پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور

فرهنگ مالیاتی کشور،جهت آشنایی هرچه بیشترآحادمردم باپرداخت مالیات افتتاح شده است
%@%بدانید و آگاه باشید،مالیات یک فریضه و یک راه شرعی در تامین نیازهای مادی کشور است، پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست مالیات یک تنبیه اجتماعی نیست بلکه مالیات یک فرصت اجتماعی است -آگاه باشید پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،به عنوان یکی از مبلغان فرهنگ مالیاتی درکشور باهدف گسترش اعتلاء فرهنگ مالیاتی کشور می کوشد و به کمک و یاری شما نیاز منداست %@%           
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
(@)__ بدانیم و بدانید مالیاتی __(@) بدانید،دولت درجهت تحقق بخشی از خواسته های مردم درخصوص بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه عدالت اجتماعی وخدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است که هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. بدانید،فرار مالیاتی منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و اخلال در بودجه بندی شده و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت می شود. علاوه براین فرار مالیاتی باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلاً به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بدانیم سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد. بدانیم باگسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه میکنند و فرار از آن را معصیت و گناه می شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند می نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران میدانند
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
 سوالات مالیاتی  چرامالیات بدهیم  چرافرهنگ مالیاتی   دادخواهی مالیاتی  چالش های مالیاتی  فریضه ای بنام مالیات  بدانید و بدانیم مالیاتی  دغدغه ای بنام فرار مالیاتی  بازار و دغدغه ای بنام مالیات  معافیت های 17گانه مالیاتی  یاداشتی مالیاتی از ونکوورکانادا  بهترین راهکارهای کسب مالیات   فرآیندهای الکترونیکی شده مالیاتی  مزایایی ارسال اظهارنامه الکترونیکی  راهکارهای گسترش فرهنگ مالیاتی  اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟   سازمان امورمالیاتی وفرهنگ مودی مداری  چرانسبت به پرداخت مالیات آلرژی داریم ؟   گسترش فرهنگ مالیاتی با مدیریت جهادی  گسترش فرهنگ مالیاتی باهمدلی و همزبانی  اهمیت برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی  ثروتمندان چقدر به پرداخت مالیات توجه دارند؟  مالیات برارزش افزوده شامل کدام کالاهانمیشود  پیام پایگاه فرهنگ مالیاتی به مناسبت روز مالیات  انتظار مردم از سازمان امور مالیاتی دولت یازدهم  دلایل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان  عملکرد سازمان امورمالیاتی در کاهش فرارمالیاتی   عملکردسازمان مالیاتی درارتقاءفرهنگ مودی مداری
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما
محل لوگوی شما

همانگونه که شماخواننده گرامی در جریان هستید، مالیات به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

در حوزه اقتصاد 5 نوع مالیات داریم که عبارتنداز

مالیات بر درآمد املاک
 مالیات بر درآمد حقوق
 مالیات بر درآمد مشاغل
 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
 مالیات بر درآمد اتفاقی

دراین بین مخالفان دریافت مالیات در کشورهای مختلف جهان براین باورند ،از آنجاییکه پرداخت مالیات اجباریست و توسط نظامات حقوقی اعمال می‌شود برخی فلاسفه سیاسی مالیات بستن را چون دزدی (یا برده داری یا نقض حقوق مالکیت)، یا استبداد می‌دانند و دولت را به جمع‌آوری مالیات از راه زور و ابزارهای اجباری متهم می‌کنند.

دراین راستا موافقان مالیات نیز براین باورندکه باپرداخت مالیات ،تورم ناشی از گرانی کنترل و رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

حال در این یاداشت پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور قصد دارد تاشما خواننده گرامی را با مالیات برارزش افزوده آشنا و فایده اجرای این نوع مالیات را معرفی نماییم.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در زنجیره واردات، تولید و توزیع بر حسب درصدی از ارزش کالا و خدمات مشمول دریافت می‌شود.

این نوع مالیات به دلیل مزایای و پیامدهای اثربخشی که به همراه داشته، محبوبیت فراوانی کسب کرده است و در حال حاضر در بیش از 136 کشور جهان اخذ می‏شود.

درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی به این نکته اشاره نمود که:مالیات بر ارزش افزوده، اولین بار در 1948 در فرانسه اجرا شد، به دلیل مزایای بی شماری که به همراه داشت به سرعت محبوب شد و بسیاری از کشورهای جهان برای ساماندهی مشکلات اقتصادی و تامین هزینه های عمومی خود به اجرای آن روی آوردند.

در ایران نیز قانون مالیات بر ارزش افزوده در تیر ماه 1387 ابلاغ و از مهر همان سال اجرایی شده است و فعالان اقتصادی طی پنج مرحله برای اجرای آن فراخوانده شده‏اند که این اقدامات در نهایت به گسترش پایه‏های مالیاتی و ایجاد منبع پایدار و مطمئنی برای تامین هزینه های عمومی انجامیده است، به گونه‏ای که در سال گذشته حدود 45 درصد از درآمدهای مالیاتی از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است.

مالیات برارزش افزوده

دراین خصوص تحلیلگران اقتصادی مزیت اجرای این نوع مالیات را چنین عنوان کرده اندکه: در زمان رونق اقتصادی، این نوع مالیات، برارزش افزوده، کالا ها و ‏خدماتی اعمال می شود و با افزایش سطح تولید و ارزش افزوده میزان وصولی از این منبع ‏افزایش می یابد ‏‎‏/ از طرف دیگر در زمان رکود اقتصادی ، با کاهش سطح تولیدات و ارزش ‏افزوده مؤسسات اقتصادی، وصولی از مالیات بر ارزش افزوده نیز تقلیل می یابد و در نتیجه از ‏فشار فزاینده بار مالیاتی بر طبقات جامعه در زمان رکود کاسته می شود.

حال بایستی ابراز نمود که :مالیات بر ارزش،از یک سو به لحاظ این که در بر گیرنده طیف وسیعی از کالاها و ‏خدمات است و درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد می کند، ضمن آنکه به دلیل وسعت پایه ‏مالیاتی و پائین بودن نرخ مالیاتی درآمد مالیات بیشتری را نصیب دولت می کند و این امر ‏بدون از بین بردن انگیزه تولید صورت می پذیرد. به این ترتیب امکان فرار مالیاتی در مالیات بر ‏ارزش افزوده، به دلیل کمتر بودن نرخ مالیاتی آن در مقایسه با سایر مالیات ها با پایه محدود ‏کاهش می یابد.

وازسویی دیگراز آنجا که این مالیات در هر مرحله قابل انتقال به مرحله بعدی است و به کمک آن می توان معاملات و تراکنش های صورت گرفته در زنجیره واردات، تولید، توزیع و صادرات را ره‏گیری کرد و از این طریق بر شفافیت جریان ها و فعالیت های اقتصادی افزود. تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر افزایش شفافیت اقتصادی به دلیل سازوکار متداولی است که در اکثر کشورهای جهان برای دریافت این نوع مالیات اجرا می شود.

درپایان و به نظرنگارنده"مهدی حیدرپور"امروزه مالیات بر ارزش افزوده ‏مکانیزمی است که ضمن پایداری درآمدهای عمومی کشور، به ابزاری برای یکسان سازی ‏سازمان و ساختار مالیاتی کشورهای عضو اتحادیه های منطقه ای تبدیل شده است. به ‏دلیل وسیع بودن پایه مالیات بر ارزش افزوده، می توان این مالیات را با نرخی کمتر از مالیات ‏بر فروش مرتبط با بخش های مختلف بازرگانی اعمال کرد و امکان کاهش فرار در مالیات بر ‏ارزش افزوده را فراهم آورد. با توجه به ویژگی های یاد شده، مالیات بر ارزش افزوده می ‏تواند ساختاری کارآمد جهت بهبود سیستم مالی کشور قلمداد شود.‏

تهیه وتنظیم: مهدی حیدرپور

خبرنگارحوزه اقتصاد

مدیرپایگاه فرهنگ مالیاتی کشور
بازنشر این مطلب در :

شبکه مجازی نت ایران
 

نظرات (۷)

به نظر من بایستی اول فرهنگ را اصلاح کنیم و فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به پرداخت مالیات و این به عنوان واجب تلقی می‌شود نه به عنوان زور.
پول‌هایی که از طریق مالیات‌ها گرفته و هزینه می‌شود ،افراد احساس می‌کنند که مربوط به پول مالیات نیست و پول نفت است. برای برخی این سوال پیش می‌آید که پول مالیات در کجا هزینه می‌شود و من چرا باید مالیات پرداخت کنم.
در خارج از کشور مردم از دو چیز خیلی می‌ترسند: یکی مرگ و دیگری مامور سازمان مالیاتی .چون هیچ کدام به اصطلاح کوتاه نمی‌آیند و مالیات را از افراد می‌گیرند ولی در ایران مثل اینکه خیلی راحت است از طریق لابی و دیدن دوست و آشنا و سوء استفاده‌ها، که بتوانند قسمتی از مالیات را به عنوان بخشودگی و باقی مانده را تقسیط کنند.
ولی به نظر من - علت عدم اعتماد کافی به نظام مالیاتی این است که مردم معتقد هستند
فرهنگ دیگری که جا افتاده این است که کارهای مختلفی را بدون پرداخت مالیات می‌توان انجام داد ، مانند کارهای دلالی، خرید و فروش‌هایی که بدون ثبت شدن در دفتری صورت می‌گیرد و درآمدهایی که حاصل از خرید و فروش ارز به دست می‌آید. افراد سودجو وقتی می‌بینند که هیچگونه مالیاتی برای این کارها تعلق نمی‌گیرد و قابل کشف و شناسایی هم نمی‌باشد و مجبور به پرداخت مالیاتی هم نیستند، از این راه فرار مالیات را انتخاب می‌کنند.
به نظر من - علت عدم اعتماد کافی به نظام مالیاتی این است که مردم معتقد هستند
 پول‌هایی که از طریق مالیات‌ها گرفته و هزینه می‌شود ،افراد احساس می‌کنند که مربوط به پول مالیات نیست و پول نفت است. برای برخی این سوال پیش می‌آید که پول مالیات در کجا هزینه می‌شود و من چرا باید مالیات پرداخت کنم.
فرهنگ مالیاتی خلاصه می‌شود به تمایل افراد به پرداخت مالیات و این به عنوان واجب تلقی می‌شود نه به عنوان زور. به عنوان مثال در خارج از کشور مردم از دو چیز خیلی می‌ترسند: یکی مرگ و دیگری مامور سازمان مالیاتی .چون هیچ کدام به اصطلاح کوتاه نمی‌آیند و مالیات را از افراد می‌گیرند ولی در ایران مثل اینکه خیلی راحت است از طریق لابی و دیدن دوست و آشنا و سوء استفاده‌ها، که بتوانند قسمتی از مالیات را به عنوان بخشودگی و باقی مانده را تقسیط کنند
سلام
وبلاگتون عالیه ، اول اینکه به ما یه سر بزنید
دوم اینکه مایل به تبادل لینک هستیم. در صورت تمایل ما را با عنوان مجله الکترونیکی بهرا و آدرس behra.blog.ir لینک و اطلاع رسانی کنید تا شما رو لینک کنیم
با تشکر 

رسال نظرا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی