پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

پرواضح است ، یکی از شاخص های اصلی توسعه، وجود فرهنگ مالیات است.متاسفانه فرهنگ پرداخت مالیات در فرهنگ اجتماعی ایران جا نیفتاده است، که این موضوع می تواندریشه در مسایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و غیره داشته باشد که شکل گرفتن این باورهاموجب عکس العمل مردم در مقابل نظام مالیاتی می شود.

دراین خصوص پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور در این یاداشت،ضمن اشاره ای اجمالی به تعریف فرهنگ مالیاتی قصد دارد شما شهروندگرامی را آشنا نماییدبا مقوله چرایی فرهنگ مالیاتی و چگونگی گسترش فرهنگ مالیاتی درکشور.

پرواضح است،رشد های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اساس و زیربنا اش فرهنگ می باشد و تاثیر متقابلی بر روی یکدیگر دارند.

به واقع بایستی اذعان نمود،بدون فرهنگ و فرهنگ سازی نمی توان در هیچ زمینه ای موفق بود، شاید این واقعیت فراموش شده باشد،

فرهنگ از خود شخص شروع می شود و به سمت جامعه روانه می شود فرهنگ و کار فرهنگی باید از ریشه شروع و تربیت و آموزش داده شود که بتواند در بلند مدت تغییرات اساسی صورت گیرد.

بدین منظور،پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور دراین یاداشت ،درتعریف فرهنگ مالیاتی معتقد است : فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به پرداخت مالیات و این به عنوان واجب تلقی می‌شود نه به عنوان زور.

به عبارتی دیگرفرهنگ مالیاتی مجموعه ای از طرز تلقی ، بینش وعکس العمل اشخاص در قبال سیستم مالیاتی است . این طرز تلقی به طور قطع با یک قانون مناسب و نیز عملکرد مامورین مالیاتی در بکار گیری ومراجعه با مودیان نقش اساسی دارد. مسلم است فرهنگ مالیاتی متاثر از فرهنگ عمومی جامعه است وچگونگی روابط مردم یک جامعه متاثر از عوامل عقیدتی، سیاسی، اقتصادی و…….آن جامعه می باشد.

درنهایت بایستی گفت :فرهنگ مالیاتی مساوی است با ادب مالیاتی، تربیت مالیاتی، دانش و معرفت مالیاتی ،حال با مقدمه مطرح شده بایستی به اهمیت توسعه فرهنگ مالیاتی در جامعه بپردازیم؟

دراین خصوص تحلیلگران اقتصادی براین باورندکه:نظام مالیاتی با کمک و همکاری دستگاههای ذیربط همواره باید کوشش نماید تا مردم نسبت به آثار و نتایج آن در زندگی خود و در سطح جامعه، باور و اعتقاد پیدا کنند ترویج فرهنگ پرداخت داوطلبانه مالیات از این جهت حائز اهمیت است که این امر می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند. چرا که مالیات به عنوان منبع درآمدی مهم و پایدار کشور محسوب می شود که وابستگی بودجه را به نفت کاهش می دهد. شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به واسطه پرداخت مالیات در کشور صورت می گیرد. لذا این امر باید با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام صورت گیرد هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت.

دراین راستا پایگاه فرهنگ مالیاتی درتشریح چگونگی گسترش فرهنگ پرداخت مالیات درسطح جامعه به این نکته اشاره می نمایدکه:با ترویج روح جمعی و بهره گیری از شیوه های اخلاقی، فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند.

درپایان و به نظرنگارنده "مهدی حیدرپور" فرهنگ هم ابتکار و نوآوری می خواهد، کار فرهنگی باید هوشمندانه، هدفمند و دارای همه انواع کیفیت باشد. برای فراهم آوردن این راه و رسیدن به این درجات نیاز به تشکیلات می باشد.

علاوه بر آن لازم است با گسترش فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه و شناسایی اهمیت آن در توزیع درآمد و ایجاد عدالت اجتماعی و از میان بردن فاصله‌های طبقاتی، مالیات جایگزین پول نفت شود. افزون بر آن، باید بسترهایی بوجود آید تا مالیات‌دهی جزو وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی و این باور عمومی نهادینه شود که مالیات صرف امنیت و رفاه اجتماعی، احداث مراکز درمانی و کارهای عمرانی و زیربنایی می‌شود و مردم خود از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

تهیه وتنظیم: مهدی حیدرپور

خبرنگارحوزه اقتصاد

مدیرپایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

منابع

سایت سازمان مالیاتی کشور

سایت وزارت اقتصاد و دارایی

سایت پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی


بازنشر مطلب در
پایگاه تحلیلی نقدی براقتصادایران
شبکه اجتماعی کلوب
سایت نخبگان،توبنویس
شبکه اجتماعی هم میهن
 شبکه اجتماعی نت ایران

فرهنگ مالیاتی به روایت تصویر

نظرات (۳۵)

بسیاری از کشورهای جهان به‌منظور اصلاح نظام مالیاتی خویش و حمایت از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی، مبنای درآمدهای مالیاتی خویش را از درآمد به مصرف منتقل کرده و بیشترین درآمد مالیاتی را از مالیات بر مصرف کسب می‌کنند.

این درحالی است که بررسی ترکیب درآمدهای مالیاتی در ایران، نشان‌دهنده سهم پایین مالیات بر مصرف و فروش از کل درآمدهای مالیاتی است.

مشکل فرار از مالیات از عمده‌ترین مشکلات نظام مالیاتی در هر جامعه‌ای است، با این حال بایستی اذعان نمود، درحال حاضر اقتصاد کشور دچار پدیده نامیمونی است و آن بحث فعالیت‌های غیرقانونی و بعضا قانونی است که به‌صورت رسمی نظارتی بر میزان گردش مالی فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد که به تبع آن فرارهای مالیاتی رقم می‌خورد. پس دولت باید سازوکاری فراهم کند که فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و گردش منابع مالی و سهم اثرگذاری که در فعالیت‌های اقتصادی را شناسایی کند.
به جهت همراهی با پیشرفت های جهانی و دسترسی به علم وفناوری های روز جهان، گسترش و اعتلای آموزش عالی و تربیت نیروهای متخصص و تولید علم و دانش و... نیز در دستور کار دولت اسلامی قراردارد به طوری که دولت برای نیل به این اهداف نیز هرساله منابع مالی قابل توجه دیگری را در بودجه سالانه در نظر می گیرد. 
به طورکلی آموزش و پرورش و بخش دولتی آموزش عالی جزء بخش های غیر درآمد زا بوده و عمدتاً از منابع مالی دولتی استفاده می نمایند، اهمیت مقوله مالیات در دستیابی دولت به اهداف آموزشی اش بیش از پیش معلوم می شود. چرا که در سال های اخیر با توجه به تحریم های غرب علیه کشور اسلامی ایران غیر قابل اتکاء بودن درآمدهای نفتی را بیش از پیش معلوم نموده و باعث توجه ویژه ی دولتمردان به درآمدهای مالیاتی برای تأمین بودجه سالانه کشور شده است. 
از آنجا که مهمترین روش افزایش سهم مالیات از بودجه سالانه ، کسب مشارکت حداکثری مردمی در پرداخت مالیات می باشد، برای تحقق این هدف، در سالهای اخیر اجرای سیاست ها و برنامه های فرهنگ سازی مالیاتی و اعلان عمومی آثار مفید مشارکت مردم در پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه اجتماعی و قانونی ،توسط متولیان امر در دستورکارقرارگرفته است. 
در این راستا و به جهت تبیین عمومی آثار مشارکت مردم در پرداخت مالیات، می توان به اعتلا و گسترش آموزش همگانی و آموزش عالی و کمک به دولت در برقراری عدالت آموزشی در کشور با مد نظر قراردادن مقوله ی هزینه کرد منابع مالی حاصل از پرداخت مالیات در بخش های آموزش عمومی و آموزش عالی تأکید نمود.
نظام مالیاتی با کمک و همکاری دستگاههای ذیربط همواره باید کوشش نماید تا مردم نسبت به آثار و نتایج آن در زندگی خود و در سطح جامعه، باور و اعتقاد پیدا کنند ترویج فرهنگ پرداخت داوطلبانه مالیات از این جهت حائز اهمیت است که این امر می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند.
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقد است : با ترویج روح جمعی و بهره گیری از شیوه های اخلاقی، فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند. 
    پول‌هایی که از طریق مالیات‌ها گرفته و هزینه می‌شود ،افراد احساس می‌کنند که مربوط به پول مالیات نیست و پول نفت است. برای برخی این سوال پیش می‌آید که پول مالیات در کجا هزینه می‌شود و من چرا باید مالیات پرداخت کنم. 
    شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به واسطه پرداخت مالیات در کشور صورت می گیرد. لذا این امر باید با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام صورت گیرد هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت.
    از طریق روزنامه‌ها و کتب، بروشور و بولتن، رسانه‌های صوتی و تصویری، دستگاههای جدید الکترونیکی، استفاده از سایت های اینترنتی، فرهنگ مالیاتی را بسط و گسترش داد؛ پاسخگویی و شفاف سازی موارد مصرف مالیات را بیش از پیش تبیین و تشریح نمود تا مؤدیان مالیاتی نیز با اطلاع کافی از ابهام‌های موجود، در پرداخت مالیات تلاش نمایند.
    با ترویج روح جمعی و بهره گیری از شیوه های اخلاقی، فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند.
    این امر زمانی نهادینه خواهد شد که مؤدیان به نقش و اهمیت مالیات و کارکردهای مهم آن پی ببرند و مادامی که آگاهی و اطلاع کافی و وافی از نحوه هزینه مالیات‌های پرداختی‌شان نداشته باشند، اجتناب و مقاومت در پرداخت مالیات وجود خواهد داشت
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • فارغ از هر نوع دلایل و کاستی های گذشته، اکنون آنچه مهم است شکل دادن این باورهاو بسط و توسعه فرهنگ مالیاتی از طریق تمام دستگاههای فرهنگی کشور است که موجب همکاری و مساعدت مردم فهیم ایران در قبال پرداخت مالیاتی می‌شود کما اینکه در تمامی عرصه ها حتی پیشروتر از پیش بینی ها بوده اند. ترویج فرهنگ پرداخت داوطلبانه مالیات از این جهت حائز اهمیت است که این امر می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند. چرا که مالیات به عنوان منبع درآمدی مهم و پایدار کشور محسوب می شود که وابستگی بودجه را به نفت کاهش می دهد.
    بدون تردید، امروزه درآمدهای مالیاتی در تأمین هزینه های دولت‌ اهمیت فوق العاده ای یافته است. بررسی شاخص‌های مهم مالیاتی کشور و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان، لزوم بازنگری و بهبود نظام مالیاتی ایران و افزایش فرهنگ مالیاتی اقشار جامعه را از سوی دست اندرکاران نظام اقتصادی و مالیاتی بیش از پیش ضروری می نماید.
  • مهدی حیدرپور
  • مالیات به عنوان یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در جهت بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظف به پرداخت آن هستند تا توانائیهای جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.
    با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق ایشان در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور می توان گفت که یکی از مهم ترین زمینه ها و شاخص ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مهیا گردیده است و با تداوم حرکت هایی از این دست می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اعتلای نظام اقتصاد ایران چشم امید داشت.
    تکیه دولت به منابع مالیاتی از یک سو سبب کاهش وابستگی دولت و ملت به منابع زیرزمینی می گردد که صرفا در اختیار ما نبوده و آیندگان نیز به نوبه خود در بهره گیری از آن صاحب حق و امتیاز می باشند. از سوی دیگر نیز زمینه ساز پویایی و نشاط در بازارهای کشور و فعالیت های تولیدی و صنعتی می گردد. اما این مسئله زمانی می تواند مایه امیدواری در اقتصاد کشور گردد که نظام مالیاتی ما نظامی کارآمد و موفق باشد. خوشبختانه تجربه موفق سازمان امور مالیاتی کشور در طول سال های اخیر و در زمینه اجرایی شدن قوانین اثربخش و موثری همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز اجرای آزمایشی موفق مراحلی از طرح جامع مالیاتی بیانگر این مهم است که نظام مالیاتی ایران چه در زمینه بهره مندی از نیروهای نخبه و کارشناس در بدنه اجرایی خود موفق بوده و هم در زمینه به کارگیری از آخرین ابزارها و امکانات به روز دنیا در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری از پیشگامان این مسئله در کشور می باشد.
    توجه به حلقه های مغفول مانده در اقتصاد که سبب کسب درآمد و رونق چرخه های اقتصادی گردد، مهم ترین پایه و اصل در مقوله اقتصاد مقاومتی می باشد. ظرفیت ها و پتانسیل های بالای صنعتی و اقتصادی در کشور گواه آن است که بدنه اقتصاد ایران در ذات خود دارای توانایی های بالقوه چشمگیری است که با بالفعل شدن آنها می توان هم به رونق فعالیت های اقتصادی در سطح خرد و روزمره یاری رساند و نیز باعث افزایش درآمدهای دولت و تسهیل در فرآیند اقتصاد کلان کشور شد. در این راستا مالیات و درآمدهای مالیاتی را می توان به تنهایی از بزرگ ترین ابزارهای دولت در مسیر اعتلای اقتصاد مقاومتی دانست.
    توجه به منابع مالی و ارزی دولت در حوزه هایی غیر از انرژی و نفت بیش از گذشته احساس می گردد. تحریم های اعمالی از سوی قدرت های زورگوی بین المللی و ایجاد پاره ای از مشکلات در بخش هایی از اقتصاد کشور سبب گردیده تا امروز نگاه تحول گرایانه جدی در زمینه اقتصاد و تامین منابع پولی و مالی کشور پدیدار شود. به همین دلیل باید این اتفاق بزرگ را سرمنشاء تغییری بزرگ و بنیادین در بدنه اقتصادی کشور به شمار آورده و آن را فرصتی طلایی در تاریخ اقتصادی کشور دانست. چراکه متاسفانه قصه تلخ و دیرینه وابستگی اقتصاد کشور به منابع زیرزمینی خود، چنان به تکرار مکررات و امری متداول مبدل شده است که گویی قرار نیست از این پیله وابستگی به فروش نفت خارج شویم. اما با نگاه جدی و پیگیرانه مسئولان و مدیران بلند پایه کشور به مسئله اقتصاد مقاومتی و رهانیده شدن اقتصاد ایران از دامان نفت و منابع زیر زمینی خود می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور امیدوار بود.
  • مهدی حیدرپور
  • اگر اهل مرور روزنامه ها و یا کمی مطالعه باشید مطمئنا با کلمه مالیات آشنایید. سالیان زیادی است که این کلمه سرلوحه برنامه های اقتصادی دولتهاست و اقتصاد دانان و در راس آنها مسئولین نظام مالیاتی می کوشند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور ، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت آنها در پرداخت مالیات باشد اجرایی نمایند. بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی ، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است. همانگونه که می دانیم کشور ما با وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی به جای ذخیره این نعمت خدادادی برای آیندگان ، آن را صرف امور جاری و هزینه های عمران و آبادانی می نماید البته این نگرش ، در سالهای اخیر تغییر کرده و مبنای سیاستهای اقتصادی دولت بر تامین بخشی از هزینه ها از محل مالیات شده است.
    هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود.
    خدا وکیلی من خودم هم مثل خیلی از همکارانم و بقیه مردم همیشه فکر می کردم این مالیات که از ما گرفته می شود به خزانه دولت واریز می شود و هیچ فایده ای برای خود ما ندارد اما متوجه شده ایم بسیاری از امور رفاهی و عام المنفعه از محل همین مالیاتهای پرداختی ما می باشد . من حالا دیگر با رضایت خاطر و با کمال میل درموعد مقرر به اداره مالیات مراجعه کرده و مالیات متعلقه را پرداخت می کنم چون می دانم آبادانی کشورم در گرو این همکاری و همیاری من و امثال من می باشد. به همکاران خودم و اعضا سایر صنوف هم توصیه می کنم برای پرداخت مالیات خود لحظه ای تعلل نکنند و بدانند اگر ما دست به دست هم بدهیم می توانیم آبادانی کشورمان را رقم زده و آسایش و آرامش را برای آیندگان به میراث بگذاریم.
    وقتی مالیات پرداختی ما برای احداث بیمارستان ، مدرسه و جاده و پل هزینه می شود و همه ما از این امکانات بهره مند می شویم وظیفه داریم بخشی از درآمد خودمان را برای تامین این هزینه ها به دولت بدهیم تا دولت هم بتواند برنامه ریزیهای لازم را جهت توسعه و گسترش این امکانات انجام بدهد. همه ما باید بدانیم که نفت مال همه است و بچه های ما هم در این نعمت سهیم هستند و ما نباید توقع داشته باشیم برای تامین هزینه خودمان ، حق بچه هایمان را ضایع کنیم چون این بزرگترین ظلمی است که به بچه های خودمان می کنیم و هیچوقت نمی توانیم جواب سوال آنها را که چرا باعث تباهی آینده آنها شدیم؟ بدهیم.
    خوشبختانه تجربه موفق سازمان امور مالیاتی کشور در طول سال های اخیر و در زمینه اجرایی شدن قوانین اثربخش و موثری همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز اجرای آزمایشی موفق مراحلی از طرح جامع مالیاتی بیانگر این مهم است که نظام مالیاتی ایران چه در زمینه بهره مندی از نیروهای نخبه و کارشناس در بدنه اجرایی خود موفق بوده و هم در زمینه به کارگیری از آخرین ابزارها و امکانات به روز دنیا در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری از پیشگامان این مسئله در کشور می باشد. پس با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق ایشان در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور می توان گفت که یکی از مهم ترین زمینه ها و شاخص ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مهیا گردیده است و با تداوم حرکت هایی از این دست می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اعتلای نظام اقتصاد ایران چشم امید داشت.
    طرح جامع مالیاتی از طرح های مهم و ملی کشور است وبی شک به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود. افق چشم انداز طرح جامع مالیاتی باتوجه به مشکلات موجود سیستم مالیاتی کشور بر سه فرآیند شناسایی و ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه، متمرکز شده است.
    لازم است با گسترش فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه و شناسایی اهمیت آن در توزیع درآمد و ایجاد عدالت اجتماعی و از میان بردن فاصله‌های طبقاتی، مالیات جایگزین پول نفت شود. افزون بر آن، باید بسترهایی بوجود آید تا مالیات‌دهی جزو وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی و این باور عمومی نهادینه شود که مالیات صرف امنیت و رفاه اجتماعی، احداث مراکز درمانی و کارهای عمرانی و زیربنایی می‌شود و مردم خود از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد
    نظام مالیاتی‌ بدون اعتلای فرهنگ مالیاتی و پذیرش آن از سوی مؤدیان مالیاتی، کارآیی و اثربخشی مناسبی نخواهد داشت. باید اذعان کرد که پرداخت مالیات در باورهای عمومی کشورهای پیشرفته بعنوان یک ارزش تلقی می‌شود و عدم پرداخت مالیات در عمل محرومیت های اجتماعی و یا نظایر آن را در پی دارد. نقش و کارکرد مالیات در آنجا جایگاه و منزلت خود را پیدا کرده است و متناسب با آن خدمات عمومی و رفاهی نیز ارایه می گردد.
    ز طریق روزنامه‌ها و کتب، بروشور و بولتن، رسانه‌های صوتی و تصویری، دستگاههای جدید الکترونیکی، استفاده از سایت های اینترنتی، فرهنگ مالیاتی را بسط و گسترش داد؛ پاسخگویی و شفاف سازی موارد مصرف مالیات را بیش از پیش تبیین و تشریح نمود تا مؤدیان مالیاتی نیز با اطلاع کافی از ابهام‌های موجود، در پرداخت مالیات تلاش نمایند.
    شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به واسطه پرداخت مالیات در کشور صورت می گیرد. لذا این امر باید با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام صورت گیرد هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت.
  • مهدی حیدرپور
  • فارغ از هر نوع دلایل و کاستی های گذشته، اکنون آنچه مهم است شکل دادن این باورهاو بسط و توسعه فرهنگ مالیاتی از طریق تمام دستگاههای فرهنگی کشور است که موجب همکاری و مساعدت مردم فهیم ایران در قبال پرداخت مالیاتی می‌شود کما اینکه در تمامی عرصه ها حتی پیشروتر از پیش بینی ها بوده اند. ترویج فرهنگ پرداخت داوطلبانه مالیات از این جهت حائز اهمیت است که این امر می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند. چرا که مالیات به عنوان منبع درآمدی مهم و پایدار کشور محسوب می شود که وابستگی بودجه را به نفت کاهش می دهد.
    این امر زمانی نهادینه خواهد شد که مؤدیان به نقش و اهمیت مالیات و کارکردهای مهم آن پی ببرند و مادامی که آگاهی و اطلاع کافی و وافی از نحوه هزینه مالیات‌های پرداختی‌شان نداشته باشند، اجتناب و مقاومت در پرداخت مالیات وجود خواهد داشت
    مشارکت هرچه بیشتر مردم در این زمینه، کمک شایانی در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمایه های نسل آتی می نماید. این واقعیت نیز همواره وجود دارد که متأسفانه فرهنگ مالیاتی در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه یافته نهادینه نشده است.
    هرچقدر همراهی و همکاری مردم در تامین درآمدهای مالیاتی بیشتر شود متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آبادانی کشور و ارایه خدمات بیشتر بویژه در حوزه های بهداشتی- درمانی، راهسازی و سدسازی، آموزشی و پژوهشی و نظایر آن بازتر خواهد شد.
    بدون تردید، امروزه درآمدهای مالیاتی در تأمین هزینه های دولت‌ اهمیت فوق العاده ای یافته است. بررسی شاخص‌های مهم مالیاتی کشور و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان، لزوم بازنگری و بهبود نظام مالیاتی ایران و افزایش فرهنگ مالیاتی اقشار جامعه را از سوی دست اندرکاران نظام اقتصادی و مالیاتی بیش از پیش ضروری می نماید.

    رسال نظرا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی