محمد قاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور در مورد گلهمندی برخی از تولیدکنندگان درباره اخذ چند مرحلهای مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: ارزش افزوده یک مالیات بر پایه مصرف محسوب میشود که دارای مراحلی زنجیره واری در حوزه های واردات، تولید، توزیع و مصرف است.
وی افزود: هر کالای وارداتی که در عرصه تولیدی و یا مصارف دیگر به کار گرفته میشود باید با ورود به کشور، مالیاتی بر اساس ارزش افزوده پرداخت کنند.
پناهی ادامه داد: به طور مثال زمانی که یک خودروی 15 هزار دلاری در گمرک ورود پیدا میکند باید 60 تا 70 درصد گمرکی پرداخت کند که با احتساب این درصد از تعرفه های گمرکی، ارزش خودرو به 25 هزار دلار میرسد. با تبدیل ارزش تعیینی به ریال، قیمت آنها تغییراتی را شامل میشود چرا که به طور معمول هر ریال به ازای ارز دیگر کشورها حدود سه هزار تومان است.
وی اضافه کرد: گمرک با اخذ 9 درصد گمرکی حدود 7.5 میلیون تومان ارزش افزوده به اداره امور اقتصادی و مالیاتی پرداخت میکند. زمانی که خودرو وارد بازار مصرف میشود عرضه کننده با احتساب سود خود و پرداخت مالیات 10درصدی خودروی مذکور را تا 90 میلیون تومان به فروش میرساند.
پناهی بیان کرد: در نهایت فروشنده حدود 5 میلیون تومان بر چنین خودرویی سود حاصل میکند که در این سود و مالیات پرداختی میزان گمرکی خودروی مذکور که در مرحله پیشین اخذ شده، حساب می شود و در مراحل بعدی متقاضیان با مقدار کمتری از پرداخت مالیات روبهرو میشوند.
قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور تشریح کرد: در واقع با فروش خودروی مذکور حدود 1.5میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده به اداره امور مالیاتی و اقتصادی پرداخت میشود که با احتساب مبلغ 7 میلیون تومانی گمرک، نهایت پرداخت مالیات به همان 9 درصد معمول میرسد.
وی با بیان اینکه توازن در تمام بخشها رعایت شده است و بخشهای داخلی هم موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، تصریح کرد: تولید خودروهای داخلی هم موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند به طوری که در فرآیند تولید آن مالیات هر بخش به طور مرحلهای و مجذا اخذ میشود.
پناهی ادامه داد: تولیدکننده خودروی داخلی در وحله نخست از مراکزی همچون فولاد مبارکه و غیره ورق و مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین میکند و با تهیه این مواد اولیه باید ارزش افزوده ای را پرداخت کند. خرید هر مواد اولیه و کالایی متناسب با ارزش آن کالا شامل حال ارزش افزوده میشود.
قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: قطعه سازان هم پس از تبدیل مواد اولیه به قطعه و متصلات خودرو، باید ارزش افزودهای در این مرحله پرداخت کنند. به طور مثال تولید کننده باید با ساخت یک قطعه یک میلیون تومانی 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که این میزان حاصل تخفیف و احتساب مالیات های مراحل قبلی است.
وی ادامه داد: پس از اینکه این قطعات توسط ماشین سازی داخلی خریداری میشود، سازنده داخلی هم باید ارزش افزودهای از تولید هر خودرو پرداخت کند، بنابراین این زنجیره تولیدی هیچگاه قطع نمیشود و هر مرحله به طور مجزا مالیاتی را پرداخت میکند.
پناهی افزود: به طور مثال خودرویی همانند سمند که دارای ارزش 30 میلیون تومانی است حدود 10 درصد یعنی به مقدار سه میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده به نظام مالیاتی پرداخت میکند.
قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: تمام سود حاصل از واردات خودرو و یا تولید آن به اداره مالیات نمیرسد، بلکه با احتساب هزینه تولید و سود تولیدکننده و یا وارد کننده مقدار ناچیزی برای اداره مالیات در نظر گرفته میشود.
وی تصریح کرد: در واقع در پرداختیهای مالیات بر ارزش افزوده هیچ مبلغ مضاعفی از صاحبان مشاغل گرفته نمیشود چرا که زمان پرداخت مالیاتهای هر بخش اعتبارهای پرداختی مراحل پیشین برای مودیان مد نظر قرار میگیرد. این نوع از مالیات ستانی و پرداختیهای مالیات بر ارزش افزوده مطابق شکل و ساختار رایج دنیا است.
پناهی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در چند بخش تقسیم شده و تجمیع آنها میزان عادلانهای را متناسب با ارزش کالا حاصل میکند. تولیدکنندگان با پرداخت ارزش افزوده بخش مربوط به فعالیت خود به طور مجزا به نحو دقیقی مالیات پرداخت میکنند.
وی مطرح کرد: بنابراین در تولید خودروی داخلی مالیات بر ارزش افزوده در سه بخش از جمله فولاد سازی و ساخت قطعات مرتبط خودرو، قطعه سازی و خودرو سازی دریافت میشود که تجمیع این بخشها به یک عدد واحد و رایج در کشور میرسد.
قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: به عبارت دیگر تجمیع پرداختی های مالیات بر ارزش افزوده مراحل مختلف، به میزان مالیات 19 درصدی اعلامی ختم میشود. به همین دلیل عده ایی تصور بر پرداخت مالیات مضاعف دارند.
پناهی تشریح کرد: در علم اقتصاد از چنین روشی به عنوان صورتحساب با کسر اعتبار مالیاتی یاد میشود که این شیوه در160 کشور جهان در حال اجراست.
قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور مطرح کرد: این ساز و کارها متناسب با استانداردهای جهانی تبعین شده است و تنها تفاوت اجرای آن هر کشور به مقدار نرخ پرداختی ها و یا معافیتها مربوط میشود اما در مجموع شیوه محاسبه مالیات بر اساس اصل مقصد است.
وی در توضیح تمهیدات مالیات بر اساس اصل مقصد گفت: در این شیوه از اخذ مالیات ها با فروخته شدن هر کالای ارزشمندی، مالیات آن کالا به طور مستقیم ستانده میشود.