پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

سخن شهروندی

برهمگان مشخص و مبرهن است که ،فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به پرداخت مالیات و این به عنوان واجب تلقی می‌شود نه به عنوان زور.

بدین منظور پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور جهت گسترش فرهنگ مالیاتی در بین آحادجامعه بسته و نیز جهت اشاعه فرهنگ مالیاتی هرچه مطلوب تر درسطح جامعه ،مسئولین و مهم تر از همه دربین شما مودیان گرامی ،بخش سخن شهروندی را نظر گرفته که نظر و دیدگاه شماشهروندگرامی  را به مخاطبان پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معرفی می نمایید.

به واقع بایستی اذعان نمود این بخش از مجموعه 14سایت ادارات مالیات استانهای کشور جمع آوری شده است.


در همین رابطه با کسی که جزو فعالان اقتصادی بوده و مودی مالیاتی می باشد صحبت کردیم تا ببینیم اطلاعات این فرد در مورد مالیات چقدر بوده و این آگاهی چه تاثیری در افزایش میل و رغبت وی برای پرداخت مالیات داشته است؟ سراغ صاحب یک مغازه لباس فروشی می رویم که به گفته خودش عید نوروز برای آنها عید واقعی است چون مشتریشان در این ایام بیشتر شده و به تبع آن میزان فروش و سودشان هم بیشتر می شود. این فروشنده با اشتیاق و علاقه فراوان به سوالات ما گوش فرا داده و در جواب این سوال ما که آیا می دانی مالیات که پرداخت می کنی صرف چه اموری می شود می گوید : خدا وکیلی من خودم هم مثل خیلی از همکارانم و بقیه مردم همیشه فکر می کردم این مالیات که از ما گرفته می شود به خزانه دولت واریز می شود و هیچ فایده ای برای خود ما ندارد اما متوجه شده ایم بسیاری از امور رفاهی و عام المنفعه از محل همین مالیاتهای پرداختی ما می باشد . من حالا دیگر با رضایت خاطر و با کمال میل درموعد مقرر به اداره مالیات مراجعه کرده و مالیات متعلقه را پرداخت می کنم چون می دانم آبادانی کشورم در گرو این همکاری و همیاری من و امثال من می باشد. به همکاران خودم و اعضا سایر صنوف هم توصیه می کنم برای پرداخت مالیات خود لحظه ای تعلل نکنند و بدانند اگر ما دست به دست هم بدهیم می توانیم آبادانی کشورمان را رقم زده و آسایش و آرامش را برای آیندگان به میراث بگذاریم.

یکی از شهروندان معتقداست:وقتی مالیات پرداختی ما برای احداث بیمارستان ، مدرسه و جاده و پل هزینه می شود و همه ما از این امکانات بهره مند می شویم وظیفه داریم بخشی از درآمد خودمان را برای تامین این هزینه ها به دولت بدهیم تا دولت هم بتواند برنامه ریزیهای لازم را جهت توسعه و گسترش این امکانات انجام بدهد. همه ما باید بدانیم که نفت مال همه است و بچه های ما هم در این نعمت سهیم هستند و ما نباید توقع داشته باشیم برای تامین هزینه خودمان ، حق بچه هایمان را ضایع کنیم چون این بزرگترین ظلمی است که به بچه های خودمان می کنیم و هیچوقت نمی توانیم جواب سوال آنها را که چرا باعث تباهی آینده آنها شدیم؟ بدهیم.


دراین بین عده ای معتقداند ، پول‌هایی که از طریق مالیات‌ها گرفته و هزینه می‌شود ، پول مالیات نیست و پول نفت است. اصلا پول مالیات در کجا هزینه می‌شود و من چرا باید مالیات پرداخت کنم.
برخی معتقداند، در هر سرزمین وجامعه ای مردم ودولت دو طرف نظام مالیاتی اند .برای این که نظام مالیاتی با حداکثر کارآمدی واثر بخشی همراه شود، باید هر دو طرف از یک دیگر شناخت جامعی داشته باشند وبه طور مستقیم وغیر مستقیم بتوانند رفتار یکدیگر را ارزیابی واعتماد سازی کنند.
برخی معتقداند، پرداخت مالیات از راهکارهای توسعه و عمران هر جامعه محسوب می شود به طوری که بر اساس برخی تحقیقات انجام شده بالغ بر 32 درصد از تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای پیشرفته از محل مالیات تأمین می شود در حالی که این رقم در ایران با تلاش های صورت گرفته همچنان تفاوت فاحشی با این کشورها دارد.
برخی معتقداند، دولت می بایستی اطلاع رسانی کند.به مردم اعلام شود که چرا باید مالیات بپردازند واین مالیات اخذ شده به چه مصارفی می رسد. این اصل را می بایست با اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی ، روزنامه ها ونشریات به نحوی که برای عموم مردم قابل درک باشد به مرحله اجرا در آورد.
برخی معتقداند، یک سیستم مالیاتی مناسب که بر اساس درآمدهای مالیاتی سریع وصول گردیده و با سهولت و حداقل هزینه ها به اجرا در می آید می تواند مشوق سرمایه گذاری و پس انداز در جامعه باشد و در جهت اِعمال سیاست های صادراتی و حتی کنترل نقدینگی مورد توجه قرار گیرد.
برخی معتقداند، قوانین ومقررات باید طوری تنظیم شود که متناسب با شرایط فعلی جامعه باشد وافراد با میل ورغبت بشتری مالیات بپردازند واحساس کنند که این پول خودشان نیست، بلکه دینی است که به مردم وجامعه دارند اصل سوم پرهیز از ناعادلانه بودن مالیات ستانی است که موجب فرار مالیاتی می شود.
برخی معتقداند، در وضع فعلی، برای جمع¬آوری مالیات، تبیین ابعاد فرهنگی این امر از اولویت های جدی به شمار می رود، زیرا تجربه ثابت کرده است که ایجاد تحول در فرهنگ مالیاتی زمینه های مشارکت عمومی را در پرداخت مالیات افزایش می دهد.

برخی معتقداند، فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به پرداخت مالیات و این به عنوان واجب تلقی می‌شود نه به عنوان زور. به عنوان مثال در خارج از کشور مردم از دو چیز خیلی می‌ترسند: یکی مرگ و دیگری مامور سازمان مالیاتی .چون هیچ کدام به اصطلاح کوتاه نمی‌آیند و مالیات را از افراد می‌گیرند ولی در ایران مثل اینکه خیلی راحت است از طریق لابی و دیدن دوست و آشنا و سوء استفاده‌ها، که بتوانند قسمتی از مالیات را به عنوان بخشودگی و باقی مانده را تقسیط کنند.
 برخی معتقداند،کارهای مختلفی را بدون پرداخت مالیات می‌توان انجام داد ، مانند کارهای دلالی، خرید و فروش‌هایی که بدون ثبت شدن در دفتری صورت می‌گیرد و درآمدهایی که حاصل از خرید و فروش ارز به دست می‌آید. افراد سودجو وقتی می‌بینند که هیچگونه مالیاتی برای این کارها تعلق نمی‌گیرد و قابل کشف و شناسایی هم نمی‌باشد و مجبور به پرداخت مالیاتی هم نیستند، از این راه فرار مالیات را انتخاب می‌کنند.
برخی معتقداند،در خارج از کشور مردم از دو چیز خیلی می‌ترسند: یکی مرگ و دیگری مامور سازمان مالیاتی .چون هیچ کدام به اصطلاح کوتاه نمی‌آیند و مالیات را از افراد می‌گیرند ولی در ایران مثل اینکه خیلی راحت است از طریق لابی و دیدن دوست و آشنا و سوء استفاده‌ها، که بتوانند قسمتی از مالیات را به عنوان بخشودگی و باقی مانده را تقسیط کنند.
برخی معتقداند، ساخت فیلم یا کلیپ هایی که نشان دهنده ی صرف هزینه های مالیاتی در تولید و یا ساخت مدرسه، فرودگاه، بیمارستان، کمک به خانواده های بی سرپرست، و... باشد.
برخی معتقداند،اگر چنین حسی در مردم یک کشور به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله ی دولت تنها برای ساختن فردایی بهتر برای آن ها و فرزندانشان است، آن وقت معضلی به نام فرار مالیاتی برای دولت وکابوسی به نام مالیات برای مودیان وجود نخواهد داشت.
برخی معتقداند، برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، می بایست سطح فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه به گونه ای ارتقا داد که مالیات دادن برای مردم مانند انجام عبادت و پرداخت خمس مال باشد.

دراین خصوص چندی پیش حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، ضمن تشکر و قدردانی فراوان از حضور پرشکوه ملت بزرگ ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال، در سخنان مهمی، به تشریح شرایط اقتصادی کشور و همچنین راهکارهای علاج مشکلات، بویژه ضرورت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی پرداختند و فرمودند: موضوع مالیات بسیار مهم و مالیات یک فریضه است.
ادامه نظرات و پیشنهادات را در بخش نظرات این مطلب بخوانید

نظرات (۲۷)

با عرض سلام، جدیدا از دو تا رستوران در اصفهان خرید داشتم که پسبه مبلغ سفارش 9 درصد مالیات اضافه کرده بودن مثلا اگر هزینه خرید من 400 هزار تومان بود تقریبا 40 هزارتومان بیشتر پرداخت کردم. مگر آن فروشنده نباید خودش مالیات بدهد چرا خریدار مالیات فروشنده را می‌دهد. یک کارمند سر ماه مالیات‌ را می‌دهد چرا بعضی از این فروشندگان مالیات شان را از خریدار می‌گیرند آیا این بهانه ای برای دریافت وجه بیشتر از خریدار است؟ اصلا این کار قانونی است؟ بکجا باید اطلاع داد؟ 

آقا وضعیت خیلی خراب تر از این حرف ها هست که دنبال فرهنگ سازی باشیم و مودیان را به پرداخت مالیات تشویق کنیم ،راستش باید اذعان نمود که:وضعیت فرار مالیاتی برخی شرکت‌ها که به شرکت‌های لیست سیاه معروف شده‌اند، چنان صدای رئیس سازمان امور مالیاتی را درآورده که به دادخواهی از نظام قضایی متوسل شده است. درحالی‌که عسگری از 12 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی خبر داده، اعلام کرده که بیش از ١٢٠‌میلیارد تومان از معوقات مالیاتی مربوط به باشگاه‌ها و ورزشکاران و ٦٥‌ درصد این رقم مربوط به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است. در عین حال ٨٠ تا ٩٠‌ درصد ورزشکاران از دادن مالیات طفره‌ رفته و می‌روند. 

بدانید وآگاه باشید که:مونتسکیو در روح القوانین گفته است که در کار مالیات دو ضرورت با هم آشتی داده می شوند ؛ برای تأمین درآمدهای دولت باید هم به ضرورت های دولت توجه شود و هم به ضرورت های مردم. با تحلیلی بهتر از گفته ی مونتسکیو می توان به این مضمون دست یافت که تبیین نحوه ی مصرف مالیات عبارتست از توزیع هزینه های مندرج در بودجه بین افراد بر حسب توانایی پرداخت آنان.

تشکر از نظرات پرمغز و پرمحتوای دوستان ،من به شخصه لذت بردم و خیلی دلگرم شدم به این که فرهنگ سازی دولت در خصوص مالیات ستانی در جامعه در حال رشد و شکوفایی است .
خود بنده هم این نظر را دارم ( برنامه ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدار می باشد، از اساسی ترین محورهای برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. بر همین اساس و با توجه به نقش مهم درآمدهای مالیاتی در توسعه و پیشبرد اهداف دولت، اصلاح ساختار اقتصادی، توسعه فعالیت‌های تولیدی وخدماتی، گسترش پایه‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضرور، رفع محدودیت‌های بودجه‌ای سازمان، تأمین نیروی انسانی و اتخاذ تدابیر قانونی نقش بسیار مهمی در ارتقای درآمدهای مالیاتی و در نتیجه توسعه و آبادانی کشور ایفا می کندکه برای تحقیق چنین امری اراده مردم عمده ترین نقش را دارد.)

پول‌هایی که از طریق مالیات‌ها گرفته و هزینه می‌شود ، پول مالیات نیست و پول نفت است. اصلا پول مالیات در کجا هزینه می‌شود و من چرا باید مالیات پرداخت کنم.
با کدام ساز دولت باید رقصید و چرا همه فشارها بر بازار است؟ افزایش مالیات، بازرسی ها و جریمه ها فقط برای بازاری هاست، در حالی که تعزیرات چشم خود را روی ده ها منزلی که در آن ها اجناس قاچاق و خارجی عرضه می شود، بسته است؟
هرگز نمی توان انتظار داشت که انگیزه کافی برای پرداخت داشته باشیم و چنانچه مالیات در چارچوب قانون وبا رعایت عدالت اجتماعی گرفته شود از بروز هرگونه اختلاف بین مودی و دولت جلوگیری خواهد شد و دولت خواهد توانست آن را در زمان مناسب وصول کند.
مشارکت هرچه بیشتر مردم در این زمینه، کمک شایانی در جهت ترویج فرهنگ مالیاتی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمایه های نسل آتی می نمایدوهرچقدر همراهی و همکاری مردم در تامین درآمدهای مالیاتی بیشتر شود متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آبادانی کشور و ارایه خدمات بیشتر بویژه در حوزه های بهداشتی- درمانی، راهسازی و سدسازی، آموزشی و پژوهشی و نظایر آن بازتر خواهد شد
باید اذعان کرد که پرداخت مالیات در باورهای عمومی کشورهای پیشرفته ارزش تلقی می‌شود و عدم پرداخت مالیات به عنوان یک عملی نا هنجار و غیر ارزشی می باشد که محرومیت از خدمات اجتماعی و یا نظایر آن را در پی دارد. نقش و کارکرد مالیات در این کشورها جایگاه و منزلت خود را پیدا کرده است و متناسب با آن خدمات عمومی و رفاهی نیز ارایه می گردد
بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی ، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است. همانگونه که می دانیم کشور ما با وابستگی به درآمدهای نفتی به جای ذخیره این نعمت خدادادی برای آیندگان ، آن را صرف امور جاری و هزینه های عمران و آبادانی می نماید البته این نگرش ، در سالهای اخیر تغییر کرده و مبنای سیاستهای اقتصادی دولت بر تامین هزینه های جاری و عمرانی از محل مالیات قرار داده شده است. 
فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به انجام تکالیف قانونی و مشارکت در امورجاری کشور. می بایست با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور ، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت مردم در پرداخت مالیات می شود را اجرایی کرد.
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • پرداختن به مقوله مالیات مستلزم ایجاد بستر و فرهنگ سازی مناسب است و باید پذیرفت تا زمانی که افراد یک کشور از اهمیت مالیات و کارکرد آن غاقل باشند، هرگز نمی توان انتظار داشت که انگیزه کافی برای پرداخت داشته باشند و چنانچه مالیات در چارچوب قانون وبا رعایت عدالت اجتماعی گرفته شود از بروز هرگونه اختلاف بین مودی و دولت جلوگیری خواهد شد و دولت خواهد توانست آن را در زمان مناسب وصول کند.
    نتایج آزمون فرضیه های که با استفاده از کای دو و فریدمن انجام شده است؛ نشان می دهد: 1. سطح فرهنگ مالیاتی در میان مردم پایین تر از حد متوسط است؛ 2. بی اطلاعی مردم از اهمیت پرداخت مالیات یکی از عوامل بازدارنده فرهنگ مالیاتی است؛ 3. ساده سازی متون قوانین مالیاتی و منطقی کردن مراحل اخذ مالیات در ارتقا فرهنگ مالیاتی تاثیر دارد؛ 4. آموزش مردم با قوانین و مقررات مالیاتی، مشکلات مامور تشخیص را کم می کند و در ارتقای فرهنگ مالیاتی موثر است؛ 5. افزایش عدالت و کارکرد سازمان مالیاتی در ارتقا فرهنگ مالیاتی تاثیر دارد؛ و 6. صداقت و احساس مسوولیت مودیان یکی از عوامل ارتقای فرهنگ مالیاتی است.
    فرهنگ مالیاتی یکی از راه های نسبتا جدید وصول مالیات می باشد که اعتلای آن باعث بالا بردن کارایی دستگاه مالیاتی و جمع آوری بیشتر مالیات می شود.
    مهمترین وسیله در تخصیص منابع، حصول اشتغال کامل، درجه معقولی از ثبات قیمتها، توازن حسابهای بین المللی و بالاخره توزیع عقلایی و صحیح درآمدها میان طبقات و گروهها و بخشهای مختلف اقتصادی جامعه، بهره گرفته می شود.
    مالیات به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور نقش خود را ایفا می کند و در واقع ابزاری است برای تحرک تولید و برنامه های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع می باشد.
    برای اینکه نقش ملموس تری از نحوه مصرف مالیات بیان شود می توان به بخش های از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که برای هزینه سلامت و کمک به شهرداری ها پرداخت می شود بطوریکه از میزان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به سلامت و درمان و 3 درصد به شهرداری ها اختصاص داده می شود که در خصوص درمان می توان نقش سهم مالیاتی که به این حوزه داده شده است را به وضوح در طرح جامع سلامت که در سالهای اخیر به اجرا در آمده است و هزینه های درمان را بسیار پایین آورده است اشاره کرد.
  • وبلاگ فرهنگ مالیاتی کشور - یک وبلاگ مخاطب محور
  • مالیات به منظور حفظ و نگهداری از بسترهای موجود برای فعالیت های اقتصادی و همچنین ایجاد امکانات و منابع که دولت در اختیار آنها می گذارد گرفته می شود از مهمترین آنها می توان به هزینه هایی که صرف توسعه زیر ساختهای اقتصادی، ایجاد فضاهای کسب و کار، تامین هزینه های جاری دولت که بعنوان تسهیل کننده برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود و هزینه هایی که صرف امنیت می شود که بطور مستقیم و غیر مستقیم با فعالیتهای اقتصادی در ارتباط هست اشاره کرد.
    در تعریف مالیات گفته شده است یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانایی جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود و در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.
    میدونید آقای محترم راستش من وقتی این مطالبو می خونم یاد چیزایی میفتم که تو کتاب و قصه و فیلم هست ولی واقعیت نداره. ملت همه فلسفه واقعی مالیاتو میدونن مسئله اینه که واقعا این مالیات از توانمند به ناتوان میرسه یا نخیر سیرش یه چیزیه عجیب غریب و از ناتوان به دزد به میرسه. آخه این مملکت اگه کارش رو اصول بود که این همه اختلاسای نجومی تو نظامداراش دیده نمیشد. تو رو خدا دست رو دل مردم نذارید.
  • مهدی حیدرپور
  • پرواضح است مالیات رکن اصلی درآمد دولت ها به ویژه درکشورهای پیشرفته است اما در همه جا از جمله کشور ما به جهات گوناگون تاریخی و مذهبی پرداخت مالیات، با اکراه و اجبار همراه بوده است و مردم به دلایل گوناگون از مالیات می گریزند و در اعلام به موقع درآمدهای خود با واحدهای مالیاتی همکاری لازم را نمی کنند که میزان همکاری با نظام مالیاتی و تمایل آنها به پرداخت مالیات در نظر صاحبنظران این حوزه به درجه رشد اجتماعی و اعتقاد آنان نسبت به رسالت این نظام بستگی دارد.
    در تبصره ماده 157 قانون مالیاتهای مستقیم امده است که در صورت مطالبه مالیات از غیر مودی شوراهای حل اختلاف مالیاتی بایستی از این کار جلوگیری نمایند و در هر مرحله ای این کار را متوقف سازند (سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه ای به ادارات مالیاتی دستور داده است تا هر برگ تشخیص مالیات و یا مالیات قطعی شده فقط یک بار به کمیسیون ارجاع گردد )این درحالی است که برخی ممیزین مالیاتی جهت جلوگیری از ارجاع پرونده به کمیسیون حل اختلاف وشکستن رای تشخیص مربوط به خودکه عواقب خاصی را برایشان دارد به بهانه های واهی پرونده را به کمیسیون ارجاع میدهند و در پی درخواست مودی ویا شخص ثالث برای ارجاع به کمیسون حل اختلاف عنوان میدارند که قبلا به کمیسیون رفته و دیگر نمیتوان پرونده را به کمیسیون فرستاد (برخلاف ماده 238 و 239 قانون مالیاتهای مستقیم )
    در ماده 181و تبصره ان تصریح شده که اداره مالیات میتواند جهت انجام بهتر قوانین مالیاتی میتواند اسناد مالی مودیان را تا هر سالی که لازم باشد!!!!! بررسی و مالیات مربوطه را از ایشان اخذ نمایند این قانون ابزاری شده در دست اداره مالیات تا هرکس که به نحوی معترض به نحوه تشخیص مالیات باشد و یا در این زمینه کند وکاوی نماید اطلاعات مالی او را در بانکها و دیگر موسسات مالی(که جز اطلاعات محرمانه شخص تلقی میگردد ) جمع اوری و به زبان ساده وی را از زندگی ساقط نماید با توجه به اینکه ادارات مالیاتی در این ماده قانونی خود به تنهایی شاکی – دادستان و قاضی ماجرا میباشند و خدای ناکرده بیم ان میرود تا بر اثر بعضی بی عدالتی ها و حب و بغض ها از این ماده قانونی استفاده گردد لذا پیشتنهاد میگردد تا در تبصره ای برای این ماده مشخص گردد چه کسانی مشمول این قانون قرار میگیرند

    و دستور اجرای ان نیز برعهده مرجع صالح قضایی باشد تا حداقل حقوق مودیان نیز در این رابطه لحاظ گردد .
    خدا توفیق خدمتگزاری به این مردم را به جنابعالی عطا فرموده و امروز مردمی که به شما رای داده اند چشم امیدشان به شما نمایندگان است تا حقوق ایشان را استیفا نمایید با تشکر
    مدتی قبل یکی از دوستان به بنده مراجعه نمود و با توجه به شناخت محدودی که اینجانب از قوانین مالیاتی دارم از من طلب کمک نمود دیدم که مغازه ای دارد و مستاجرین مغازه وی بدون پرداخت مالیات از محل رفته اند و حال کارشناس مالیاتی امده و مالیات مشاغل را بنام مالک ثبت نموده و ان را برای اجرا گذاشته اند گفتم خوب ما به اداره وصول و اجرای مالیاتی رفتیم و در انجا بنده به استناد ماده مورد نظر در خواست ارجاع به کمیسیون حل اختلاف را کردم و لی در جواب به من گفتند که باید چک یا سفته بگذاری برای اینکار و وقتی با اعتراض اینجانب روبرو شدند بعضا تهدید هم نمودند فلان وغیره ..............

    از روی ناچاری به دیوان عدالت اداری پناه بردیم که پس از ده روز در جواب بنده مجددا گفتند

    باید یه شورای حل اختلاف مراجعه نمایی وقتی به مدیر شعبه ۰۰۰ دیوان ماجرای اداره مالیات را گفتم گفت به ما ربطی ندارد (این هم از عدالتخانه ما)
    اینجانب از شهروندان این مرز وبوم میباشم که اخیرا بدلیل مشکلات عدیده ای که با سازمان محترم امور مالیاتی کشور پیدا نمودم از این رو به مطالعه متن قانون مالیاتهای مستقیم پرداختم و دریافتم که این قانون متاسفانه به صورت یک طرفه و در جهت منافع سازمان امور مالیاتی نگاشته شده و چه حقوق مردم که در این میان پایمال میگردد از این رو خواستم تا مسائلی را با شما در این مورد در میان بگذارم پیشنهاداتی را جهت بررسی حضرتعالی مطرح تا انشا الله جنابعالی بعنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انها را پس از بررسی و تدوین مجدد جهت استیفای حقوق مردم در صحن علنی مجلس مطرح و نسبت به تصویب ان تلاشهای لازم را مبذول فرمایید
    پدر بنده مغازه ای را در اختیار دارد که با توجه به کهولت سن نسبت به اجاره آن و ارتزاق از طریق اجاره بهای ان اقدام مینماید مردادماه سال گذشته مامور مالیاتی به درب منزل پدر اینجانب مراجعه نمودند و با اعلام اینکه چرا مستاجرین شما تا کنون نسبت به پرداخت مالیات در 5 سال گذشته اقدام ننموده اند نسبت به تهدید این پیرمرد اقدام نموده بودند و با عناوینی از قبیل پلمپ ملک مورد نظر (مغازه ) و حراج اموال و مایملک ایشان بدلیل نپرداختن مالیات توسط شخصی دیگر ایشان را تهدید نمودند در پی این امر پدر با بنده تماس حاصل نمودند و اینجانب با مراجعه حضوری به اداره مالیات محل وقوع ملک جویای مسائل فی مابین ایشان شدم مامور مالیاتی پس از رویت اینجانب و شناسایی بنده 10 برگ تشخیص مالیات را به بنده ابلاغ نمودند (بعدها فهمیدم که ابلاغ مورد نظربا توجه به اینکه مودیان مالیاتی از اقوام وبستگان بنده نبوده اند دچار مشکل قانونی بوده و ممیز از این طریق میخواسته برای بنده تعهد قانونی برای پرداخت مالیات شخص دیگری را ایجاد نماید لازم به ذکر است در ادامه قضیه وقتی بنده به ممیز مالیاتی اعتراض نمودم و قصد شکایت از ایشان را داشتم به صورت غیر رسمی به بنده تفهیم شد که در صورت شکایت از شخص مزبور که باعث زیر سوال رفتن حوزه مالیاتی مربوطه گردد مطابق ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم با بنده رفتار خواهد شد انهم بااین استدلال غیر منطقی که چرا پدر بنده مستاجرین خود را به اداره مالیات نبرده تا مالیاتشان را بدهند حال معلوم نیست که ایشان با کدام ابزار قانونی میبایست مستاجرینشان را مجبور به حضوردر اداره مالیات و پرداخت مالیات شغلی شان مینمودند) در پی این امر بناچار شروع به مطالعه قانون مالیاتهای مستقیم نمودم که پی بردم حقوق هزاران نفر از قبیل پدر بنده در این قانون پایمال گردیده است که نظر شما را در این خصوص جلب مینمایم

    رسال نظرا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی