالم است.
    طبق آمارهای اعلام شده حدود ۲۵ درصد GDP کشور فرار مالیاتی می‌باشد،به طوری که اگر فرض شود GDP ایران هزار میلیارد دلار باشد ۲۵ درصد آن معادل ۲۵۰ میلیارد دلار است که این مبلغ حتی بیشتر از بودجه کشور می‌باشد که درک این موضوع کار چندان سختی به نظر نمی رسد و فقط نیازمند کمی تامل است .
    در اقتصاد بیش از ۲۵ درصد فرار مالیاتی شناخته شده وجود دارد” که این عبارت نشان از آگاهی دولت مردان  اقتصادی به فاجعه فرار مالیاتی است پس مسئولین مالیاتی باید فکری کنند!
    با سلام 
    در صورتیکه فروشنده طلا ساخته شده به سازنده مبلغی به عنوان ارزش افزوده پرداخت نماید و در هنگام فروش نیز همان مبلغ را از خریدار طلا یا به عبارتی مصرف کننده دریافت نماید مسیر درست میباشد در غیر اینصورت فروشنده طلا مبالغی به عنوان ارزش فزوده در جیب خود پیدا خواهد نمود که به دست دارایی هم نمی رسد پس ابتدا میبایست سیستم ساخت و کار اصلاح و سپس پیاده شود در صورت مشاوره و کمک در خدمتم 
    ekid2009@yahoo.com
    باسلام درهیچ کشوری بجز ایران ازاصل طلا مالیات گرفته نمی شود درگام اول بیشترین ضرر رامشتری متحمل وبعد فروشنده بخاطر فروش کم در این چندسال خود اداراه دارایی میبیند که حدقل حدود15درصد ازصنف طلااعلام کنارگیری از این شغل کرده اند که باجمع اوری 1مغازه عملا 6نفردرارتبات بااین شغل به اماربیکاران اضافه می شود ولی متاسفانه باجلساتی که باجناب مصباحی مقدم ودیگرنمایندگان مجلس واقای عسکری برگزار شده همه به عینه قبول دارند که روش گرفتن از اصل طلا عملا اشتباه است ولی گرفتن این پول هنگفت به مزاج اقایان خوش امده وزیر بارنمیروند کلیه صنف طلا حاضر به مناظره بااقایان محترم بانظرکارشناسان هستند. باکمال تشکر عضوی باسابقه 38سال در صنف طلا.
    می دانم چرا این مالیات چی ها اینقدر مغلطه می کنند! اسم این مالیات رویش است. "مالیات بر ارزش افزوده!" . یعنی یک ارزش اولیه وجود دارد و یک ارزش افزوده که این مالیات به ارزش افزوده تعلق می گیرد! طلا یک ارزش اولیه دارد که شاید فقط صاحب استخراج معدن، بعد از کسر ارزش سنگ اولیه، باید بپردازد و بس! طلا فروشان نیز فقط باید بابت طلای دست اول ساخته شده و فقط برای مزد ساخت آن مالیات از مشتریان بگیرند و بس!
    باتوجه به شرایط رکود اقتصادی در کشور، بهتر است دولت مالیات ارزش افزوده را از همه اجناس کاهش دهد و نه فقط طلا، در شرایط رکود مالیات را افزایش نمیدهند بلکه کاهش میدهند تا رونق ایجاد شود البته در کل بحث مالیات و درامد ان لازم است برای توسعه کشور

    رسال نظرا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی