آنگونه که شما خواننده گرامی درجریان هستید .
این روزها بازار اخبار مالیاتی داغ است، از افزایش مالیات بر ارزش افزوده، ورود نهادهای خاص از جمله آستان قدس به لیست بلندبالای سازمان مالیاتی گرفته تا گلایه از پرداخت نکردن مالیات توسط 40 درصد تولید ناخالص داخلی.
درتکمیل مقدمه مطرح شده بایستی به این نکته اشاره نمود که دیگر در دنیای امروزی دولت ها و ملت هایی توسعه یافته تر و مرفه تر هستند که بیشترین میزان مالیات دریافت می شود
به طور کلی مالیات از مظاهر حاکمیت دولت به شمار می رود و به-عنوان مهمترین منبع درآمدهای عمومی، نقشی برجسته ای در تامین هزینه های عمومی ایفاء می کند. به نحوی که می توان گفت تداوم فعالیت های دولت به وصول مالیات بستگی دارد. بدین لحاظ در حقوق مالیاتی بیشتر کشورها از جمله ایران و انگلستان برای تامین و تضمین مالیات، به دستگاه مالیاتی قدرت اعمال ضمانت های اجرایی فوق العاده و منحصر به فردی اعطاء می شود تا با توسل به آن ها بتواند مالیات را به خوبی و به موقع تشخیص و وصول نماید. این ضمانتهای اجرایی را می توان در قالب ضمانت های اجرایی اداری، کیفری، مدنی و سایر ضمانت های اجرایی تقسیم بندی نمود که در این مقاله، با توجه به قوانین و مقررات و همچنین اسناد رسمی در دسترس، به بررسی و تطبیق هر کدام از آن ها در دو کشور ایران و انگلستان خواهیم پرداخت. البته نباید این نکته را از ذهن دور داشت که اراده و خواست مردم، عمده ترین نقش را در اجرای قانون مالیات ها و اعمال ضمانت های اجرایی ایفاء می کند و بدین لحاظ، موثرترین عامل موفقیت در تضمین اجرای این قوانین، همانا جلب مشارکت و همکاری مودیان و در راس آن ارتقای فرهنگ مالیاتی جامعه خواهد بود. بنابراین در کلیه جوامع، رشد و آگاهی مردم نسبت به قوانین و پیامد های آن اصلی است که موجب هر چه بارورتر شدن نظام ها می شود.
اما در کشور ما در نیم قرن گذشته و همزمان با باز شدن پای منابع در آمدی نفتی به بودجه، مساله پرداخت مالیات به درآمدی حاشیه ای برای دولت تبدیل شده است و امروز اگر اراده ای برای بازگرداندن این مساله از حاشیه به متن در آمدهای دولت در میان باشد، باید همراه با یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترده صورت گیرد تا فرهنگ آن میان مردم جا بیفتد
سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیتهای ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاهسازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه های فرهنگی پرداخت مالیات میکوشد.
حال آنکه سازمان امور مالیاتی کشور در ازدیماه سال 93 اقدام به فراخوان برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی در کشور نمود و به طبع آن گسترش فرهنگ مالیاتی در کشور رادرسرلوحه برنامه های خود قرارداد.
پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست،یکى از مهمترین عوامل مؤثر بر ظرفیت مالیاتى تمایلات فکرى و نظرات مردم در ارتباط با مسائل مختلف و گوناگون مالیاتى جامعه است که به فرهنگ مالیاتى مشهور است. مهمترین مسئله اى که به نظر متخصصان در فرهنگ مالیاتى مؤثر است تبلیغ در ارتباط با مسائل مالیاتى است و قطعاً اگرچه شرط کافى مسئله نیست ولى شرط لازم است.
حال آنکه سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشور،در کنار انجام فعالیتهای ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاهسازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه های فرهنگی پرداخت مالیات میکوشد.
در تعریف مالیات گفته شده است یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانایی جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود و در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیتهای اقتصادی است که نصیب دولت میگردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساختهاست. همچنان که در بالا بیان شد مالیات به منظور حفظ و نگهداری از بسترهای موجود برای فعالیت های اقتصادی و همچنین ایجاد امکانات و منابع که دولت در اختیار آنها می گذارد گرفته می شود از مهمترین آنها می توان به هزینه هایی که صرف توسعه زیر ساختهای اقتصادی، ایجاد فضاهای کسب و کار، تامین هزینه های جاری دولت که بعنوان تسهیل کننده برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود و هزینه هایی که صرف امنیت می شود که بطور مستقیم و غیر مستقیم با فعالیتهای اقتصادی در ارتباط هست اشاره کرد. برای اینکه نقش ملموس تری از نحوه مصرف مالیات بیان شود می توان به بخش های از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که برای هزینه سلامت و کمک به شهرداری ها پرداخت می شود بطوریکه از میزان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به سلامت و درمان و 3 درصد به شهرداری ها اختصاص داده می شود که در خصوص درمان می توان نقش سهم مالیاتی که به این حوزه داده شده است را به وضوح در طرح جامع سلامت که در سالهای اخیر به اجرا در آمده است و هزینه های درمان را بسیار پایین آورده است اشاره کرد. همچنین میزان 3 درصدی که به شهرداری ها داده می شود در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاههای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابرشهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مالیات رکن اصلی در بودجه عمومی هر کشور است که به عنوان مهمترین وسیله در تخصیص منابع، حصول اشتغال کامل، درجه معقولی از ثبات قیمتها، توازن حسابهای بین المللی و بالاخره توزیع عقلایی و صحیح درآمدها میان طبقات و گروهها و بخشهای مختلف اقتصادی جامعه، بهره گرفته می شود. به این ترتیب مالیات به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور نقش خود را ایفا می کند و در واقع ابزاری است برای تحرک تولید و برنامه های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع می باشد.