پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

۴۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

احادیث حوزه مالیات

پرواضح است نیازهاى مالى حکومت اسلامى علاوه بر راه هاى شرعى تامین آن مانند: خمس،زکات و انفال مى تواند از طریق وضع مالیات نیز تدارک یابد، زیرا ولى امر درحکومت اسلامى از جانب خداوند بر اموال مردم ولایت دارد و مى تواند بر خلاف میل آنان در اموالشان براى حفظ مصالح دین و مردم تصرف کند.

حال انکه برخى روایات نیزگویاى این است که امیرالمؤمنین(ع) در دوران حکومت خود مالیات براى اسب هاى عربى و غیر عربى ژ وضع کرد. از سوى دیگر، روایات مذمت عشر(یک دهم) گیرندگان - که ماموران حکومت هاى جور در گرفتن مالیات بودند - تنهاگویاى حرمت این عمل از طرف حکومت هاى نامشروع قبل از اسلام و بعد از آن است و به هیچ وجه گرفتن مالیات را به طور مطلق تقبیح نمى کند. 

دراین راستا پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،احادیث حوزه مالیات و مالیات ستانی را دراین بخش منتشرو دراختیارشما خواننده گرامی قرار می دهد.


امام على علیه السلام به مالک اشتر فرمودند : وَلیَکُن نَظَرُک فی عِمارَةِ الأرضِ أبلَغَ مِن نَظَرِکَ فی استِجلابِ الخَراجِ لأِنَّ ذلِکَ لایُدرَکُ إلاّ بِالعِمارَةِ ؛ 

امام على علیه السلام به مالک اشتر فرمودند :باید توجّه تو به آباد کردن زمین بیش از توجّه به گرفتن مالیات باشد ؛ زیرا مالیات جز در نتیجه آبادانى فراهم نمى آید


در مجموعه‌های روایی احادیثی وارد شده که می‌توان در جواز گرفتن مالیات به آنها استناد کرد:

← روایت از امام صادق

امام صادق - علیه السلام- می‌فرماید:ولکن الله عزّوجلّ فرض فی اموال الاغنیاء حقوقاً غیر الزکاة فقال عزّوجلّ:
والذّینَ فی أموالِهِم حقٌ معلوم لِلسّائل. فالحق المعلوم غیر الزکاة وهو شئ یفرضه الرّجل علی نفسه فی ماله یجب علیه ان یفرضه علی قدر طاقته وسعة ماله.
ومما فرض الله عزوجل ایضاً فی المال من غیر الزکاة قوله عزوجل:(الذین یصلون ما اَمر الله به اَنْ یوصَل) ومَن أدی ما فرض الله علیه فقد قضی ماعلیه. 
خداوند در مالهای توانگران حقوقی غیر از زکات واجب کرده است. چنان که فرموده: و آن کسان که در اموالشان حقّی است معلوم. این (حق معلوم) غیر از زکات است چیزی است که شخص آن را بر خود واجب می کند تا از دارایی خود بپردازد و لازم است که به اندازه توان و قدرت مالی وی باشد و از دیگر واجبات مالی غیر از زکات چیزی است که خدا فرموده: آن کسانی که پیوند خود را با هر که خدا فرموده باشد پیوسته و برقرار نگه می دارند. و کسی که آنچه خدا بر او واجب کرده بپردازد وظیفه‌اش را به پایان رسانده است.


← روایت دیگر از امام صادق
از امام صادق- علیه السلام- در‌باره آیه شریفه: الذین یصلون ما امر الله به ان یوصلسؤال شد حضرت پاسخ فرمود:
هو صِلَةُ الإمام فی کلّ سنَة بِما قَلَّ أو کثر 
منظور آیه برقراری پیوند مالی است با امام و رهبر جامعه در هر سال چه اندک و چه بسیار.
بی گمان هدف از برقراری پیوند مالی با امام برآوردن هزینه زندگی شخصی او نیست بلکه مراد فراهم آوردن هزینه هایی است که برای انجام مسؤولیتهای اجتماعی و اداره جامعه به آنها نیاز دارد.


← نامه امام جواد
علی بن مهزیار می‌گوید:در نامه امام جواد - علیه السلام- چنین خواندم: ان الذی أوجبت فی سنتی هذه وهذه سنة عشرین و مأتین فقط لمعنی من المعانی أکره تفسیر المعنی کلّه خوفاً من الانتشار وسأفسّر لک بعضه ان شاء الله ان موالی أسأل الله صلاحهم أو بعضهم قصّروا فیما یجب علیهم فعلمت ذلک فأحببت ان أطهّرهم وأزکیهم بما فعلت من أمر الخمس فی عامی هذا. ولم اوجب علیهم ذلک فی کل عام... وانما أوجبت علیهم الخمس فی سنتی هذه فی الذهب والفضّة التی قد حال علیهما الحول. 
آنچه تنها در این سال ( سال۲۲۰ ه.ق ) واجب می کنم به علّتی مایل نیستم همه آن را شرح دهم زیرا بیم آن دارم منتشر نشود و در آینده نزدیک بحثی از آن را شرح خواهم داد این است که:دوستان من که از خدا صلاح حال ایشان را می‌خواهم یا جمعی از دوستان من در وظیفه واجب خود کوتاهی کرده‌اند. من این را دانستم و دوست داشتم آنان را به چیزی که در امر خمس در امسال انجام دادم پاک و پاکیزه کنم.
ولی من این را در هر سال بر آنان واجب نکردم... و تنها خمس را در امسال در طلا و نقره ای که سال بر آنها گذشته است واجب کردم.
در این حدیث امام جواد- علیه السلام- در خصوص یک سال معین (سال۲۲۰ ه ق. به خاطر شرایط فوق العاده‌ای که برای امام و شیعیان پیش آمده بود یک نوع مالیات اسلامی فوق العاده به مقدار یک پنجم از شیعیان گرفت.


 تهیه شده توسط: پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

منبع : http://www.wikifeqh.ir


وبلاگ پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور به آدرس( http://intamedia.blog.ir)،طبق رسالت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خود ،  از 10دیماه سال1393فعالیت خودرا آغاز و در راستای اهداف سازمان امورمالیاتی کشور گام برداشته و قصد دارد تا سال1404(ایران1440)درخصوص گسترش فرهنگ مالیاتی در کشور فعالیت نماید.

بدین منظور در یاداشت شماره 40خود،یاداشتی با عنوان " بدانیم و بدانید مالیاتی"راتهیه وبه نگارش درآورده و دراختیارشما علاقمندان خودقرارداده است

باشد که این یاداشت همچون یاداشت های دیگر پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور گامی هرچندکوچک در راه اعتلای فرهنگ مالیاتی کشور بردارد.

با ما درادامه همراه شوید" بدانید و بدانیم مالیاتی"


بدانید،در اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد و مالیات یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت است که در راستای اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین بهبود رفاه اجتماعی ابزاری مؤثر و کارآمد محسوب می گردد.

بدانیم،جایگزینی درآمدهای دیگر از جمله مالیات با نفت در بودجه یکی از اولویت‌های دولتی‌ها شده است‌،موضوعی که مردم با نگاه از کف‌دادن پول بیشتر به آن نگاه می‌کنند ، برای همین این روزها بازار اخبار مالیاتی داغ است،

بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود.

بدانیم،با وجود فرهنگ‌سازی‌هایی که در کشور بعد از انقلاب صورت گرفته‌، همچنان فرار مالیاتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌ مالیاتی کشور است. 

بدانیدوبدانیم مالیاتی

بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. 

بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد.

بدانید ریشه فقر همدلی وهمزبانی بین دولت و ملت را می بایست در تغییر رفتارها و دلبستگی های آدمی و مقتضیات و شرایط زمانی و یا مکانی جست اما درجهت تحقق خواسته های طرفین هم مودیان مالیاتی مسئولیت دارند و هم مسئولان.

درپایان و به نظرنگارنده" مهدی حیدرپور"بدانیم و بدانید،با گسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند

تهیه وتنظیم :مهدی حیدرپور

پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

بازنشر این مطلب در :

سایت نوبت شما

سایت گلستان بلاگ

سایت خبری روزان

سایت حرف لر

سایت حرف تو


 پرواضح است که در اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد و مالیات یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت است که در راستای اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین بهبود رفاه اجتماعی ابزاری مؤثر و کارآمد محسوب می گردد.

حال آنکه به عقیده کارشناسان حوزه فقه اسلامی یکی از علتهایی که حوزه های علمیه بعد از صدها سال هنوز پابرجا هستند و به هیچ ارگانی وابستگی مالی ندارند میتواند وجوهات شرعی همچون خمس، زکات و .. باشد.مالیات نیز همانند این وجوهات شرعی برای دولت است و دولت میتواند با استفاده از شیوه های صحیح اخذ مالیلات، نیازهای جاری خود را جهت ایجاد رفاه عمومی در سطح جامعه تامین نماید.


بدانید،در اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد و مالیات یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت است که در راستای اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین بهبود رفاه اجتماعی ابزاری مؤثر و کارآمد محسوب می گردد.

بدانیم،جایگزینی درآمدهای دیگر از جمله مالیات با نفت در بودجه یکی از اولویت‌های دولتی‌ها شده است‌،موضوعی که مردم با نگاه از کف‌دادن پول بیشتر به آن نگاه می‌کنند ، برای همین این روزها بازار اخبار مالیاتی داغ است،

بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود.

بدانیم،با وجود فرهنگ‌سازی‌هایی که در کشور بعد از انقلاب صورت گرفته‌، همچنان فرار مالیاتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌ مالیاتی کشور است. 


بامسئولین-پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

آیت اله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، اظهارداشت: فرارمالیاتی حرکت ناپسندی است که می بایست با ترویج فرهنگ مالیاتی و براساس مدارک و اسناد از این عمل جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور و به نقل از  رسانه مالیاتی ایران؛ نماینده ولی فقیه اصفهان، دردیدار با مدیرکل امورمالیاتی این استان، عملکرد اداره کل امورمالیاتی رادر راستای حصول درآمدهای مالیاتی ،قابل تحسین دانست و افزود: تسامح و دقت در وصول درآمدهای مالیاتی و اجرای قانون اهمیت ویژه ای داردو با اشاره به سفارش حضرت علی (ع) به عاملین جمع آوری زکات، تامین درآمدهای عمومی و بیت المال را حائز اهمیت دانست.

آیت اله طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان، اشاعه فرهنگ مالیاتی ، ایجاد روحیه شرعی، اجتماعی و انسانی در پرداخت مالیات را مهم برشمرد و گفت: باید رضایت مندی مودیان اساس کار قرار گیرد تا آنان داوطلبانه مالیات خود را پرداخت نمایند.

در ادامه این دیدار، امیری مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد اداره کل امورمالیاتی تصریح کرد: در راستای سهولت در امر وصول درآمدهای مالیاتی ،پرونده های مالیات برارزش افزوده و عملکرد با هم اقدام شده است و امیدواریم با این برنامه ریزی بتوانیم تا حد زیادی در امر وصول درآمدهای مالیاتی و تسهیل در امر خدمت رسانی به مودیان محترم مالیاتی گام موثری برداریم .


بامسئولین-پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

مدیرکل امورمالیاتی زنجان ، با اشاره به اهمیت درآمدهای مالیاتی ، آن رازمینه ساز واجرای طرحهای عمرانی دانست .

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور و به نقل از  رسانه مالیاتی ایران؛ شریفی، مدیرکل امورمالیاتی زنجان، در جلسه ارزیابی عملکرد اداره کل، با اشاره به افزایش 30تا 40درصدی سهم مالیات در بودجه سالانه و کاهش سهم منابع نفتی افزود: مالیات، به عنوان درآمد پاک از طرف اقتصاددانان معرفی شده است وباید با اشاعه فرهنگ مالیاتی در جهت تحقق درآمدهای عادلانه مالیاتی گام برداشت .

در ادامه، مدیرکل امورمالیاتی زنجان گفت: در سال گذشته از محل درآمدهای مالیات برارزش افزوده ،مبلغ 840میلیارد ریال نیز توسط اداره کل امورمالیاتی استان به حساب شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت شده است که منجر به افزایش درآمد شهرداری و خدمت رسانی مطلوب تربه مردم استان می گردد.


باری دیگر وارد برترین ماه سال شدیم ماه رحمت ،مغفرت و ماه مهمانی خدا،ماه مبارک رمضان.

این ماه ارزشمندترین مقطع زمانی در طول سال است که خداوند روزه گرفتن را بر مسلمین واجب نموده است و بر اساس احادیث نبوی هر عبادت در این ماه ثواب هفتصد برابر نسبت به سایر ماه‌ها دارد. اوج این عظمت را می‌توان در شب قدر مشاهده نمود که قرآن آن را برتر و بهتر از هزار ماه دانسته است، از این رو شناخت اهمیت و ارزش این ماه برای آمادگی روحی بسیار ضروری است، علاوه بر این عبادت سازنده و مؤثر در این ماه نیازمند دانستن احکام آن است تا فرد مسلمان با آگاهی از احکام فقهی و شرعی بتواند علاوه بر روزه گرفتن از برکات معنوی آن نیز بهره‌مند گردد. 

دراین بین پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور برخود وظیفه دانسته و یاداشتی درخصوص اهمیت این ماه با موضوع چه کسانی از ثواب ماه رمضان بهره می برند را تهیه دیده و دراختیار شما همراهان همیشگی خود قرارداده است.

درادامه با ما همراه شوید.


مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان غربی از برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین مالیاتی و نحوه تنظیم دفاتر مالیاتی در سالن کنفرانس شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه خبر داد.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور از رسانه مالیاتی ایران، علی اکبر عسکری با اشاره به برگزاری این دوره با همکاری اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی، اظهار داشت: این کارگاه آموزشی برای واحدهای صنعتی شهرکهای صنعتی ارومیه برگزار شد و در نظر داریم در شهرکهای صنعتی خوی و میاندوآب نیز دوره هایی برای واحدهای تولیدی شمال و جنوب استان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه رییس اداره مالیاتی بعنوان مدرس در این کارگاه حضور داشت، تصریح کرد: مدیران و نمایندگان واحدهای تولیدی در این دوره به بیان مباحث مالیاتی طی جلسه پرسش و پاسخ پرداخته و توانستند بصورت مستقیم مشکلات و مسائل مالیاتی را با مسئولین امر در میان بگذارند.


به دنبال امضای تفاهم نامه مالیاتی اتاق اصناف با سازمان امور مالیاتی کشور، میزان افزایش مالیات بابت خوداظهاری عملکرد سال 93 صاحبان مشاغل بند (ج) قانون مالیات های مستقیم بین 8 تا 18 درصد تعیین شد.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور از رسانه مالیاتی ایران، بعد از سه جلسه پی در پی و تعامل موثر فیمابین مسئولان اتاق اصناف کشور و سازمان امور مالیاتی، بالاخره دستورالعمل تفاهم مالیاتی بابت خوداظهاری عملکرد سال 93 ، امروز به امضای نمایندگان طرفین رسید.

بر این اساس، مقرر شد صاحبان مشاغل بند (ج) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم بر مبنای مالیات عملکرد سال 92، تا مبلغ یک میلیون تومان، 8 درصد رشد، مازاد بر یک میلیون تومان تا سقف سه میلیون تومان، 12 درصد رشد و از سه میلیون تومان به بالا، 18 درصد رشد را در اظهارنامه خود لحاظ نمایند.

گفتنی است این تفاهم نامه شامل مودیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم می شود و امسال به دلیل رای دیوان عدالت اداری ، تفاهم موضوع ماده 158 قانون مالیات های مستقیم با مشاغل موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم صورت نمی گیرد.

بدیهی است این دسته از مودیان محترم مالیاتی بایستی براساس مقررات و واقعیت های فعالیت اقتصادی خود نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی بابت عملکرد سال 93 به صورت الکترونیکی اقدام نمایند.


پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،می خواهد زکات آنچه را دراین ماه پربرکت دیده است، آنچه را شنیده است، آنچه را حس کرده است،ادا کند، بدین منظور ضمن قدردانی از شما خواننده گرامی،در این یاداشت قصد داردشما خواننده فهیم  را با توجه به پایان رسیدن ماه مبارک شعبان، آشنا کند به کارهایی که در روز های پایانی ماه شعبان بایستی انجام داد.

بدین منظور وبه جهت تشریح این مطلب به گوشه ی از توصیه های امام رئوف،حضرت رضا(ع) اشاره می شود ،امید است مقبول افتد.

اباصلت در آخرین روزه های ماه شعبان، خدمت حضرت امام رضا(علیه السلام) می‌ رسد. حضرت امام رضا علیه السلام در این دیدار درباره چگونگی سپری کردن روزهای آخر ماه شعبان توصیه هایی خواندنی به اباصلت دارند که بخشی از آن را در این قسمت مشاهده می فرمایید. حضرت در ابتدا به اباصلت می‌فرمایند:


در اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد و مالیات یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت است که در راستای اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین بهبود رفاه اجتماعی ابزاری مؤثر و کارآمد محسوب می گردد.

حال آنکه دولت درخصوص همکاری بهتر مودیان به سازمان امورمالیاتی کشور ماموریت داده تا با فرهنگ سازی مناسب در زمینه مالیات ستانی بهترین عملکرد را نسبت به دوره های قبلی داشته باشد.

دراین خصوص سازمان امورمالیاتی کشورجهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه وتقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشدوبا برنامه ریزی حساب شده دراین راه گام برداشته که طی دوسال گذشته از دولت تدبیر و امید با تبلیغات مفید ، برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی ،تقدیر از مودیان نمونه مالیاتی وتغییر در سازوکارهای مالیات ستانی عملکرد مثبتی ازخودبه نمایش گذاشته است.


اصناف فراخوان شده جهت نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه های صندوق فروش از ابتدای سال 1394، تا پایان خردادماه فرصت دارند تا مراتب نصب و شروع به استفاده از تجهیزات مذکور را در سامانه الکترونیکی سازمان ثبت نمایند.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور از رسانه مالیاتی ایران، در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه و بخشنامه شماره 71/93/200 مورخ 30/6/1393 سازمان امور مالیاتی کشور، موضوع فراخوان و الزام 10 گروه از صاحبان مشاغل جهت نصب و راه اندازی و استفاده از سامانه های فروشگاهی از ابتدای سال 1394، اصناف یاد شده در صورت اقدام در موعد تعیین شده، به منظور استفاده از تسهیلات مقرر در ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه، مکلفند مراتب نصب و شروع به استفاده از تجهیزات مذکور را حداکثر تا پایان خردادماه سال 1394 در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی WWW.TAX.GOV.IR ثبت نمایند.

براساس این گزارش، مودیان محترم هنگام مراجعه به سامانه الکترونیکی مذکور گزینه «ثبت صندوق و نرم افزار فروش » را انتخاب نموده و نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود و مشخصات صندوق فروش اقدام نمایند.


پرواضح است،مالیات یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت است که در راستای اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین بهبود رفاه اجتماعی ابزاری مؤثر و کارآمد محسوب می گردد.

به عبارتی دیگردر اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد؛ ضمن اینکه سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت بوده و تعیین میزان آن ارتباط مستقیمی با سطح توسعه و ساختار فرهنگی و اقتصادی آنها دارد.

علی رغم این امر، وصول درآمد های مالیاتی در قیاس با درآمدهای غیر مالیاتی همواره با موانعی روبرو بوده است از جمله این موانع پدیده ی فرار مالیاتی می باشد. 

دراین خصوص پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،قصد دارد علت عدم تمایل ایرانیان به پرداخت مالیات را در این یاداشت معرفی و در اختیار شما خواننده فهیم خود قراردهد.


برگهای از تاریخ مالیات

همان گونه که درجریان هستید این روزها بازار اخبار مالیاتی داغ است ودراین بین سازمان امورمالیاتی کشور جهت کسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد.

دراین بین پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور قصد دارد دراین یاداشت ، برگهای از تاریخ مالیات مربوط به ادواره گذشته است را منتشر نماید.

باشد تا جذابیت این یاداشت به مودیان کمکی کرده باشد تا درکنار قوانین و مقررات و فرهنگ سازی های سازمان مالیاتی ، اطلاعات تاریخی مالیاتی آنها بالارود .


همانگونه که شما خواننده گرامی پایگاه فرهنگ مالیاتی کشوردرجریان هستید،سازمان امور مالیاتی کشوردر راستایی ماموریت تعریف شده خود (1- ایجادشفافیت2-اصلاح قوانین ومقررات3-احیای فرهنگ مالیات ستانی) اقدامات درخورتحسین و کارآمدی را از خود به نمایش گذاشته و در راستای نیل به اهداف سازمانی خود باشیب تندی درحال فعالیت و مالیات ستانی است ، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور نیز در راستای حمایت از حقوق شهروندی در این یاداشت به انتظار مردم از تاثیر درآمدهای مالیاتی در سطح زندگی آحادجامعه پرداخته که در ادامه می خوانیم.

پرواضح است دولت تلاش دارد درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و هزینه‌های کشور نیز از محل مالیات تامین شود.

به واقع کاهش یا افزایش قیمت نفت، برای کشورهای صادر کننده و واردکننده این محصول، مزایا و معایب مختلفی دارد، در حالی که مالیات، درآمدی است که در صورت وجود قوانین قوی و ساختار کارآمد، می‌تواند بهترین منبع تامین درآمد دولت به ویژه در شرایط نوسانات بازار نفت و تحریم‌ها باشد. 


هفته بهبود فرهنگ مالیاتی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام خدمت مردم متدین و شریف و کلیه فعالان اقتصادی کشور

مالیات یک هزینه اجتماعی است که شهروندان متناسب با در آمد، ثروت و یا مصرف به عنوان بهای خدمات دولت از جمله رفاه، آسایش، امنیت پایه، آموزش و پرورش،آموزش عالی و بهداشت و درمان می پردازند.

مالیات نه تنها قسمتی از درآمدهای یک کشور را تعیین می نماید، بلکه به عنوان یک ابزار کارآمد در اقتصاد موجب تعدیل ثروت شده، وباعث از بین رفتن فاصله طبقاتی ،کاهش تورم در اقتصاد و کاهش درآمد دهک های بالامی گردد که ضمن حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، قادر به جهت دهی اقتصاد به سمت سرمایه گذاری مولد و مطلوب و نیز هدایت سلایق مصرف کننده به سمت کالاهای خاص و مفید می باشد.

جامعه شناسان به این نتیجه رسیده اند که عظمت و بزرگی یک کشور و تمدن آن بستگی به قوانین مالی و دقت در جمع آوری مالیات دارد و آن چیزی که یک کشور را نیرو مند و استوار نگه می دارد، میزان همکاری مردم در پرداخت مالیات می باشد.

در یک دهه اخیر سیاست گذاران اقتصادی با اطلاع از وضع موجود و شناخت از عدم ثبات و زوال پذیری و همچنین تبعات ناشی از تزریق دلارهای نفتی به اقتصاد در حال توسعه ایران براساس هدف گذاری ها و برنامه های میان مدت و بلند مدت در صدد برآمدند که هزینه های قطار اقتصادی ایران از اتکا به یک پایه عمده درآمدی یعنی نفت،با درآمد مناسب تر و منطقی تر جایگزین نمایند.

لذا در همین راستا تنها سازمان حاکمیتی که باید در سیاستگذاری ،تامین و جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی نقشی اساسی ایفا می کند،سازمان امور مالیاتی کشور است.

برای تحقق این وظیفه سنگین مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور از یک دهه گذشته مخصوصاً در سنوات اخیر برنامه ریزی و تلاش نموده که به طور کلی روشهای مالیات ستانی را در اجرای طرح جامع مالیاتی و پروژه های بزرگ از سنتی (دستی)به مکانیزه(ماشینی)تبدیل نماید.

حال آنکه در دولت یازدهم شاهد رشد و شکوفایی درآمدهای مالیاتی طی 2سال گذشته بوده ایم و سازمان امورمالیاتی کشور، جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه وتقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشدوبا برنامه ریزی حساب شده دراین راه گام برداشته که طی دوسال گذشته  با تبلیغات مفید ، برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی ،تقدیر از مودیان نمونه مالیاتی وتغییر در سازوکارهای مالیات ستانی عملکرد مثبتی ازخودبه نمایش گذاشته است.

درپایان لازم می دانم که از مشارکت مردم ولایت مدار و متدین کشور عزیزمان ایران در پرداخت مالیات و همکاری خوب رسانه های ارتباط جمعی، مجامع امور صنفی،اتحادیه ها و کلیه فعلان اقتصادی و پرسنل خدوم و پر تلاش اداره کل امور مالیاتی در سراسر کشور تشکر نمایم و معتقدم  با گسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات بهعنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند.

با آرزوی توفیق برای همه خدمت گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

مهدی حیدرپور

مدیر وبلاگ پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

http://intamedia.blog.ir


تکمیل مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی، پیش نیاز ارایه اظهارنامه الکترونیکی است.

به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به نقل از رسانه مالیاتی ایران، با توجه به سیاست نظام مالیاتی در سال جاری مبنی بر دریافت اظهارنامه های مودیان مالیاتی صرفا به صورت الکترونیکی، لازم است مودیان محترم ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR نسبت به تکمیل فرایند پیش ثبت نام و ثبت نام در سامانه مذکور اقدام نمایند.

بدیهی است با توجه به الکترونیکی بودن فرایند دریافت اظهارنامه های مالیاتی در سال جاری، تکمیل نکردن فرایند پیش ثبت نام و ثبت نام، منجر به عدم پذیرش اطلاعات اظهارنامه توسط سیستم خواهد شد و امکان ارایه اظهارنامه و همچنین پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی توسط مودیان محترم فراهم نخواهد شد.

گفتنی است با توجه به توسعه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و به منظور تکریم ارباب رجوع و تسریع امور مودیان مالیاتی، مودیان محترم می‌توانند در خرداد ماه نسبت به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند.


داوود آرضایی با اشاره به موضوع فرار مالیاتی و راه‌های پیشگیری از آن اظهار داشت: اخیرا یک مورد فرار مالیاتی به مبلغ 900 میلیارد تومان در یکی از استان‌های کشور کشف شد. فارس نوشت؛ دادستان سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: یکی از مؤسسات مالی که اقدام به صدور فاکتورهای صوری و غیر واقعی می‌کرد، توسط اداره کل امور مالیاتی استان مربوطه کشف و عوامل آن شناسایی شد.وی افزود: در این راستا پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی استان تشکیل و متهمان تحت پیگرد قرار گرفتند و پرونده مذکور در مرحله مقدماتی است.این مقام مسئول با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، فرار مالیاتی را جرم دانست که طبق ماده 274 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم که هم‌اکنون در مرحله اظهارنظر شورای نگهبان قرار دارد، فراریان از پرداخت مالیات تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.دادستان سازمان امور مالیاتی با تشریح اقدامات صورت گرفته توسط دادستانی انتظامی مالیاتی به استقرار دادیاران در ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور اشاره کرد و گفت: از مؤدیان مالیاتی و سایر شهروندان می‌خواهیم، هرگونه تخلف از سوی مأموران مالیاتی و یا امور مرتبط با وظایف سازمان امور مالیاتی کشور را به واحدهای دادستانی انتظامی مالیاتی گزارش دهند.آرضایی به فعالان اقتصادی و مردم توصیه کرد: مراقب سودجویان به اسم مأمور مالیاتی باشند، زیرا افراد کلاهبردار به شیوه‌های مختلف از مردم اخاذی می‌کنند. مخاطبان و عموم جامعه می‌توانند از طریق سایت این سازمان به نشانی www.intamedia.ir/dadsetani و تلفن مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور 1822 و تلفن مستقیم دادستان انتظامی مالیاتی با کد تهران و شماره 33967819 و 39903545 تماس برقرار کنند.

پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور