مدیر دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای کشور با تأکید بر اینکه اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزشافزوده، دغدغه درآمدی شهرداریها را کاهش میدهد، گفت: اجرای کامل دولت الکترونیک، تقاضای سفرهای غیرضروری را مدیریت میکند.
به گزارش پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،محمد صارمیزاده ظهر امروز در ششمین نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرها در همدان اظهار داشت: در کشور ما بیش از 15 میلیون خودرو وجود دارد که بار آنها بر دوش شبکههای حمل و نقل شهری و کلانشهرها است و بخش عمده شهرها نیز در اشتغال پارک خودروها هستند.
وی با بیان اینکه خودروها از استاندارد لازم برخوردار نیستند، افزود: متأسفانه نگاه انسانمحور در بحث ترافیک و حملونقل درون شهری وجود ندارد و تنها خودروها مورد توجه هستند.
مدیر دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلان شهرهای کشور، شهرداریها را مظلومترین دستگاهها برشمرد و گفت: شهرداریها برخلاف دیگر دستگاهها، مجموعههای درآمدی و هزینهای هستند، به میزان اعتبارات درآمدی، هزینه میکنند و مازاد مصرف ندارند و باید سریعاً به نیاز شهروندان پاسخ دهند.
وی با اشاره به اینکه شهرداریها باید درآمدی متناسب با هزینهها کسب کنند، بیان کرد: محل و چگونگی کسب درآمدهای پایدار برای شهرداریها باید مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم بیان شود.
صارمیزاده افزود: در صورتی که قانون مالیات بر ارزشافزوده بهدرستی اجرا میشد، شهرداریها دغدغه درآمدی نداشتند و متهم به متراکم فروشی نمیشدند.
وی با تأکید بر ضرورت ارائه گزارش توسط سازمان مالیات در زمینه نحوه واریز سهم شهرداریها از مالیات ارزش افزوده گفت: این سازمان در پرداختها سلیقهای عمل میکند و با وجود که ایراداتی بر این قانون وجود دارد به دنبال دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.
مدیر دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلان شهرهای کشور با اشاره به ماهیت مالیات و عوارض عنوان کرد: سازمان مالیات قصد دارد، عنوان عوارض که همسن و همسنگ با فعالیت شهرداریها است از قانون حذف کنند در حالی که ماهیت مالیات و عوارض با یکدیگر تفاوت دارند.
وی با بیان اینکه به ترافیک باید یک نگاه انسان محور داشت نه خودرو محور افزود: خودرو و سیل به سبب سیال بودن شباهت بسیاری با هم دارند و در صورتی که موانع بر سر بسترها نباشد و حجم با ظرفیت تناسب نداشته باشد، معضلات بسیاری رخ میدهد.
صارمیزاده گفت: در ظرف مدت کوتاهی برای فروش 110 هزار خودرو ثبت نام به عمل میآید، درحالیکه این خودروها وارد حمل و نقل ترافیک میشود و سیل راه میافتد، از دستاندرکاران حمل و نقل و ترافیک استعلام به عمل نیامد و شهرداری و پلیس راهور باید پاسخگوی ترافیک باشند.
وی با اشاره به غفلت مدیران از یکپارچهسازی مدیریت شهری اظهار داشت: امروز با معضل مدیریت نامناسب تقاضای سفر مواجه هستیم و باید از سفرهای غیرضروری شهری جلوگیری شود و در این زمینه اجرای کامل دولت الکترونیک میتواند اثربخش باشد.
مدیر دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلان شهرهای کشور با اشاره به مشکلات عمده ناشی از معضل ترافیک برای شهروندان افزود: کاستی در معاینه فنی خودروها سبب بالا رفتن آمار تصادفات و کشته شدن شهروندان شده است.
وی بیان کرد: به سبب معضل ترافیک، وقت شهروندان تلف و تعهدات انسانی و دینی به سبب دیر رسیدن دچار مشکل میشود و اعصاب و روان مردم دچار خدشه میشود و منابع مالی و سوختی به هدف میرود.
صارمیزاده یکی از عوامل تیره شدن روابط شهروندان را در مشاجرات ناشی از ترددها و مسائل ترافیکی دانست و گفت: افزایش ترافیک سبب ممانعت از اعمال قانون میشود بهطوریکه به دلیل حاکم شدن ترافیک سنگین در بزرگراهها، پرداخت عوارض و اعمال قانون توسط پلیس به تأخیر میافتد.
وی استفاده از موتورسیکلت را بیشازحد مجاز دانست و افزود: عمده تلفات تصادفات با موتورسیکلت رخ میدهد و از هر 4 سانحه، یک سانحه مربوط به موتورسیکلت است که باید در این زمینه نیز مدیریت لازم انجام گیرد.
مدیر دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلان شهرهای کشور با اشاره به اینکه ترافیک در انجام مأموریتهای امدادی اخلال ایجاد میکند، عنوان کرد: حال که در آستانه تدوین و اجرای برنامه ششم توسعه قرار داریم باید به کمک بدنه کارشناسی شهرداریها و پلیس راهور که بهترین متخصصها در زمینه ترافیک هستند، معضل ترافیک در احکام برنامه ششم توسعه دیده شود./تسنیم