پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،برهمگان مشخص و مبرهن است،امروز با پیشرفت هایى که در فناورى اطلاعات و ارتباطات حاصل شده و نیز اثرگذارى این فناورى بر جوانب مختلف زندگى و ظهور عصر دیجیتال که به موج چهارم مشهور شده است، تغییر در زمینه هاى مختلف زندگى امرى اجتناب ناپذیر است و در صورت ناسازگارى سازمانها با این تغییرات، ناکارآمدى سازمان ها بیش از پیش مشهود خواهد بود که بازاریابى، تجارت و دولت الکترونیکى نمونه هایى از این تأثیرگذارى است. در این بین یکى از آرمان هاى در حال تحقق عصر ارتباطات و اطلاعات، دولت الکترونیک است.
به واقع دولت الکترونیک ،خدمات عمومی را ارائه می دهد یا روندهای دولتی مردم گرا را برای مردم فراهم می کند به عبارتی دیگر ، بهبود وضعیت پاسخگویی به مشتریان و تضمین پاسخگویی در خصوص نیازهای آنان ساده سازی فرآیندهای کسب و کار موسسات، کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف سامانه های زاید از جمله اهداف میل به دولت الکترونیک است.
یکی از الزامات اساسی برای ورود دولت به عصر دیجیتال آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید جانشین جریان مکاتبات بین هرم دولت و دریافت کنندگان خط مشی و مشتریان خدمات دولتی شود .
همکاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها مساله ای مربوط به مراوده الکترونیکی است بلکه هدف کیفیت بیش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است .
تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود را برای اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی آماده کنند و سازمان امور مالیاتی کشور را می توان جزو پیشگامان این عرصه قلمداد کرد.
دراین خصوص طبق گزارش سازمان امورمالیاتی کشور ،از جمله تلاشهای سازمان امور مالیاتی برای به خدمت گرفتن فضای مجازی، مهیاکردن زیرساختهای لازم برای الکترونیکی کردن فرایند اجرایی ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم است.
در متن دستورالعمل این ماده آمده است: بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، کلیه ی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مکلفند فهرست معاملات خود را پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امورمالیاتی (آنلاین) و یا در قالب یک فایل تولید شده بر روی لوح فشرده (آفلاین) به اداره ی امورمالیاتی مربوطه تحویل نمایند و پیش از صدور این دستورالعمل، ارائه این فهرست معاملات طی مراجعه حضوری مودی مالیاتی به اداره امور مالیاتی مربوطه و ارائه مدارک و مستندات صورت می گرفت که البته این امر همیشه مسائل و مشکلاتی را هم برای مودی و هم برای سازمان امور مالیاتی در بر داشت.
اما در روش الکترونیکی، کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع ماده ?? قانون مالیاتهای مستقیم، مکلفند با مراجعه به سامانه ثبت نام مؤدیان و تخصیص شماره اقتصادی بهنشانی WWW.TAX.GOV.IR نسبت به ثبت نام و درخواست شماره اقتصادی، اقدام نمایند.
در گذشته ارائه مدارک و مستندات بصورت فیزیکی و با حضور مودی به اداره امور مالیاتی در کنار برخی از مزایای آن، مشکلاتی را به همراه داشت، از جمله اینکه مستندات باید به دقت در پرونده مودی ثبت و ضبط می گردید و در صورت بروز اشتباه تضییع حقوق مودی مالیاتی را به همراه داشت و آرامش فکری کارکنان مالیاتی و مودی را از بین می برد .
درپایان پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور،معتقداست: سازمان امور مالیاتی با مهیا کردن زیرساختهای لازم و گام برداشتن در راستای دولت الکترونیکی به مودی مالیاتی آسودگی خاطر و اطمینان را عطا کرده است و مودی می تواند در هر ساعت از شبانه روز و در هر جایی که اراده کند با استفاده از یک رایانه و مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور صورت معاملات فصلی خود را با کمال آرامش در پرونده مربوطه وارد کرده و با مرور آن از صحت اطلاعات وارده اطمینان داشته باشد.
از این رو مدیران سازمان امور مالیاتی تلاش دارند تا با تبعیت از الگوی جدید مدیریت دولتی نوین فناوری اطلاعات و همسو با دولت الکترونیکی، اقدامات موثر و ماندگاری را در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی به منصة ظهور برسانند
تهیه وتنظیم: مهدی حیدرپور
برگرفته از سازمان امورمالیاتی کشور
بازنشر این مطلب در :
1- شبکه مجازی نت ایران